University formation: A perspective from teachers' representations of teaching
Keywords:
university formation, teaching, university, social representationsAbstract
Within the framework of the research project "Form and train at UNSAM – Universidad Nacional de San Martín", in 2018, a study was carried out whose focus was on teaching practices at the university. Based on methodological strategies that promoted active participation and fostered the reflexivity of teachers, the objective of the project was to contribute elements that favored the revision of teaching to improve the practices carried out in the university. The starting point of this research was the realization of the "Form in UNSAM" survey, anonymous and voluntary, to teachers of undergraduate careers of that university. The objective of implementing this survey was twofold: on the one hand, to reveal general characteristics of the teaching staff and, on the other hand, to know the social representations of teachers operating on teaching, in order to identify dimensions that would allow us to delve into work with teachers. We carry out this search for representations, understanding them as forms of knowledge elaborated and shared by a social group - in this case, teachers - that build a common reality for that group (Jodelet, 1997). This work is the product of the analysis of said survey.
References
ABRIC, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.
ACHILLI, E. (1986). La práctica docente: una interpretación desde los saberes del maestro. En: Cuadernos de Formación Docente. Universidad Nacional de Rosario.
BARCO, S. (1996). La corriente crítica en didáctica. Una mirada elíptica a la corriente técnia. En: CAMILLIONI, A. (comp.) (1996). Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
BASABE, L. y COLS, E. (2007) La enseñanza. En Camilloni (comps.) El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.
BOURDIEU, P y de SAINT MARTIN, M, (1998) Las categorías del juicio profesoral. En Actes de la Recherche en Sciences Sociales Num 3 París, 1975. Traducción al castellano de Emilio Tenti Fanfani en, Propuesta Educativa Nº9, Nº19. Buenos Aires, Flacso – Novedades Educativas.
BOURDIEU, P. (1990) Sociología y cultura. México: Grijalbo.
BOURDIEU, P. (2012 [1984]). Homo academicus. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
BOURDIEU, P. y PASSERON, J.C. (1979) La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Laia S.A. Buenos Aires: Paidós.
BOURDIEU, P. y PASSERON, J.C. (2003). Los herederos, los estudiantes y la cultura. Buenos Aires : Siglo Veintiuno Editores.
CAMILLIONI, A. (comp.) (1996). Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
CARLI, S (2013). "El viaje de conocimiento en las humanidades y las ciencias sociales. Un estudio de caso sobre profesores universitarios en la Argentina durante la segunda mitad del siglo XX". En: Historia de la Educación. Anuario, Vol 14, No2. 2013.
CARLI, S. (2014). Entre la formación cultural y la educación política de los estudiantes. Las visiones sobre la universidad del rector Risieri Frondizi y del intelectual Juan José Hernández Arregui (1955-1973). En: CARLI, S. (direc. y comp.), Universidad pública y experiencia estudiantil. Historia, política y vida cotidiana. Buenos Aires: Miño y Dávila.
CARLI, S. (2016). "Deconstruir la profesión académica: tendencias globales y figuras históricas. Una exploración de las biografías académicas de profesoras universitarias". En: Propuesta Educativa Núm. 45, Año 25, Jun. 2016, Vol1, pp. 81 a 90.
CARLINO, P. (2006). "Representaciones sobre la escritura y formas de enseñarla en universidades de América del Norte". En: Signos Universitarios, 23 (41), 157-186.
CHARLOT, B. (2008) La relación con el saber, formación de maestros y profesores, educación y globalización. Cuestiones para la educación hoy. Montevideo: Ediciones Trilce.
CONTRERAS, S. (2008) Qué Piensan los Profesores sobre sus Clases: Estudio sobre las Creencias Curriculares y las Creencias de Actuación Curricular. En: Formación Universitaria. Vol. 1(3), 3-11
CORIA, A. (2006), Transmitir y heredar. Configuraciones intra e intergeneracionales en la pedagogía académica en Córdoba, Argentina, 1960-1975. En: LANDESMANN, M. (coord.), Instituciones educativas. Instituyendo disciplinas e identidades. México: Casa Juan Pablos.
CORIA, A. (2015). Tejer un destino. La formación de pedagogos en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina, 1955-1976. Buenos Aires: Miño y Dávila.
DAVINI, M. (2008). Métodos de Enseñanza: didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Santillana.
DAVINI, M. C. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía.
