The Enigma of Rimbaud and the Poet as an Absent Image in Two Stories from Roberto Bolaño's Putas Asesinas

Authors

  • Enrique Schmukler Universidad Católica Argentina. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.54.019

Keywords:

Bolaño, authoriality, Rimbaud, Putas asesinas

Abstract

This article addresses a relevant theme in the work of the Chilean writer Roberto Bolaño: the presence of the poet Arthur Rimbaud as a main subject of his fiction. The starting point is one of the most studied themes in the work of the poet from Charleville, the "silence of Rimbaud", that is, the moment when the poet "s'en va", abandons poetry and activates the mystery that will surround his figure for posterity. Our purpose is to look at the functioning of this theme in two of Bolaño's short stories, "Últimos atardeceres en la Tierra!" and "Fotos," from the book Putas asesinas, with the aim of thinking about Bolaño's own auctorial conception and the link between author and image in these texts.

Author Biography

Enrique Schmukler, Universidad Católica Argentina. Universidad Nacional de La Plata

Enrique Schmukler es Doctor en Letras por la Universidad de París 8, Francia. Se desempeña como Profesor Titular de la cátedra de “Historia del Arte” de las carreras de Letras y de Historia de la Universidad Católica Argentina y como Profesor Adjunto en la cátedra “Arte, vanguardia e industrias culturales” de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata. Se especializa en el estudio del concepto de autor y las figuraciones autoriales en un corpus amplio de autores la literatura contemporánea de América Latina (Aira, Bellatin, Bolaño, Pitol, Levrero, Couve, Piglia, Machado de Assis, entre otros).

References

BALADA CAMPO, Jordi. “Ulises y Rimbaud en Roberto Bolaño, ‘Los detectives salvajes’”. En: Romanische Studien, Nº 1 (2015): pp. 85-110.

BLUMENBERG, Hans. Naufrage avec Spectateur. París: L’Arche, 1994.

BOLAÑO, Roberto. Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama, 1998.

BOLAÑO, Roberto. 2666. Barcelona: Anagrama, 2004.

BOLAÑO, Roberto. Estrella Distante. Barcelona: Anagrama, 1997.

BOLAÑO, Roberto. Nocturno de Chile. Barcelona: Anagrama, 2000.

BOLAÑO, Roberto. Amuleto. Barcelona: Anagrama, 1999.

BOLAÑO, Roberto. Cuentos. Barcelona: Anagrama, 2010.

BOLOGNESE, Chiara, “París y su bohemia literaria: homenajes y críticas en la escritura de Roberto Bolaño”. En: Anales de Literatura Chilena, Nº 11 (2009): pp. 227-239.

BENMILOUD, Karim y ESTÈVE, Raphael (éd.). Les astres noirs de Roberto Bolaño. Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux, 2007.

DIAZ, Jose-Luis. L’écrivain imaginaire. Scénographies auctoriales à l’époque romantique, París: Honoré Champion, 2007.

GUYAUX, André (ed.). Cahier Rimbaud. París: Éditions de L’Herne, 2001.

MICHON, Pierre. Rimbaud, le fils. París: Gallimard, 1991.

PELLEGRINI, Aldo. Antología de la poesía surrealista. Buenos Aires: Compañía General Fabril Editora, 1961.

RIMBAUD, Arthur. Oeuvres Complètes. París, Gallimard [Bibliothèque de La Pléiade]: 2007.

Published

01-12-2022

How to Cite

Schmukler, E. (2022). The Enigma of Rimbaud and the Poet as an Absent Image in Two Stories from Roberto Bolaño’s Putas Asesinas. Boletín De Literatura Comparada, 2(47), 113–132. https://doi.org/10.48162/rev.54.019

Issue

Section

Artículos