Disobedient: around post-dictatorship narratives, memory and feminism in Argentina

Authors

  • María Luz Gómez Groppa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo - ANPCyT

Keywords:

post-dictatorship narratives, literature, feminisms, memory studies

Abstract

The present work proposes to review a set of post-dictatorship narratives that take up the recent dictatorial past in Argentina to identify possible axes of reading where memory and feminisms intersect. We understand that these literary speeches do not "remember" or "represent" an achievement of past events, but they do build memory, that is, they involve the past with the present and immerse it in a time-now. From this perspective, assuming that the act of narrating makes the experiences somewhat communicable, we wonder about the ways in which, in this time-now marked by the forces of feminist tides, the past is narrated, (re)meant and passed on.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Luz Gómez Groppa, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo - ANPCyT

María Luz Gómez Groppa es profesora de grado universitario en Letras por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. Se desempeña como docente universitaria en la cátedra de Teoría Literaria de la misma facultad. Cursó la Maestría en Estudios Latinoamericanos con orientación en Cultura y Comunicación (FCPyS - UNCuyo) y estudia el Doctorado en Letras (FFyL - UNCuyo) como becaria de la Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica. Ha participado en diversos equipos y proyectos de investigación en torno a la relación literatura-cultura-sociedad y los estudios sobre memoria. Actualmente, estudia los vínculos entre literatura y memoria en las narrativas de posdictadura de Argentina y Chile. Forma parte del equipo de "Memoria e identidad - Grupo Pichona Moyano". Se ha desempeñado como educadora de nivel superior y medio, especialmente en espacios vinculados con la modalidad de jóvenes y adultos. Trabajó en el Programa Nacional de Alfabetización, en CEBJA y CENS, y formó parte del equipo de curriculistas del Diseño Curricular Provincial para la modalidad de jóvenes y adultos de la DEPJA. Forma parte del colectivo de educadores/as de la Unión de Trabajadores Rurales Sin Tierra - Movimiento Nacional Campesino Indígena (UST-MNCI). Participa de diversos proyectos de investigación y extensión universitaria en torno a la educación.

Published

28-02-2020

How to Cite

Gómez Groppa, M. L. (2020). Disobedient: around post-dictatorship narratives, memory and feminism in Argentina. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 7(12), 129–140. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/2625