The Decomposition of Nature according to the Works of Kathleen Ryan and Samanta Schweblin

Authors

  • Lucas Gagliardi Universidad Nacional de La Plata, Instituto Superior de Formación Docente y Técnica No9

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.54.010

Keywords:

contemporary art, Argentine literature, sculpture, still life, Kathleen Ryan, Samanta Schweblin

Abstract

The aim of this work is to investigate a common concern in artistic representation: the decomposition of nature. We analyze two contemporary productions, one from the visual arts (Kathleen Ryan’s sculptures and installations) and the other, a literary piece (a novel by Samanta Schweblin). Coming from distant geographies, both artists thematize this decomposition in their respective productions, agains the background of the visual and literary traditions that precede them. Their works question the percentage of “nature” that persists in the environment that surrounds us as well as the interrelationships between subjects, objects, and environments. From a comparative perspective, the dialogue between the two shows similar concerns and artistic resolutions.

References

ARIZ, Yenny, et al. “Literatura Comparada: Definiciones y alcances”. (s/f). http://postgradoliteratura.udec.cl/wp-content/uploads/2013/05/itcomp.pdf#page=1, 21 de diciembre de 2021.

COLLOT, Michel. “En busca de una geografía literaria de los textos”. En: GARCÍA, Mariano et al, (Comps.), Espacios, Imágenes y Vectores. Desafíos actuales en literaturas comparadas. Buenos Aires: Universidad Católica Argentina, 2015, pp. 59-75.

CURTIUS, Ernst. Literatura europea y Edad Media latina. México: FCE, 1955.

GABRIELONI, Ana Lía. “Interpretaciones teóricas y poéticas sobre la relación entre poesía y pintura: breve esbozo del Renacimiento a la Modernidad”. En: Saltana, 1 (2003): pp. 70 – 140.

GALLAGHER, Ann. “Still Life/Natureza-Morta”. En: Still Life/Natureza-Morta (catálogo de exposición). Río de Janeiro: British Council, 2004, pp. 5-25.

GALLARDO KLENNER, Laura. “Antropoceno en Chile y oportunidades para un desarrollo sostenible y resiliente”. Centro de Ciencia del Clima y la Resiliencia, 2017. https://www.cr2.cl/antropoceno-en-chile-y-oportunidades-para-un-desarrollo-sostenible-y-resiliente/, 21 de diciembre de 2021.

GIGLIETTI, Natalia. “El paisaje pampeano en la revisión disciplinar de la historia del arte”. En: IX Jornadas Nacionales de Investigación en Arte en Argentina. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 2013, pp. 1-14.

GIGLIETTI, Natalia. “Los géneros de la pintura en el arte contemporáneo”. En: CIAFARDO, Mariel (comp.), La enseñanza del lenguaje visual. Bases para la construcción de una propuesta alternativa. La Plata: Facultad de Artes - Papel cosido, 2020, pp. 253-281.

GIGLIETTI, Natalia y LEMUS, Francisco. “Lugares y espacios. Una mirada sobre los escenarios contemporáneos”. En: Arte e Investigación, 14 (2012): pp. 106-114.

GIUNTA, Ana. ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación arteBA, 2014.

GLIKSOHN, Jean Michel. “Literatura y artes”. En BRUNEL, Pierre y CHEVREL, Yves (Dir.), Compendio de Literatura Comparada. Madrid: Siglo XXI Editores, 1994, pp. 218-235.

GONZÁLEZ DINAMARCA, Rodrigo. “Los niños monstruosos en El Orfanato de Juan Antonio Bayona y Distancia de rescate de Samanta Schweblin”. En: Brumal. Revista de investigación sobre lo Fantástico, 3 (2015): pp. 89-106.

MAUFORT, Jessica. “Multiple Convergences: Ecocriticism and Comparative Literary Studies”. En: Literary Research, 35 (2019): pp. 101-25.

NEWELL-HANSON, Alice. “The Sculptor Making Massive, Moldy Fruits From Gemstones”. En: The New York Times Style Magazine, 13 de septiembre de 2019. <https://www.nytimes.com/2019/09/13/t-magazine/kathleen-ryan-artist.html>, 21 de diciembre de 2021.

PASTORMERLO, Sergio. “Don Segundo Sombra: Un campo sin cangrejales”. En: Orbis Tertius, 1 (1996): pp. 89-100.

RYAN, K. “Bad Fruit” [sitio web]. <https://www.kathleen-ryan.com/bad-fruit>. Acceso: 21 de diciembre de 2021.

SCHWEBLIN, Samanta. Distancia de rescate. Buenos Aires: Random House, 2014.

TRISCHLER, Helmuth. “El Antropoceno, ¿un concepto geológico o cultural, o ambos?”. En: Desacatos, 54 (2017): pp. 40-57.

TROCCHI, Ana. “Temas y mitos literarios”. En: GNISCI, Armando (Comp.), Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica, 2002, pp. 129-169.

WILLIAMS, Raymond. El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós, 2011.

Published

17-08-2022

How to Cite

Gagliardi, L. (2022). The Decomposition of Nature according to the Works of Kathleen Ryan and Samanta Schweblin. Boletín De Literatura Comparada, 1(47), 25–48. https://doi.org/10.48162/rev.54.010

Issue

Section

Artículos