"Fortuitous love" radiated from El público towards the so-called rural tragedies Yerma and Doña Rosita la soltera
Keywords:
Federico García Lorca, Spanish theatre, fortuitous love, pansexualism, queer criticismAbstract
This paper studies Lorca’s work facing the problems set out by the canon and its disobediences. We stand on the peculiarity of the aesthetic enunciation of fortuitous love in his impossible surrealist comedy El público, which allows to re-read some of his most famous texts with the intention of tracking the footprints of this topic. In Yerma and Doña Rosita la soltera the discourse on fortuitous love is not evident, but remains in deep textual strata which have not been studed this way. We will focus on the ideas of pansexualism and transgender that articulates nowadays with the awareness of the diversity and the queer universe, so difficult for critics and audiences in the years between the belated appearance of this material and our critical present.
References
García Lorca, Federico (1993). Romancero gitano. Poeta en Nueva York. El público. Barcelona: Taurus.
García Lorca, Federico (1998). El público. Edición de María Clementa Millán. Madrid: Cátedra.
García Lorca, Federico (1997a). "Doña Rosita la soltera o El lenguaje de las flores". Federico García Lorca. Obras completas II. Teatro. Valencia, Barcelona: Círculo de Lectores, Galaxia Gutenberg. 527-579.
García Lorca, Federico (1997b). "Yerma". Federico García Lorca. Obras completas II. Teatro. Valencia, Barcelona: Círculo de Lectores, Galaxia Gutenberg. 477-526.
Gibson, Ian (2011). Federico García Lorca. Barcelona: Crítica.
Gimenez Micó, José Antonio (1995). "Lorca: teatro posible e imposible". Anales de la literatura española contemporánea, vol. 20, n. 3. 351-364.
Harretche, María Estela (2000). Federico García Lorca. Análisis de una revolución teatral. Madrid: Gredos.
Latorre, J. P. (2017). El malditismo en Federico García Lorca. Tesina de licenciaura. Facultad de Artes y Diseño, Universidad Nacional de Cuyo, inédita.
Martínez Nadal, Rafael (1978). El público y Comedia sin título: dos obras póstumas. Barcelona: Seix Barral.
Millán, María Clementa (1998) "Introducción". Federico García Lorca. El público. Madrid: Cátedra. 9-115.
Pedrosa, José Manuel (1998). "Pámpanos, cascabeles, y la simbología erótica en El Público de Lorca". Revista de Estudios Culturales / A Journal of Cultural Studies, vol. 13, n. 13. 371-386. Disponible en: http://hdl.handle.net/10017/4652
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).