The Pillars of the Teaching Residency and their Contribution to the Development of Geographical Thinking Reflections from an Experience Located in UNCUYO, Mendoza, Argentina

Authors

  • Silvia Robledo Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo
  • Magdalena Verónica Bajuk Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo
  • Silvia Beatriz Robledo Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo
  • Carla Araceli Sacchi Lemos Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.40.060

Keywords:

teaching residence, geographical thinking, teacher training

Abstract

Promoting the acquisition of geographical thinking in future citizens requires trained teachers who can build this knowledge with their students. Therefore, the professional training that the future geography teacher receives must be in line with that goal.

In this work we try to bring our experience as trainers of trainers, in this case of secondary and university level university teachers in Geography, from reflection on our own practice. The continuous reflection of the members of the chair explains the evolution that the pedagogical-didactic proposal has had over time.

For this work we have proposed to reflect on the impact of the pillars of the teaching residency in the consolidation of the geographical thinking of future teachers and to analyze the assessment made by the residents of the Geography teaching staff of these pillars in their teacher training.

It is an exploratory research based on a quasi-experimental qualitative methodological strategy; In it, interviews have been carried out with students who completed the professional practice-teaching residency between 2020 and 2024 and the e-portfolios that the residents build during the course have been consulted.

We have worked with the pillars of the teaching residency for the last five years, especially: problematization of knowledge, interdisciplinary, emerging knowledge, collaborative work based on PBL (project-based learning) and the use of digital technologies for pedagogical purposes.

Author Biographies

Silvia Robledo, Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo

Profesora y licenciada en Geografía egresada de la Facultad de Filosofía y Letras, UNCUYO. Es especialista en docencia universitaria. Profesora titular por extensión en las cátedras: Residencia Docente y Primera Práctica Docente: Sujetos, contextos e instituciones (PPDI) del Profesorado universitario en Geografía de dicha casa de estudios. Ha sido coordinadora del Campo de la Práctica Docente. Además, es profesora titular efectiva en la cátedra Geografía ambiental de la Facultad de Filosofía y Letras UNCUYO. Como docente-investigadora de la UNCUYO sus líneas de investigación se relacionan con la enseñanza de la Geografía, las problemáticas ambientales y la educación ambiental. Es integrante del Comité de Educación, Red Panamericana de Educación Geográfica, IPGH OEA, por el periodo 2022-2026.

Primera autora

Magdalena Verónica Bajuk, Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo

Profesora y licenciada en Geografía, egresada de la Facultad de Filosofía y Letras, UNCUYO. Es especialista en la Enseñanza de las Ciencias Sociales con mención en Geografía. Profesora asociada en la Cátedra de Residencia Docente y, por extensión en Práctica Profesional Docente II: Enseñanza y aprendizaje del Profesorado universitario en Geografía de la mencionada casa de estudios. Además, cuenta con larga trayectoria como docente en enseñanza media. Como docente- investigadora de la UNCUYO, sus líneas de investigación se relacionan con la enseñanza de la geografía, interdisciplina y educación ambiental.

Primera autora

Silvia Beatriz Robledo, Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo

Profesora y licenciada en Geografía egresada de la Facultad de Filosofía y Letras, UNCUYO. Es especialista en docencia universitaria. Profesora titular por extensión en las cátedras: Residencia Docente y Primera Práctica Docente: Sujetos, contextos e instituciones (PPDI) del Profesorado universitario en Geografía de dicha casa de estudios. Ha sido coordinadora del Campo de la Práctica Docente. Además, es profesora titular efectiva en la cátedra Geografía ambiental de la Facultad de Filosofía y Letras UNCUYO. Como docente-investigadora de la UNCUYO sus líneas de investigación se relacionan con la enseñanza de la Geografía, las problemáticas ambientales y la educación ambiental. Es integrante del Comité de Educación, Red Panamericana de Educación Geográfica, IPGH OEA, por el periodo 2022-2026.

Primera autora

Carla Araceli Sacchi Lemos, Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo

Profesora de grado universitario en Geografía egresada de la Facultad de Filosofía y Letras, UNCUYO. Es especialista en problemáticas de las ciencias sociales y su enseñanza y maestranda en Enseñanza en Escenarios Digitales. Profesora adjunta en las cátedras Práctica Profesional Docente 1: Sujetos, contextos e instituciones (PPDI) y por extensión en la Residencia Docente del Profesorado universitario en Geografía de dicha casa de estudios. Además, es jefa de trabajos prácticos efectiva en la cátedra Geografía y Destinos Turísticos de Argentina y por extensión de dedicación en Arqueología Prehispánica y Colonial de Argentina de la Licenciatura en Turismo de la Facultad de Filosofía y Letras UNCUYO. Como docente-investigadora de la UNCUYO sus líneas de investigación se relacionan con la enseñanza de la Geografía, recursos digitales con sentido pedagógico-didáctico y la educación ambiental.

Primera autora

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Published

21-12-2024

How to Cite

Robledo, S., Bajuk, M. V., Robledo, S. B., & Sacchi Lemos, C. A. (2024). The Pillars of the Teaching Residency and their Contribution to the Development of Geographical Thinking Reflections from an Experience Located in UNCUYO, Mendoza, Argentina. Boletín De Estudios Geográficos, (122), 299–327. https://doi.org/10.48162/rev.40.060

Issue

Section

Dossier