Words to see and touch: a dialogue with Incaic culture in Cecilia Vicuña’s poetry

Authors

  • María Lucía Puppo Centro de Estudios de Lit. Comp. "M. T. Maiorana", Universidad Católica Argentina. CONICET

Keywords:

Cecilia Vicuña, Twentieth century, Latin América Poetry, Interartistics relations, Visuality, Tactility

Abstract

Poet, performer and transnational artist, Cecilia Vicuña (Santiago de Chile, 1948) has developed a multifaceted work in which the experimentation with the most diverse materials, registers and formats stands out. Hers is a work that crosses different themes and geographies, always rehearsing new ways to visualize and deepen its Andean roots. In this paper we propose an approach to La Wik'uña (1990), the first book of the author published in Chile, where the pre-Columbian legacy is explored through the recovery of symbols, words, rituals and beliefs of the Inca, Quechua and Guarani cultures. It is a text that, as clarified in a final note by the author, was created together with the essay Abstract Stone. The Inca sculpture: a contemporary vision (1989) of the artist César Paternosto (La Plata, 1931), by then her husband. Our aim is to explore the contact zones between visuality, materiality and writing in the compositions of La Wik'uña through the examination of a series of images and strategies that converge in a "visual- tactile semiotics" of poetry, analogous to the one that Paternosto recognized in Inca architecture.

Author Biography

María Lucía Puppo, Centro de Estudios de Lit. Comp. "M. T. Maiorana", Universidad Católica Argentina. CONICET

 

María Lucía Puppo es Doctora en Letras y miembro de carrera del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), con sede en el Centro de Estudios de Literatura Comparada "María Teresa Maiorana" de la Universidad Católica Argentina. En esta institución es Profesora Titular de Teoría de la Comunicación y Teoría y Análisis del Discurso Literario y, desde diciembre de 2018, se desempeña como Directora del Departamento de Letras. Publicó los libros La música del agua. Poesía y referencia en la obra de Dulce María Loynaz (Buenos Aires, Biblos, 2006) y Entre el vértigo y la ruina: poesía contemporánea y experiencia urbana (Buenos Aires, Biblos, 2013). Junto a Mariano García y María José Punte coordinó el volumen Espacios, imágenes y vectores: desafíos actuales de las literaturas comparadas (Buenos Aires, Universidad Católica Argentina-Miño y Dávila, 2015).

 

References

ALVERGUE, José Felipe, "Twentieth-Century Experiments in Form: A Critical Re-reading of Cecilia Vicuña’s Indigenism as Episteme". En: Comparative Literature 66:2 (2014): 208-226.

ARIZ CASTILLO, Yenny Karen, "La red espiritual de Ollantaytambo en La Wik’uña, de Cecilia Vicuña: agua, piedra y luz". En: Revista humanidades 5/2 (2015): 1-28. <https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/article/view/21210>. 1 de noviembre de 2018.

BELTING, Hans, Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz Editores, 2007.

BIANCHI, Soledad, "Un recorrido entre silencios". En: La Época, Santiago, 2 de diciembre de 1990, 3 (suplemento). Memoria Chilena <http://www.memoriachi lena.cl/602/w3-article-80121.html>. 1 de noviembre de 2017.

BOIDO, Mario, De límites y convergencias: la relación palabra/imagen en la cultura visual latinoamericana del siglo XX. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges, Ante la imagen. Pregunta formulada a los fines de una historia del arte. Murcia: Cendeac, 2010.

FARIÑA, Soledad, Una reflexión mestiza desde la escritura de cuatro mujeres chilenas. Antofagasta: Ediciones Universitarias, Universidad Católica del Norte, 1995.

GORDON, Kelley A., "Weaving Sight--Weaving Life: Threading the Sacred and Seeking the Meaning of Photography in Cecilia Vicuña’s Works". En: Hipertexto 11 (2010): 93-
102. <http://www.utrgv.edu/hipertexto/_files/documents/articles/hipertexto-11/ke lly-gordon.pdf>. 2 de marzo de 2013.

KEEFE UGALDE, Sharon, "Diseños de una ginotradición (Rosario Castellanos, Pat Mora y Cecilia Vicuña)". En: INTI 51 (2000): 53-68.

MITCHELL, W. J. T., Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.

MONEGAL, Antonio, "Más allá de la comparación: fusión y confusión entre las artes". En: Revista Canadiense de Estudios Hispánicos 28. 1 (2003): 27-44.

MOXEY, Keith, "Visual Studies and the Iconic Turn". En: Journal of Visual Culture 7. 2 (2008): 131-146.

NANCY, Jean-Luc, "La imagen: Mímesis & Méthexis". En: Escritura e imagen 2 (2006): 7-22.

NÓMEZ, Naím, Antología crítica de la poesía chilena. Tomo IV, Modernidad, marginalidad y fragmentación urbana (1953-1973). Santiago: LOM, 2006.

PATERNOSTO, César, Piedra abstracta. La escultura inca: una visión contemporánea. Buenos Aires: FCE, 1989.

PAZ, Octavio, "El arte de México. Materia y Sentido". En: In/Mediaciones. Barcelona: Seix –Barral, 1979.

Published

11-12-2019

How to Cite

Puppo, M. L. . (2019). Words to see and touch: a dialogue with Incaic culture in Cecilia Vicuña’s poetry. Boletín De Literatura Comparada, (44), 97–113. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletinliteratura/article/view/2758

Issue

Section

Artículos