Instituting curricular movement of 73

The beginnings of teacher training in the Facultad de Ciencias Políticas y Sociales of UNCuyo

Authors

  • Ana Marcela Ficcardi Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Nacional de Cuyo, Argentina

Keywords:

Teacher training, instituing, currícula, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, University

Abstract

The National University of Cuyo experienced, from the end of 1972 until 1975, an instituting, collective and transversal curricular movement, inside and outside its classrooms. This instituting movement produced curricular changes and the emergence of new careers. The purpose of this article is to analyze the socio-institutional dynamics that operated in the production and emergence of these changes, specifically the case of the first Profesorado en Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. To carry out this approach, the theoretical methodological approach of Institutional Analysis is used. Primary sources - testimonial and documentary - from the National University of Cuyo will be taken. Part of these sources are institutional interviews with the protagonists of this institutional historical moment. One of the conclusions reached in this work is the existence of a curricular link between the proposals of the seventies and today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Marcela Ficcardi, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Nacional de Cuyo, Argentina

Profesora y Licenciada en Sociología Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. Especialista en Análisis Institucional, Universidad Nacional de Salta, Argentina. Magíster en Ciencias Políticas y Sociología, FLACSO. 

Prof. Titular de Instituciones Educativas, Ciclo de Profesorado, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales,  Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. 

Prof. Titutal de Sociología General, en la Licenciatura en Ciencia Política y Administración Pública, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales,  Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. 

Directora y profesora de las Carreras de Posgrado: Maestría en Análisis Institucional y Especialización en Análisis Institucional en las Prácticas Sociales, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. 

Published

22-08-2024

How to Cite

Ficcardi, A. M. (2024). Instituting curricular movement of 73: The beginnings of teacher training in the Facultad de Ciencias Políticas y Sociales of UNCuyo. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 11(20). Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/7789