DAVINI, M. C. (2008). Métodos de enseñanza. Buenos Aires: Santillana.
DAVINI, M. C. (coord.) (2002). De aprendices a maestros. Buenos Aires: Papers Editores.
DAVINI, M.C. (1996). Conflictos en la evolución de la didáctica. La demarcación de la didáctica general y las didácticas especiales. En: CAMILLIONI, A. (comp.) (1996). Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
DEWEY, J. (1938 [2004]). Experiencias y educación. Buenos Aires: Losada.
DURKHEIM, E. (1974[1922]). Educación y Sociología. Buenos Aires: Schapire.
FENSTERMACHER, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre enseñanza. En Wittrock, M. La investigación en la enseñanza I. Barcelona: Paidós.
GARCIA ROMERO, M. (2004) Aproximación al estudio de las representaciones de los docentes universitarios sobre el ensayo escolar. En: Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 9, enero-diciembre, 2004, pp. 9-33 Universidad de los Andes Mérida, Venezuela.
JACKSON, P. (2012) Incertidumbres en la enseñanza. Práctica de la enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.
JODELET D. (1989) Représentations Sociales: un domaine en expansion. In Jodelet D. organizador. Les Représentations Sociales. Paris: PUF.
JODELET, D. (1986). La Representación social: fenómenos, concepto y teoría. En: MOSCOVICI, S. (Comp.), Psicología social II (pp. 469-494). Barcelona: Paidós.
KAPLAN, C. V. (2008). Talentos, dones e inteligencias: el fracaso escolar no es un destino. Buenos Aires, Colihue.
LAMARRA, N. (2012). La profesión académica en América Latina. Situación y perspectivas. En: LAMARRA, N. y MARQUINA, M. (2012), El futuro de la profesión académica. Desafíos para países emergentes. Saenz Peña, EDUNTREF.
LEFEVRE, F., & LEFEVRE, A.M. (2014). Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Contexto Enferm, Florianópolis, 2014 Abr-Jun; 23(2): 502-7.
LITWIN, E. (1996). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En: CAMILLIONI, A. (comp.) (1996). Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
LITWIN, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.
LITWIN, E. (2011). El oficio de enseñar: condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.
MAZZITELLI, C.; AGUILAR, S.; GUIRAO, A.M.; OLIVERA, A. (2009) "Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura". En: Educación, Lenguaje y Sociedad ISSN 1668-4753 Vol. VI Nº 6.
MOSCOVICI, S. (1979). El Psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
NEIBURG, F. y PLOTKIN, M. (2004). Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina. Buenos Aires: Paidós.
PERKINS, P. (1995) La escuela inteligente. Barcelona: Gedisa.
PERRENOUD, P. (1994). Saber de referencia, saberes prácticos en la formación de los enseñantes: una oposición discutible. En Compte-rendu des travaux du séminaire de formateurs de l´IUFM, Grenoble, IUFM, 1994, pp.25-31. Traducción de Gabriela Diker
PERRENOUD, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Conferencia en la Facultad de Psicología y Ciencias de la Educación de la Universidad de Ginebra. Traducción de María Eugenia Nordenflycht.
PERRENOUD, P. (2010). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Editorial Grao.
SANJURJO, L. y Vera, T. (1994) Aprendizaje significativo y enseñanza en los niveles medio y superior. Rosario: Homo Sapiens.
SCHON, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
SCHON, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós.
SCHON, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.
STEIMAN, J. (2004). ¿Qué debatimos hoy en la Didáctica? Las prácticas de enseñanza en la educación superior. Buenos Aires: Baudino Ediciones.
STEIMAN, J. (2007). Qué y cómo enseña la universidad, ¿es un problema que tiene que plantearse el docente universitario? En: Actas de la I Jornadas de Pedagogía Universitaria. Buenos Aires: Universidad Nacional de San Martín.
STEIMAN, J. (2008). Más Didáctica (en la educación superior). Buenos Aires: Miño y Dávila.
STEIMAN, J. (2016). Del divorcio al matrimonio igualitario: teoría y práctica en la formación universitaria. Revista electrónica voces de la educación, Vol. 1, Año 1, pp. 99-107.
STEIMAN, J. (2019). Las prácticas de enseñanza –en análisis desde una Didáctica reflexiva-. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Alejandra De Gatica, Nahir Paula de Gatica, Julieta Concilio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.