Hacia una Sociología de la Infancia Latinoamericana

Authors

  • María Eugenia López Universidad Nacional de Villa María. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.049

Abstract

The main objective of this paper is to investigate and deepen the possibilities of development of the Sociology of Childhood as a space in recent emergence at a global level from Latin America as a specific space for the production of knowledge. In this way, an attempt will be made to recognize, in broad strokes, the epistemological challenges and obstacles involved in the study of childhoods configured in the global south, by means of Sousa Santos' (2006) proposal. At the same time, we will consider the fact that this academic vacancy derived from the recent emergence of this discipline could represent an opening to the possibility of developing, from the roots, a sociology from and for childhoods in Latin America.

References

BUSTELO GRAFFIGNA, E. (2012). Notas sobre infancia y teoría: un enfoque latinoamericano. Salud colectiva, 8, 287-298.

BOURDIEU, CHAMBOREDON, J. C., PASSERON, J. C., (2002). El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos.

CORSARO, W. (1997), The Sociologtj of Childhood. USA: Pine Forge Press

DE SOUSA SANTOS, B. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Clacso.

DE SOUSA SANTOS, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI.

DE SOUSA SANTOS, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce.

DUARTE QUAPPER, C. (2015). El adultocentrismo como paradigma y sistema de dominio. Análisis de la reproducción de imaginarios en la investigación social chilena sobre lo juvenil.

GAITÁN, L. (2013). Socialización e infancia en la teoría sociológica. In XI Congreso Español de Sociología.

GAITÁN MUÑOZ, L. (2006). La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y sociedad, 43(1), 9-26.

HERRERA, M. C., & PALERMO, Y. C. (2013). Tendencias analíticas en la historiografía de la infancia en América Latina. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 40(2), 279-311.

JENKS, C. (1996). Childhood. Psychology Press.

Jens QVORTRUP, William A. CORSARO and Michael-Sebastian HONIG (2009) 'The Palgrave handbook of childhood studies'. Cap. 1, England: Macmillan Publischers Limited. p. 21-23". Feita por Giuliana Rodrigues com revisão técnica de Maria Letícia B. P. Nascimento.

MARTÍNEZ, Ríos (2007) Capítulo 10. Los conceptos de conocimiento, epistemología y paradigma como base diferencial en la orientación metodológica del trabajo de grado. Epistemología de la ciencias sociales, breve manual. Editor Osorio Francisco.

MOSS, P., DAHLBERG, G., & PENCE, A. (2005). Más allá de la calidad en educación infantil (Vol. 10). Grao.

PARGA, J. S. (2004). Orfandades infantiles y adolescentes: introducción a una sociología de la infancia. Editorial Abya Yala.

NOROZI, SA y MOEN, T. (2016). La infancia como construcción social. Revista de Investigación Educativa y Social, 6 (2), 75.

PASCUAL, I. R. (2000). ¿ Sociología de la Infancia? Aproximaciones a un campo de estudio difuso. Revista Internacional de Sociología, 58(26), 99-124.

SEPÚLVEDA-KATTAN, N. (2021). Sociología de la infancia y América Latina como su lugar de enunciación. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (70), 133-150. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (15),217-234. [fecha de Consulta 17 de Junio de 2021]. ISSN: 1390-3861. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846100009

SOTO, I. P. (2012). Sociología de la infancia: las niñas y los niños como actores sociales. Revista de sociología, (27).

UNDA LARA, R. (2009). Perspectivas teóricas de la sociología de la infancia en América Latina.

VOLTARELLI, M. A. (2017). Contribuciones en el campo de la Sociología de la Infancia: diálogos con Lourdes Gaitán Muñoz. Educar em Revista, (65), 267-282.

VOLTARELLI, M., MUÑOZ, L. G., & FATOU, B. L. (2018). La sociología de la infancia y Bourdieu: diálogos sobre el campo en los países hispano-hablantes. Política y Sociedad, 55(1), 283.

VÁSQUEZ, J. D. (2013). Adultocentrismo y juventud: aproximaciones foucaulteanas. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (15), 217-234.

VERGARA, A., PEÑA, M., CHÁVEZ, P., & VERGARA, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14(1), 55-65

Published

01-07-2022

How to Cite

López, M. E. (2022). Hacia una Sociología de la Infancia Latinoamericana. Estudios Sociales Contemporáneos, (27), 193–205. https://doi.org/10.48162/rev.48.049