Theatrum Mundi. The theatrical code in Aguafuertes porteñas by Roberto Arlt (1928-1932)

Authors

  • José María Risso Nieva Universidad Nacional de Tucumán, INVELEC – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

Comparative Literature, Aguafuertes porteñas, Narrative, Drama, Mediator code, Roberto Arlt

Abstract

Roberto Arlt's journalistic career was strengthened around 1928, when he assumed the responsibility of writing daily in the "Aguafuertes porteñas" section of El Mundo. At the same time, he entered the literary field by writing–in the first moment–novels, to later dedicate himself definitively to the theater, beginning with the premiere of the play Trescientos millones (1932). The resounding change in Roberto Arlt's work from the novel to the play has received numerous explanations from critics. However, his production as a journalist has not received the necessary attention in understanding the plot of continuities. We maintain that the background of his dramaturgy must be sought, not only in his novelistic work, but also in his chronicles. In this article, we will be able to demonstrate that theatrical language, as a mediating code, is present as theme, writing and metaphor in Arlt the journalist and recedes Roberto the playwright. The problem that we pose, centered on the narrative/drama modal tension, is part of the field of Comparative Literature (Guillén, 1985), and we address this interaction from a set of theoretical postulates from the semiotics of culture (Lotman, 2000) and dramatology (García Barrientos, 2001).

Author Biography

José María Risso Nieva, Universidad Nacional de Tucumán, INVELEC – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

José María Risso Nieva es Licenciado en Letras. Se desempeña como Jefe de Trabajos Prácticos en la asignatura Lengua y Literatura Latinas I de la carrera Profesorado/Licenciatura en Letras de la Universidad Nacional de Tucumán. Es becario doctoral del CONICET y desarrolla su tesis sobre tradición clásica y dramaturgia de Tucumán. Publicó artículos en 452ºF (Barcelona), Anagnórisis (Barcelona), Poligramas (Cali) y AURA (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires), entre otras.

References

ARISTÓTELES, Περί ποιητικής. Ars poética. Poética. Madrid: Gredos, 1999.
ARLT, Roberto, Aguafuertes porteñas. Buenos Aires: E. Rei Argentina (Colección Biblioteca Página/12), 1992.
ARLT, Roberto, Nuevas aguafuertes. Buenos Aires: Losada, 2010.
ARLT, Roberto, Obras. Teatro completo. Tomo IV. Buenos Aires: Losada, 2011.
ARLT, Roberto, Aguafuertes porteñas: cultura y política. Buenos Aires: Losada, 2018.
CAPDEVILA, Analía, "Sobre la teatralidad en la narrativa de Arlt". En: Cuadernos Hispanoamericanos. Los Complementarios 11 (1993): 53-57.
DIOMEDES, Ars grammatica. Vercelli: DigilibLT (Biblioteca digital de textos latinos tardoantiguos), 2016.
FERAL, Josette, Teatro, teoría y práctica: más allá de las fronteras. Buenos Aires: Galerna, 2004.
GARCÍA BARRIENTOS, José Luis, Cómo se comenta una obra de teatro. Madrid: Síntesis, 2001.
GUILLÉN, Claudio, Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Editorial Crítica, 1985.
IRIARTE NÚÑEZ, Amalia, Lo teatral en la obra de Shakespeare. Colombia: Ediciones Uniandes, 1996.
LOTMAN, Iuri, La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra, 1996.
LOTMAN, Iuri, La semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Madrid: Cátedra, 2000.
NAVASCUÉS, Javier de, "La teatralidad: eje temático de la narrativa de Roberto Arlt y Leopoldo Marechal". En: Revista de Literaturas Modernas 33 (2003): 105-123.
PELLETTIERI, Osvaldo, Una historia interrumpida. Teatro argentino moderno (1949-1976). Buenos Aires: Galerna, 1997.
PELLETTIERI, Osvaldo, "El teatro del pueblo y sus puestas de los textos de Roberto Arlt". En: PELLETTIERI, Osvaldo (ed.), Roberto Arlt: dramaturgia y teatro independiente. Buenos Aires: Galerna-Fundación Roberto Arlt, 2000, 43-55.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, "Tragedia". En: Diccionario de la lengua española, 23ª ed. < https://dle.rae.es/tragedia?m=form>, 22-04-2020.
SAÍTTA, Sylvia, "Desde la butaca: Roberto Arlt, crítico teatral". En: PELLETTIERI, Osvaldo (ed.), Roberto Arlt: dramaturgia y teatro independiente. Buenos Aires: Galerna-Fundación Roberto Arlt, 2000, 111-125.
SAÍTTA, Sylvia, El escritor en el bosque de ladrillos. Una biografía de Roberto Arlt. Buenos Aires: Debolsillo, 2008.
SALZMAN, Isidro, "Una lectura de la obra dramática de Roberto Arlt en el contexto de la década del 30". En: PELLETTIERI, Osvaldo (ed.), Roberto Arlt: dramaturgia y teatro independiente. Buenos Aires: Galerna-Fundación Roberto Arlt, 2000, 69-83.
SCARI, Robert, "El arte del ensayo costumbrista en Roberto Arlt". En: Revista Chilena de Literatura 14 (1979): pp. 75-84.
STOESSEL, Eugenia, "Roberto Arlt: el nuevo periodismo de los años 30", 2007. <http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/1940>, 28/03/2020.
VIÑAS, David, "19 núcleos para una primera discusión alrededor de un teatro". En: Crisis 1 (1973): 24-26.
VIÑAS, David, "Arlt: Dramaturgia y escena". En: ARLT, Roberto, Obras. Teatro completo. Tomo IV. Buenos Aires: Losada, 2011, 7-25.

Published

18-05-2020

How to Cite

Risso Nieva, J. M. (2020). Theatrum Mundi. The theatrical code in Aguafuertes porteñas by Roberto Arlt (1928-1932). Boletín De Literatura Comparada, 1(45), 15–38. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletinliteratura/article/view/3425

Issue

Section

Artículos