Evaluación y resistencia magisterial en Tlaxcala, México (2013-2015). Una lectura desde Gramsci y Giroux

Authors

  • Manuel Sanchez Cerón Universidad Pedagógica Nacional

Abstract

The teaching assessment policy in Mexico begins with the teachers’ career program in 1992; and reaches up to the reform of the 3th and 73th constitution articles in 2013. The present qualitative research aims to analyze the teachers’ resistance to the assessment, which implies job loss in one small Mexican state, Tlaxcala, between 2013 and 2015. The concepts that articulate the study are hegemony (Gramsci) and resistance (Giroux). The research is based on interviews with three dissident teachers, leaders of the resistance movement in this state, and on a review of two important newspapers: La Jornada and El Sol de Tlaxcala.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Sanchez Cerón, Universidad Pedagógica Nacional

Manuel Sánchez Cerón es sociólogo y Dr. en Estudios Latinoamericanos por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Actualmente es profesor en la Universidad  Pedagógica Nacional (UPN), Puebla. Ha participado en diversos congresos de la Sociedad Latinoamericana de Estudios Sobre América Latina y el Caribe (SOLAR) y la Federación Internacional de Estudios de América Latina y el Caribe (FIEALC). Publicaciones recientes: (2015) La OCDE, el Estado y los maestros de la CNTE: un estudio de la reciente reforma laboral. en Revista latinoamericana de estudios educativos, México, vol. XLV, núm. 4, pp. 121-156; (2015) La evaluación a la docencia: algunas consecuencias para América Latina, en Revista mexicana de investigación educativa, México, vol. XX, núm. 67, pp. 1233-1253; (2017). Reestructuración capitalista, reforma educativa e identidad docente en América Latina, en Diversidad y encuentro. Revista de estudios e investigación educativa, Puebla, vol. IV, núm. 2, pp. 79-108; y, (2018). La intensificación del trabajo docente en tres países latinoamericanos, en Voces y Silencios: Revista latinoamericana de educación, Bogotá, vol. IX, núm. 1, pp. 4-27.

Published

01-09-2019

How to Cite

Sanchez Cerón, M. (2019). Evaluación y resistencia magisterial en Tlaxcala, México (2013-2015). Una lectura desde Gramsci y Giroux. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 6(11). Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/2202

Issue

Section

Estado y Movimientos Sociales en Nuestra América