Decolonial Education and the teaching of social sciences. The creation on the afro-brazilian studies center for teaching Sociology (NEABES)
Keywords:
Decolonial Education , Sociology , Teaching, Struggles , ResistanceAbstract
The current research examines some of the challenges faced by the African Countries of Portuguese Official Language (PALOPs) in consolidating Sociology as a relevant area of knowledge, both in the university and school settings. The justification lies in the lack of studies on African Sociology and the scarce cooperation between Brazil and these countries in this field of knowledge. Initially, I point out the historical importance of the trajectory of the institutionalization of Sociology Teaching in Brazil. In PALOPs, both the university and this area of knowledge are new and lack institutionalization. The lack of investment in education by the State, the precarious structure, and the difficulties of academic cooperation make the process even more challenging. As a hypothetical-deductive methodology, some of the scarce bibliographies on the subject will be used, as well as structured and semi-structured interviews with African professors and students. The results show that there is great potential for cooperation between countries and a mutual willingness to know what is produced academically. The initiatives already developed indicate the possibility of positive exchanges between professors, researchers, students, and policy makers. In conclusion, the article highlights that Sociology has an important role to play in Africa. Brazil is seen as a major partner in the academic field but of little relevance in its potential.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodrigo de Souza Pain, Rodrigo de Assis Fernandes , Douglas Barbosa Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
El plagio es una práctica que viola las normas éticas y los derechos de autor/a, de este modo los responsables editoriales de Millcayac – Revista Digital tomaremos todas las prevenciones necesarias para evitarlo y detectarlo en los trabajos a publicar. El plagio puede suceder en cualquier tipo de documento donde se toman secciones o partes de otras fuentes sin incluir las referencias pertinentes.
Los sistemas de detección de plagio, llevados adelante por los/as revisores/as de Millcayac- Revista Digital serán variados e incluirán desde de la asistencia de computadoras, bases de datos, Internet, y software adecuado, como aquellas herramientas provenientes de la revisión del estilo de escritura y usos de técnicas lingüísticas con el objeto de detectar plagios de copia literal conocido como "copy & paste" u otras modalidades de plagios encubiertas.
El cuerpo editorial de Millcayac- Revista Digital se reserva el derecho de retirar cualquier trabajo recibido, aceptado o ya publicado en caso de constatarse plagio, falsificación o publicación duplicada.
Millcayac - Revista Digital de Ciencias Sociales está distribuido bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital.