May the dead bury their dead: death, violence and animals in La Virgen de los sicarios (novel and film)

Authors

  • María Luisa Martínez Muñoz Universidad de Concepción
  • David García Reyes Universidad de Concepción

Keywords:

Vallejo, Death, Animals

Abstract

La Virgen de los sicarios (1994) by Fernando Vallejo engages in conversation with the author’s obsessions and formerly covered themes in the El río del tiempo pentalogy and in his subsequent narrative and essayistic production. This study approaches the only work of Vallejo that has been taken to the cinema; the film (2000), directed by Barbet Schroeder, allows us to appreciate the author’s particular language in his role as a script writer and how both, the literary and filmic texts, express Vallejo’s special vision on life, Colombia, violence, death and animals. 

References

Aries, Philippe. El hombre ante la muerte. Madrid: Taurus, 1983.

Barrero Bernal, Lina. "El apocalipsis como recurso poético de supervivencia en la novela La Virgen de los sicarios de Fernando Vallejo", Amaltea. Revista de mitocrítica, v. 5, 2013.: 13-32.

Baudrillard, Jean. El pacto de lucidez o la inteligencia del mal. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.

Blanchot, Maurice. El espacio literario. Madrid: Editora Nacional, 2002.

Cioran, E.M. La caída en el tiempo. Barcelona: Tusquets Editores, 2003.

Deleuze, Gilles y Guattari, Felix. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pretextos, 2000.

El-Kadi, Aileen. "La Virgen de los sicarios y una gramática del caos", Espéculo. Revista de estudios literarios, n. 35, 2007. Disponible en: https://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero35/vsicario.html Consultado:

/11/2015.

Hatry, Laura. "Del papel a la pantalla: La relectura fílmica de La Virgen de los sicarios", Cuadernos de Aleph, 4, 2012: 93-109.

Herlinghaus, Hermann. "La construcción del nexo de violencia y culpa en la novela La Virgen de los sicarios". Trad. Ana Rita Romero. n. 25, octubre 2006: 184-204. Disponible en: nomadas@ucentral.edu.coConsultado:

/3/2016.

Iser, Wolfgang.El acto de leer. Madrid: Taurus, 1987.

Jauss, Hans Robert. La historia de la literatura como provocación. Madrid: Editorial Gredos, 2013.

Murillo, Javier H. "La voz y el criminal. Una lectura de La Virgen de los sicarios de Fernando Vallejo", Cuadernos de Literatura, v 7, n 13-14, 2001: 241-249.

Montoya, Pablo. Fernando Vallejo: demoliciones de un reaccionario. Colombia: Dirección Cultural UIS, 2009.

Musitano, Julia. "El carácter destructivo de un melancólico. Fernando Vallejo y Colombia", Acta del VIII Congreso Internacional de Teoría y Crítica Literaria Orbis Tertius: 2012: 1-7. Disponible en: http://citclot.fahce.unlp.edu.ar/viiicongresoConsultado: 3/12/2015.

Pimentel, Luz Aurora.El relato en perspectiva. México, D.F.: Siglo Veintiuno Editores, 2005.

Ricoeur, Paul. El mal. Un desafío a la filosofía y a la teología. Madrid: Amorrortu, 2006.

Ricoeur, Paul. Vivo hasta la muerte. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

Sanín, Andrés. "¿Pero había que matar al mimo? Las trampas del humor explosivo en La Virgen de los sicarios", Revista Letral, n. 12, 2014: 91-102.

Schroeder, Barbet. "Entrevista con Barbet Schroeder por Jean Douchet", Pressbook de Vértigo Films, realizada en Films du Losange. 2000. Disponible en: www.vertigofilms.es/pressbooks/lavirgendelossicarios.pdfConsultado: 3/12/2015.

Vallejo, Fernando. La rambla paralela. Bogotá: Alfaguara, 2002.

Vallejo, Fernando.Los caminos a Roma. Buenos Aires: Editorial Alfaguara, 2005.

Vallejo, Fernando.La Virgen de los sicarios. Madrid: Punto de Lectura, 2006.

Vallejo, Fernando. El desbarrancadero. Buenos Aires: Alfaguara, 2010.

Vallejo, Fernando. Casablanca la bella. Santiago de Chile: Alfaguara, 2013.

Vallejo, Fernando. Peroratas. Santiago de Chile: Alfaguara, 2013b.

Zambrano, María. La confesión: género literario. España: Ediciones Siruela, 2004.

Published

01-12-2016

How to Cite

Martínez Muñoz, M. L., & García Reyes, D. (2016). May the dead bury their dead: death, violence and animals in La Virgen de los sicarios (novel and film). Cuadernos Del CILHA, 17(2), 57–69. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cilha/article/view/1518