Pedagogical training as an option for political action and life-long learning

Interview two of the first teachers of Sociology: Gladys Schiaroli and Graciela Cousinet (UNCUYO).

Authors

  • Silvana Cristina Iovanna Caissón Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina /Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de San Juan, Argentina/ Gabinete de Estudios e Investigaciones en Comunicación (GEICOM)-CONICET

Keywords:

Pedagogical training, Social Sciences, Dictatorship, Teaching

Abstract

In this interview, Gladys Schiaroli and Graciela Cousinet, both sociology graduates and professors at the National University of Cuyo, tell us about their pedagogical training during the 1970s, in a context of right-wing advance. In the case of Cousinet, she was expelled as a university teacher and finished her teaching degree with the return of democracy. Schiaroli began her teaching career after the dictatorship dismissed her as a municipal employee. Two stories of professional women who, in divergent ways, chose the field of education as a political option and training for life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Cristina Iovanna Caissón, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina /Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de San Juan, Argentina/ Gabinete de Estudios e Investigaciones en Comunicación (GEICOM)-CONICET

Silvana Cristina Iovanna Caissón. Licenciada y profesora en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Especialista en Gestión Social por la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina y Magíster en Políticas Públicas y Sociales por la misma universidad. Cursa el Doctorado en Ciencias Sociales en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina, en el marco de una beca doctoral de CONICET por la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. 

El campo de investigación se centra en los proyectos culturales y comunicacionales emergentes, en especial los medios audiovisuales comunitarios, su desarrollo, praxis social y política y su vinculación con las políticas nacionales de comunicación y cultura. Algunos avances de investigación han sido publicados en artículos académicos (2019; 2020; 2020; 2021; 2022; 2022; 2022). Es docente del Ciclo de Profesorado de la Facultad de Cs. Políticas y Sociales de la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina y participa de proyectos de investigación también en la Universidad Nacional de Córdoba junto a la Dra. María Soledad Segura.

Ha publicado tres manuales de nivel secundario en Comunicación, Medios y Cultura para la Editorial Maipue. Fue docente de nivel medio y espacios de educación y comunicación popular tanto para otros medios como para los talleres de Giramundo TV Comunitaria.

Published

22-08-2024

How to Cite

Iovanna Caissón, S. C. (2024). Pedagogical training as an option for political action and life-long learning: Interview two of the first teachers of Sociology: Gladys Schiaroli and Graciela Cousinet (UNCUYO). Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 11(20). Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/8084