The translation of a literary classic to the screen: Blood Wedding and The Bride, between faithfulness and betrayal

Authors

  • Verónica Alcalde Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

Federico García Lorca, Paula Ortiz, Blood Wedding, Literature and cinema

Abstract

The Bride (2015), a film adaptation of Blood Wedding directed by Paula Ortiz, is not an exact translation of the play to the cinematographic language. The filmmaker from Zaragoza opts for a free adaptation, creating an autonomous work of art. By focusing on some of the most relevant variations between tragedy and its translation, such as space and time, we reflect on its possible causes and the interesting repercussions on the audiovisual text. We show that taking distance from the text Ortiz achieves the resonances of the spirit and aesthetics of Lorca. In other words, she is more "faithful" to the work of Federico García Lorca when she assumes the risk of "treason".

References

Blanco Zaragoza, Silvia (2003). "El cine es la mejor forma de narrar porque reúne todos los lenguajes". Entrevista a Paula Ortiz. El Periódico de Aragón, 13 abr. Disponible en: https://www.elperiodicodearagon.com/noticias/escenarios/paula-ortiz-cineasta-el-cine-es-mejor-forma-de-narrar-porque-reune-todos-los-lenguajes-_52122.html

García Lorca, Federico (1954). Obras Completas. Madrid: Aguilar.

García Lorca, Federico (1988). Primer Romancero gitano. Madrid: Clásicos Castalia.

Gutiérrez Bergoña, Miguel (2006). Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Cátedra.

Iglesias, Pablo y Paula Ortiz (2016). Otra vuelta de tuerka. Entrevista televisiva. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=2A2hLMJMtfI

Martínez, Beatriz (2015). "La novia: éxtasis visual y sensitivo". El Periódico, 10 may. Disponible en: https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20151210/critica-pelicula-la-novia-paula-ortiz-4735169

Morales, Clara (2015). "Sangre nueva para Lorca". Incluye entrevista a Paula Ortiz. InfoLibre.es, 10 dic. https://www.infolibre.es/noticias/cultura/2015/12/10/una_nueva_vida_para_bodas_sangre_41970_1026.html

Ocaña, Javier. (2015). "Lorca de diseño". El País, 10 may. Disponible en: https://elpais.com/cultura/2015/12/10/actualidad/1449758738_718802.html

Ortiz, Paula (2015). Cine. Espacio Femenino. Entrevista audiovisual sobre La Novia realizada por el Instituto Cervantes. Disponible en: https://cultura.cervantes.es/rabat/es/La-novia-de-Paula-Ortiz/118277

Pérez Bowie, José Antonio (2008). Leer el cine. La Teoría Literaria en la Teoría Cinematográfica. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Poyato Sánchez, Pedro (2014). "La transducción al cine de la novela. Tristana: la forma cinematográfica buñueliana". Signa, vol. 23, p. 731-752. Disponible en: https://doi.org/10.5944/signa.vol23.2014.11755

Sánchez Noriega, José Luis (2000). De la Literatura al Cine. Barcelona: Paidós.

Utrera, Rodolfo (2001) [1985]. Federico García Lorca. El cine en su obra, su obra en el cine. Edición digital a partir de la edición de Francisco J. Ortiz, Madrid, Ediciones JC. Monteleón. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/obra/escritores-y-cinema-en-espaa--un-acercamiento-histrico-0/

Vidal, Nuria (2015). "Para los que aprecian la belleza más sublime". Fotogramas.es, 23 jul. https://www.fotogramas.es/peliculas-criticas/a9154972/la-novia/

Published

08-12-2019

How to Cite

Alcalde, V. (2019). The translation of a literary classic to the screen: Blood Wedding and The Bride, between faithfulness and betrayal. Boletín GEC, (24), 24–64. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletingec/article/view/2287