Visibility in dispute: canon and memory policies

Authors

  • Sonia Vargas Martínez Escuela de Estudios de Género. Universidad Nacional de Colombia

Abstract

This text emphasizes the ways in which women-made artistic productions are read, in an attempt to recover them from oblivion and revaluate them in the present. I try to unveil the limits, contradictions and/or possibilities that these efforts imply. I expose the visibility and recovery of woman artists as problematic, primarily because, paradoxically, the same vision, reading, circulation and exhibition methods established by and for the dominant and patriarchal canon are used for this purpose, without question. From this approach I highlight some contributions of feminist ideas and work in the field of art, that surpass the proposition of usual vision methods in the arts, focusing on expansive epistemological reflections which allow us to think about art as part of a network of relationships, tensions, and cultural conditioning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Vargas Martínez, Escuela de Estudios de Género. Universidad Nacional de Colombia

Docente e investigadora de la Escuela de Estudios de Género. Adscrita a la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá.

Magíster en Estudios Culturales de la Universidad de los Andes; Magíster en Historia del Arte de la Universidad Nacional Autónoma de México. Estudios en Teorías Feministas en el Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la UNAM. Maestra en Artes Plásticas del Instituto Departamental de Bellas Artes. Su trabajo se centra en el análisis del arte contemporáneo en relación a procesos socioculturales desde una perspectiva feminista y de género; principalmente en reflexiones sobre: el cuerpo, la fotografía, la imagen y la visualidad. Parte de preguntas por la re-construcción de la historia del arte, los regímenes y las políticas de representación. Publicaciones recientes: Al rescate, visibilización y excesos en la recuperación de la obra de María Evelia Marmolejo, 2018. Política y género en la creación artística, 2017. Conciencia política y acción corporal, una mirada crítica, 2017.

Published

01-09-2019

How to Cite

Vargas Martínez, S. (2019). Visibility in dispute: canon and memory policies. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 6(11), 175–192. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/2223