Euripides and his Tragedy Hecuba transfigured into Polixena y la cocinerita (1931), a "pyrotechnic farse" by Alfonsina Storni

Authors

  • Jorge Dubatti Universidad de Buenos Aires

Keywords:

Euripides, Hecuba, Polixena, Alfonsina Storni, Theatrical Modernization

Abstract

This article analyzes the poetics of the play Polixena y la cocinerita (1931), by Alfonsina Storni. It proposes to study how the author appropriates the tragedy Hecuba, by Euripides, through rewriting operations, and how she turns the famous playwright into a character. Polixena y la cocinerita is a relevant case of the theatrical modernization of Argentina in the 1930s. This modernization concerns, on one hand, formal aspects of the dramatic structure, and on the other, the semantic and thematic dimension of its representation of women as "modern slaves". While declaring fascination for men, the text denounces the apology of masculine values, sexism, classism and gender violence, which leads "the little cook" to suicide. It denounces the suffering of workers in a society of inequality. It also marks a politics of difference with respect to the past: it puts on the scene new roles for the "adventurous" woman, who seeks to "go out into the world" and establish herself in a (self) observation laboratory of social reality to produce knowledge and generate transformations. New roles that, along with discoveries and affirmations, reveal resistances, oppositions and difficulties in the project of building a new space for women in contemporary times.

Author Biography

Jorge Dubatti, Universidad de Buenos Aires

Jorge Dubatti (Buenos Aires, 1963) es Doctor (Área de Historia y Teoría de las Artes) por la Universidad de Buenos Aires. Premio Academia Argentina de Letras al mejor egresado 1989 de la UBA. Profesor Titular Regular de Historia del Teatro Universal (Carrera de Artes, UBA). Director por concurso público del Instituto de Artes del Espectáculo "Dr. Raúl H. Castagnino" de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Coordina el Área de Investigaciones en Ciencias del Arte (AICA) del Centro Cultural de la Cooperación "Floreal Gorini". Fundó y dirige desde 2001 la Escuela de Espectadores de Buenos Aires. Es Director General del Aula del espectador de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Ha contribuido a abrir 27 escuelas de espectadores en Argentina, Bolivia, Brasil, Colombia, Costa Rica, España, México, Panamá, Perú, Uruguay, Venezuela. Ha publicado más de cien volúmenes (libros de ensayos, antologías, ediciones, compilaciones de estudios, etc.) sobre teatro argentino y universal. Ha recibido numerosas distinciones, entre ellas el Premio Shakespeare 2014 (Festival Shakespeare de Buenos Aires) y Premio María Guerrero 2014 (Asociación Amigos del Teatro Nacional Cervantes). En 2015 y en 2018 el Rectorado de la Universidad de Buenos Aires le otorgó el Premio a la Excelencia Académica. En 2007 y 2017 recibió el Premio Konex Periodismo-Comunicación (Premio Diploma al Mérito).

References

ANDRÉ, María Claudia (ed.), Dramaturgas argentinas de los años 20. Antología. Buenos Aires: Nueva Generación, 2010.

ARISTÓFANES, Comedias III. Trad. Luis M. Macía Aparicio. Madrid: Gredos, 2015.

ARISTÓTELES, Poética. Trad. Eduardo Sinnott. Buenos Aires: Colihue, 2011.

ARTESI, Catalina Julia, "Alfonsina Storni, lectora de Shakespeare". En: Conjunto 135 (2005), 23-29.

BARRENECHEA, Ana María, "Ensayo de una tipología de la literatura fantástica". En: Textos hispanoamericanos. De Sarmiento a Sarduy. Caracas: Monte Ávila, 1978, 87-103.

CASTAGNINO, Raúl H., "El teatro pirotécnico de Alfonsina Storni". En: Boletín de Estudios de Teatro 22-23 (1948), 101-103.

DELGADO, Josefina, Alfonsina Storni. Una biografía esencial. Buenos Aires: Planeta, 2001.

DOSTOIEVSKI, Fiódor, Los Hermanos Karamázov. Trad. Omar Lobos. Buenos Aires: Colihue, 2006.

DUBATTI, Jorge, "Apropiaciones de la dramaturgia universal en el teatro argentino: las reescrituras de Shakespeare como corpus de la dramaturgia nacional. Perspectivas de Teatro Comparado y Poética Comparada". En: GORLERI, María Ester (comp.), La Literatura Argentina en el Bicentenario. Balance del sistema y diálogos con el mundo. Formosa: Universidad Nacional de Formosa, Facultad de Humanidades, 2019b, 67-95.

