Literature and Plagiarism in Argentine: Profitable and Unprofitable Ways of Breaking Market Values

Authors

  • Kevin Perromat Université de Picardie-Jules Verne

Keywords:

Plagiarism, Appropriation, Literary Market, Intellectual Property, Authorship

Abstract

There is a conspicuous traditional discourse about plagiarism which is specific to Argentine literature. It is mainly based on a heterogeneous corpus of texts and on an unbroken line of poetical agendas, which question or subvert the hegemonic models of circulation and consumption of cultural goods. Thus, they allow inherent contradictions to arise and also make possible a thorough study which generates insights of the major interests and issues at stake, in a context in which the economic and legal paradigm collides rather frequently with strictly literary definitions of works.

References

Aira, César. El congreso de literatura [1998]. Barcelona: Mondadori, 2012.

Aira, César. Relatos reunidos. Barcelona: Mondadori, 2013.

Alberdi, Juan Bautista. Bases y puntos de partida para la organización política de la República de Argentina. Buenos Aires: La cultura argentina, 1915.

Bajarlía, Juan-Jacobo. El libro de los plagios. Estudio preliminar de Elsa Drucaroff. Buenos Aires: Ediciones LEA, 2011.

Borges, Jorge Luis. El idioma de los argentinos. Madrid: Alianza Editorial, 1998.

Bourdieu, Pierre. Les règles de l'art. Genèse et structure du champ littéraire. París: Éditions du Seuil, 1992.

Bugallo Montaño, Beatriz. "Sobre el plagio"¦ esa plaga", Revista de Derecho Público, año 22, n. 44, noviembre de 2013: 13-42.

Buranen, Lisa y Alice M. Roy (cords.) Perspectives on Plagiarism and Intellectual Property in a Postmodern World. New York: State University of New York Press, 1999.

Camblong, Ana. "Otros avatares del plagio", Vanderbilt e-Journal of Luso-Hispanic Studies, Vol. 3. University of Vanderbilt: Department of Spanish & Portuguese, 2006.

Cárcamo-Huechante, L., Fernández Bravo, Á. y Laera, A. (comps.). El valor de la cultura. Arte, literatura y mercado en América Latina. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2007.

CERLALC-UNESCO. Nueva agenda por el libro y la lectura: recomendaciones para políticas públicas en Iberoamérica. Bogotá: CERLALC-UNESCO, 2013.

Chávez Vaca, Wladimir. "El plagio literario postmoderno: tradición, ilegitimidad y nuevas tecnologías", Revista Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital. Vol. 2, nº 2, Noviembre 2013.

Critical Art Ensemble. "Plagio utópico, hipertextualidad y producción cultural electrónica". Traducido por Paloma García Abad. A Parte Rei, Vol. 5. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1999. En línea: http://serbal.pntic.mec.es/AParteRei/ Consultado: 13/07/2013.

Devoto, Daniel. Textos y contextos. Estudios sobre la tradición. Madrid: Gredos, 1974.

Di Benedetto, Antonio. Zama. El silcenciero. Los suicidas. Trilogía de la espera. Barcelona: El Aleph Editores, 2011.

Fogwill, Rodolfo. Help a Él. Cáceres: Periférica, 2007.

Fornet, Jorge, El escritor y la tradición. Ricardo Piglia y la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2007.

Foucault, Michel. "Qu’est-ce qu’un auteur?" [1969]. In: Dits et Écrits. París: Gallimard, 1994.

Fresán, Rodrigo. La velocidad de las cosas. Barcelona: DE BOLS!LLO, 2006.

Gache, Belén. Escrituras Nómades. Del libro perdido al hipertexto. Gijón: Ediciones Trea, 2006.

Genette, Gérard. Palimpsestes. La littérature au second degré. París: Seuil, Collection Points, 1982.

Goux, Jean-Joseph. L’art et l’argent. La rupture moderniste. 1860-1920. París: Blusson, 2011.

Hidalgo, Alberto. España no existe. Editado por Carlos Gracia. Madrid, Frankfurt am Main: Verbuert-Iberoamericana, 2007.

Hutter, Michael y Throsby, David. Beyond Price. Value in Culture, Economics and the Arts. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

Jáuregui, Carlos A. Canibalia. Canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consumo en América Latina. Madrid, Frankfurt am Main: 2008.

Laiseca, Alberto. Por favor, ¡Plágienme! Buenos Aires: Beatriz Viterbo Editora, 1991.

Lessig, Lawrence. Free Culture. The Nature and Future of Creativity. New York: Penguin Books, 2004.

Ludmer, Josefina. "Sobre el plagio", Página/12. Edición electrónica del 27/05/2007:

http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/subnotas/3843-615-2007-05-27.html Consultado: 02/09/2013.

