Typology of gender violence for the Argentine university system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.33.031

Keywords:

Gender-based violence, University, Typology

Abstract

Gender violence and discrimination are both social phenomena that are in constant change. Violent practices reconfigure themselves according to the socio-historical context of the relation between genders. In Argentina, Law 26.485 defined types and modalities of violence against women starting from the prevalence of certain social relationships, which provided a fundamental framework for the approach of the subject. Nonetheless, with the passage of time, certain insufficiency begins to be glimpsed of said conceptualization of the law for understanding and addressing some specificities of the problem.

The process of the reform of the higher education in recent years motivated a large amount of reflection and research dedicated to registering the complexity and specificity of the discrimination and gender violence in universities. In the following article, based on the analysis of three data sources[1], we show the modalities that prevail in the university educational sphere from an innovative form of categorization.

 

[1] The utilized sources were: a survey made to students of the National University of San Martín (UNSAM) during 2016 and 2017 by the Directorate of Gender and Sexual diversity of the same institution; a survey applied to the university system as a whole by the Interuniversitary Network for Gender Equality and Against the Violences (RUGE) and the records of the UNSAM Department of Sexualities and attention of the Violences.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanesa Vázquez Laba, Universidad de Buenos Aires

Es Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires. Sus áreas de trabajo son las teorías de género, sexualidades y violencias. Sus últimas publicaciones han sido:

Vazquez Laba, V. y Perez Tort, M. “La “Segunda Gran Reforma” del sistema universitario: proceso de transformación desde la praxis feminista” en Revista Digital Unidad Sociológica “Feminismos, géneros y sexualidades: dilemas, desafíos y controversias actuales.” Año 5, N° 16, Septiembre 2019.

Vazquez Laba, V. y Masson, L. “Movimiento feminista y despenalización/legalización del aborto. Una radiografía de la sociedad argentina frente a la demanda de derechos de las mujeres” Revista Papeles de Trabajo, Año 12, Número especial IDAES 20 años, diciembre 2018.

Melina Pagnone, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales. Universidad Nacional de San Martín

Es Licenciada en Sociología por la UNSAM. Becaria doctoral Conicet/IDAES-UNSAM. Sus áreas de trabajo son la violencia de género y regulaciones sociales. Sus últimas publicaciones han sido:

Palumbo, Mariana, López, Belén y Pagnone, Melina (2019). “Un análisis sobre la seducción y el acoso en la universidad (San Martín, Argentina)”. Revista Punto Género, (12), pp. 48-72.

Puglia, María de las Nieves y pagnone, Melina (2020) “Permanencia estudiantil y género en la universidad” Revista del CISEN Tramas/Maepova; Año: 2020 Vol 8, N° 2

Laura Solís, Universidad Nacional de San Martín

Es estudiante de sociología en la Universidad Nacional de San Martin. Sus áreas de trabajo son la violencia de género y las sexualidades. Última publicación:

Solís, L. Pagnone, M. Puglia M. y López, B. (2018). Géneros en todas partes: un proyecto de ingeniería feminista. Revista Márgenes N° 9

Published

03-03-2022

How to Cite

Vázquez Laba, V., Pagnone, M., & Solís, L. (2022). Typology of gender violence for the Argentine university system. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 9(16), 152–172. https://doi.org/10.48162/rev.33.031