DUBATTI, Jorge, Cartografía teatral. Introducción al Teatro Comparado. Buenos Aires: Atuel, 2008.

DUBATTI, Jorge, Cien años de teatro argentino. Desde 1910 a nuestros días. Buenos Aires: Biblos-Fundación OSDE, 2012.

DUBATTI, Jorge, "Espectadores: acción, liminalidad, historia". En: Conjunto. Revista de Teatro Latinoamericano 191 (2019a), 11-21. http://www.casa.co.cu/revista conjunto.php

DUBATTI, Jorge, Filosofía del Teatro III. El teatro de los muertos. Buenos Aires: Atuel, 2014.

DUBATTI, Jorge, "Narración oral, teatro del relato: herramientas para una definición y tipología". En: AAVV., Cuenteros y Cuentacuentos: De lo Espontáneo a lo Profesional. Compendio del 5º al 9º Encuentro Internacional de Narración Oral. Buenos Aires: Coedición de Fundación El Libro, Instituto Summa-Fundación Salotiana y ALIJA, 2005, 209-216.

DUBATTI, Jorge, "Precursores de la modernización del treinta (1924-1930): Concepción de la obra dramática". En: PELLETTIERI, Osvaldo (dir.), Historia del teatro argentino en Buenos Aires, tomo II. Buenos Aires: Galerna, 2002, 492-503.

EURÍPIDES, Tragedias I. Trad. A. Medina, J. A. López Férez y J. L. Calvo. Barcelona: Gredos, 2008.

GALÁN, Ana Silvia/ GLIEMMO, Graciela, La otra Alfonsina. Buenos Aires: Aguilar, 2002.

GÓMEZ PAZ, Julieta, "Introducción". En: STORNI, Alfonsina, Obras escogidas. Teatro. Buenos Aires: Sociedad Editora Latino Americana, 1984, 5-6.

IBSEN, Henrik, Una casa de muñecas, Un enemigo del pueblo. Trad. Clelia Chamatrópulos. Buenos Aires: Editorial Colihue, Col. Colihue Clásica, 2006.

PIRANDELLO, Luigi, Teatro completo. Buenos Aires: Compañía General Fabril Editora, 1964.

PRIETO, Julio, "Cimbelina en 1900 y pico: las tácticas de la (re)escritura en el teatro de Alfonsina Storni". En: Latin American Theatre Review 32/1 (Fall 1998), 25-49.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, "Pirotecnia". En: Diccionario de la lengua española. 23ªed.<https://dle.rae.es/srv/search?m=30&w=pirotecnia>, 20/02/2020.

SALGADO, María A., "Reflejos de espejos cóncavos. El teatro clásico en las ‘farsas pirotécnicas’ de Alfonsina Storni". En: Latin American Theatre Revie 30/1 (Fall 1996), 21-32.

SEIBEL, Beatriz, "El feminismo en el teatro de Alfonsina Storni". En: Teatro 2 2 (1992).

SEIBEL, Beatriz, "Alfonsina: el desafío teatral". En: RAMB, Ana María (ed.), Pasión y coraje. Mujeres que hicieron historia. Buenos Aires: Desde La Gente, 1999, 63-73.

SEIBEL, Beatriz, "Alfonsina y el teatro. Una escena olvidada". En: Nómada 4 (2008).

SEIBEL, Beatriz, Historia del teatro argentino II. 1930-1956: crisis y cambios. Buenos Aires: Corregidor, 2010.

SINGERMAN, Berta, Mis dos vidas. Buenos Aires: Ediciones Tres Tiempos, 1981.

SORMANI, Nora Lía, "Prólogo". En: STORNI, Alfonsina, Alfonsina y los niños: teatro infantil. Buenos Aires: Atuel, 2014, 5-19.

STORNI, Alfonsina, Dos farsas pirotécnicas. Buenos Aires: Cooperativa Editorial "Buenos Aires", Cabaut & Cía, s. f. [1931].

STORNI, Alfonsina, Poesías. Buenos Aires: Sociedad Editora Latino Americana, 1968.

STORNI, Alfonsina, Obras escogidas. Teatro. Buenos Aires: Sociedad Editora Latino Americana, 1984.

Published

13-11-2020

How to Cite

Dubatti, J. (2020). Euripides and his Tragedy Hecuba transfigured into Polixena y la cocinerita (1931), a "pyrotechnic farse" by Alfonsina Storni. Boletín De Literatura Comparada, 2(45), 17–38. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletinliteratura/article/view/4181

Issue

Section

Artículos