Las características del objeto del conocimiento.

La enseñanza de competencias.

Authors

Keywords:

Saber conceptual, Saber procedimental, Educación por competencia, Sistemas de enseñanza, Enseñanza profesional, Conocimiento conceptual, Conocimiento procedimental

Abstract

Learning outcomes are a key element for structuring and planning teaching. The competency approach links teaching with the achievement of skills or abilities. Competence requires that conceptual knowledge be integrated with procedural knowledge, which is aimed at action and allows acting and doing in real and authentic situations. In this article the object of knowledge is analyzed, the distinctive characteristics of conceptual knowledge and procedural knowledge are identified. Both types of knowledge use different memory systems and learning modes. This knowledge is integrated into competency-based education, which implies specific challenges for teaching planning and evaluation.

Author Biography

Ana Fuentes Bonthoux, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina.

Psicopedagoga Egresada de la Universidad Católica Argentina.

Especialista en Neuropsicología. Especialización UDA. Res. Nº 478/13 MEN. Acreditado por CONEAU según Res. Nº 174/17.

Miembro del equipo de Asesoría Pedagógica Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina.

Docente y tutora de la Diplomatura de educación para profesionales de la salud. Secretaría de Postgrado. Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina.

Published

04-07-2025

Issue

Section

Continuing Medical Education