Illiteracy and Education in Women’s Prisons during the Argentinian (1976-1983) and Uruguayan (1973-1985) Dictatorships: Voices, Representations, and Silences in Testimonies Analyzed from a Comparative Viewpoint

Authors

  • Paula Ferreira Universidad Nacional de Cuyo

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.54.013

Keywords:

alphabetization, testimonies, women’s prisons, Argentina, Uruguay

Abstract

This paper analyzes the role played by alphabetization practices carried out in prison facilities by political prisoners during the Argentinian (1976-1983) and Uruguayan (1973-1985) dictatorships, as stated in a series of individual and collective testimonies. The aim is to contribute to the study of prison testimonial narrative with a gender perspective that takes into account the particular experiences of women and activists from sub-alternate classes. Specifically, the paper explores how illiteracy is endured during captivity. From a comparatist point of view, which accounts for the transnational character of memories, and which brings together diverse testimonial productions from both countries, the focus is placed on determining how the process of alphabetization is represented in these texts: what is described and what is omitted with respect to such practices. Moreover, we consider the different stances of the participants: the alphabetized women, the alphabetizers, and other detained women who witnessed the educational practices among co-inmates. Interviews to former political prisoners are also included as part of this analysis.

References

ALONSO, J., “La prisión masiva y prolongada en perspectiva de género. Mujeres presas durante la dictadura uruguaya (1973-1985)”. En: MONTEALEGRE, N. (Coord.)/ SAPRIZA, G y FOLLE, M. A. (Comp.), El Tiempo Quieto. Mujeres privadas de libertad en Uruguay. Montevideo: Csic-Udelar, 2016. pp. 31-52.

ALZUGARAT, A., Trincheras de papel: dictadura y literatura carcelaria en Uruguay. Montevideo: Trilce, 2007.

ARAGÜÉS, R., “Escritura y memoria: alfabetización de las presas republicanas en la cárcel de mujeres de Zaragoza”. En: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19 (2019): pp. 31-50.

BARRANCOS, D., Mujeres en la sociedad argentina: una historia de cinco siglos. Buenos Aires: Sudamericana, 2007.

BEGUÁN, V., et al., Nosotras, presas políticas: obra colectiva de 112 prisioneras políticas entre 1974 y 1983. Buenos Aires: Nuestra América, 2006.

BUENO AGUADO, C., “‘Debemos aprovechar nuestro cautiverio’. Formación en reclusión: un acercamiento al caso de las presas comunistas en la cárcel de Ventas”. En: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19 (2019): pp. 51-71.

COQUIO, C., “Littérature et catastrophes historiques: point de vue sur la recherche française”. En: TOMICHE, A./ZIEGER, K. (eds.), La recherche en littérature générale et comparée en France en 2007: bilan et perspectives. Presses universitaires de Valenciennes, 2007. pp. 173-183.

CRENZEL, E., “Entre la historia y la memoria: a 40 años del golpe de Estado en la Argentina”. En: História: Questões & Debates, 64, 2 (2016): pp. 39-69.

FIGUEROA, F., “Reflexiones en torno al rol de la mujer en la educación argentina (1880-1955): algunas aproximaciones”. En: Breves Contribuciones del I.E.G., 30 (2019): pp. 90-99.

FILGUEIRA, C., Expansión educacional y estratificación social en América Latina. Buenos Aires: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 1977.

FONTORA, N., La llama no se apaga. Montevideo: Primero de Mayo, 2018.

FONTORA, N., Más allá de la ignorancia. Montevideo: El Fogón, 1989.

FORNÉ, A., “Negociaciones genéricas en Memoria para armar”. En: Stockholm Review of Latin American Studies, 7, 12 (2011): pp. 71-86.

GUGLIELMUCCI, A., “Militancia y vida cotidiana en la cárcel de Villa Devoto”. En: Lucha Armada en la Argentina, 2, 7 (2007): pp. 36-55.

JELIN, E., La lucha por el pasado: cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2017.

JELIN, E., Los trabajos de la memoria. Madrid/Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2001.

MACSUTOVICI, A., “Mujeres en las cárceles franquistas: la práctica de la escritura y lectura en la obra de Tomasa Cuevas y Juana Doña”. En: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19 (2019): pp. 285-306.

MANDOLESSI, S., “Anacronismos históricos, potenciales políticos: la memoria transnacional de la desaparición en Latinoamérica”. En: Memoria y Narración. Revista de estudios sobre el pasado conflictivo de sociedades y culturas contemporáneas, 1 (2018): pp. 14-30.

OBERTI, A., “Qué le hace el género a la memoria”. En PEDRO J./SCHEIBE WOLFF, C. (Org.), Gênero, Feminismos e Ditaduras no Cone Sul. Florianópolis: Editorial Mulheres, 2010. pp. 13-30.

RICO, Á. (Coord.), Investigación histórica sobre la dictadura y el terrorismo de Estado, (tomo II). Montevideo: Universidad de la República, 2008.

SCHELOTTO, M., “La dictadura cívico-militar uruguaya (1973-1985): militarización de los poderes del Estado, transición política y contienda de competencias”. En: Diacronie, 24, 4 (2015): s/p.

SIMÓN, P., “La Literatura y las catástrofes históricas del siglo XX, un novedoso objeto de estudio comparatista”. En: Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 10 (2014): pp. 220-240.

SIMÓN, P., “Palabras de mujeres. Los testimonios femeninos sobre la cárcel y el campo de concentración en la última dictadura militar argentina (1983-2014)”. En: Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19 (2019): pp. 457-485.

TALLER DE GÉNERO Y MEMORIA EX PRESAS POLÍTICAS. Memoria para armar I. Montevideo: Senda, 2001.

TALLER DE GÉNERO Y MEMORIA EX PRESAS POLÍTICAS. Memoria para armar II. Montevideo: Senda, 2002

TALLER DE GÉNERO Y MEMORIA EX PRESAS POLÍTICAS. Memoria para armar III. Montevideo: Senda, 2003.

VAN DER LINDEN, M., “Globalizando el concepto de clase obrera”. En: REMS, 1, 1 (2008): pp. 103-113.

VELÁZQUEZ, G./CELEMÍN, J. P., “Calidad de vida en la Argentina (1970)”. En: Estudios Históricos, XI, 21 (2019): s/p.

Published

17-08-2022

How to Cite

Ferreira, P. (2022). Illiteracy and Education in Women’s Prisons during the Argentinian (1976-1983) and Uruguayan (1973-1985) Dictatorships: Voices, Representations, and Silences in Testimonies Analyzed from a Comparative Viewpoint. Boletín De Literatura Comparada, 1(47), 107–138. https://doi.org/10.48162/rev.54.013

Issue

Section

Artículos