Marechal, Leopoldo. Adán Buenosayres [1948]. Editado por F. COLLA y et alii. Madrid: ALLCA XX, 1997.

Maronna, Jorge, y Pescetti, Luis María. Copyright. Plagios y poder político al desnudo [2001]. México D.F.: Suma de Letras, 2004.

Martínez, Guillermo. La fórmula de la inmortalidad. Buenos Aires: Seix Barral, 2005.

Martínez, Tomás Eloy. La novela de Perón. 2ª ed. Buenos Aires: Legasa, 1985.

Matewecki, Natalia. "Arte y nuevas tecnologías. ¿Plagio o Apropiación?". En: Octavas Jornadas de Artes y Medios Digitales y Tercer Simposio Prácticas de comunicación emergente en la cultura digital, Córdoba, Argentina, 2006. En línea: http://www.liminar.com.ar/simposio/pdf/matewecki.pdf Consultado: 22/02/2013.

Mayer, Marcos. "La insoportable levedad del plagio", Clarín, 5 de agosto de 2006: http://edant.clarin.com/suplementos/cultura/2006/08/05/u-01246343.htm. Consultado: 02/07/2013.

Minelli, María Alejandra. "Políticas de género en el neobarroco: Alejandra Pizarnik y Marosa di Giorgio". En 2º Congresso Brasileiro De Hispanistas. São Paulo: Associação Brasileira de Hispanistas, 2002.

Molloy, Sylvia. "Sarmiento, lector de sí mismo en Recuerdos de provincias", Revista Iberoamericana, Vol. LIV, Núm. 143, Abril-Junio 1988: 407–418.

Perromat Augustín, Kevin, El plagio en las literaturas hispánicas: Historia, Teoría y Práctica. Tesis doctoral. París: Université Paris-Sorbonne - Paris IV, 2010. Versión electrónica: http://www.e-sorbonne.fr/theses/el-plagio-las-literaturas-hispanicas-historia-teoria-practica. Consultado: 12/07/2013.

Perrone-Moisés, Leyla y Rodríguez Monegal, Emir. Lautréamont. Identité culturel. París: L’Harmattan, 2001.

Piglia, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama, 2001a.

Piglia, Ricardo. Formas breves. Barcelona: Anagrama, 2001b.

Pizarnik, Alejandra. Prosa completa. 2ª ed. Editado por Ana BECCIU. Barcelona: Lumen, 2009.

Premat, Julio. Héroes sin atributos. Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

Pron, Patricio. El comienzo de la primavera. Barcelona: DE BOLS!LLO, 2011.

Quiroga, Horacio. Los desterrados y otros textos. Editado por Jorge Lafforgue. Madrid: Clásicos Castalia, 1990

Randall, Marilyn. Pragmatic Plagiarism: Authorship, Profit and Power. University of Toronto Press: Toronto, 2001.

Robles, Mireya. «La disputa sobre la paternidad del Creacionismo», Thesaurus, Boletín del Instituto Caro y Cuervo, 26, n. 1 (1971): 95-103.

Rodríguez, Juan Carlos y Salvador, Álvaro. Introducción al estudio de la literatura hispa-noamericana, 3ª ed., Madrid: Akal, 2005.

Saer, Juan José. Glosa. El entenado. Edición crítica, Julio Premat, coordinador. Poitiers y Córdoba: CRLA - Archivos, Alción Editora, 2010

Sánchez, Luis Alberto. La vida del siglo. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1988.

Sarmiento Domingo Faustino. Facundo. Civilización y Barbarie. 6ª ed. Madrid: Cátedra, 2003.

Sarmiento Domingo Faustino. Recuerdos de Provincia. 2ª ed. Buenos Aires: Losada, 1995.

Sarmiento, Domingo Faustino. Polémicas de Santiago de Chile (1842). Edición de Teodosio Fernández. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2010. Edición digital:http://www.cervantesvirtual.com/obra/polemicas-de-santiago-de-chile-1842/ Consultado: 22/08/2013.

Shell, Mark. The Economy of Literature. Baltimore y Londres: John Hoskin University Press, 1978.

Woodmansee, Martha y Jaszi, Peter (editores). The Construction of Authorship. Textual Appropriation in Law and Literature. Durham y Londres: Duke University Press, 1994.

Woodmansee, Martha y Osteen, Mark. The New Economic Criticism. Studies at the intersection of Literature and Economics. Londres y Nueva York: Routledge, 1999.

Throsby, David. The Economics of Cultural Policy. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Published

01-12-2014

How to Cite

Perromat, K. (2014). Literature and Plagiarism in Argentine: Profitable and Unprofitable Ways of Breaking Market Values. Cuadernos Del CILHA, 15(2), 88–108. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cilha/article/view/1534