Anti-racist Artistic Practices: Moisés Patrício and Mirta Toledo

Authors

  • Ana Bugnone Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

Artistic practices, Anti-racism, Ethnicity, Eurocentrism

Abstract

In this paper I will attempt to figure out the modalities that anti-racist practices take from a decolonial perspective through a comparative case study of the works of Moisés Patrício (São Paulo, 1984) and Mirta Toledo (Buenos Aires, 1952). Patrício is an artist and teacher of African descent who links his artistic practice with a project that focuses on exposing and tensing the currently existing racism in Brazil, especially in São Paulo. It is interesting to analyze his performances in which the emphasis put on the black culture elements and body in Brazil is stressed. Toledo is an Argentinean artist who lived in the United States and now lives in Buenos Aires, daughter of an Afro-Guarani man. She works with several creative practices such as sculpture, painting, collage and writing. Her works are focused on highlighting ethnic diversity and her indigenous roots while questioning the pro-European ideal in image construction. To achieve this, I will present the modalities that both of their discursive and artistic practices take in relation to an anti-racist stance. I will do so to compare them and understand the way in which said practices are linked to the politics of each of their specific current and historical context s, and to determine if these practices create new modalities of visual production today, opposing to the prevailing hegemonic national discourses about the ‘mixture of races’ in Brazil and the purely European descent in Argentina.

Author Biography

Ana Bugnone, Universidad Nacional de La Plata

Dra. en Ciencias Sociales y Lic. en Sociología. Se especializa en Sociología del arte. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.

References

Adamovsky, Ezequiel Agustin. "El color de la nación argentina: Conflictos y negociaciones por la definición de un ethnos nacional, de la crisis al Bicentenario." Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas, n. 49, 2012: 343-364.

Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica, 1993.

Brea, José Luis. Estudios visuales: la epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal, 2005.

Brea, José Luis. "Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad." Señas y reseñas, 2009: s.p. Extraído 12/2/2018. En línea: http://132.248.9.34/hevila/Senasyresenasmaterialesdetrabajoparalosestudiosvisuales/2009/ago/1.pdf

Dunegan, Teresa. "Little Ambassadors with a Big Message".

The Arts, diciembre 2002: 58-59.

Durand, María Fernanda. "Mirta Toledo brinda su mejor expresión artística". La Estrella: Fort Worth Star-Telegram, 15 de abril 1994: 8.

Facebook de Mirta Toledo Art. Extraído de https://www.facebook.com/mirtatoledoart

Grimson, Alejandro. "Nuevas xenofobias, nuevas políticas étnicas en la Argentina." Migraciones regionales hacia la Argentina. Diferencia, desigualdad y derechos, 2006: 69-97.

Grüner, Eduardo. "El arte, o la otra comunicación." Actas de la 7ma. Bienal de La Habana, 2000.

Grüner, Eduardo. El sitio de la mirada. Buenos Aires: Grupo Ed. Norma, 2001.

Guimarães, Antonio Sérgio Alfredo. Racismo e anti-racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

Guimarães, Antonio Sérgio Alfredo. "Preconceito de cor e racismo no Brasil." Revista de antropología, 47, 1, 2004: 9-43.

Impacto: Latin Newspaper. "La pintura como unión de razas". Impacto: Latin Newspaper 198, 15-21 de mayo de 2008: 1.

Khouri, Omar. "E Pluribus Unum: as poéticas viso-conceituais de Peter de Brito, um artista da contemporaneidade." Revista: Estúdio, 6, 11, 2015: 112-124.

Maldonado-Torres, Nelson. "Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto." El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Comp. Santiago Castro-Gómez y Ramón Grosfoguel. Bogotá: Siglo del Hombre, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. 127-167.

Maldonado-Torres, Nelson. "La descolonización y el giro des-colonial." Tabula rasa, n. 9, 2008: 61-72.

Margulis, Mario. "Cultura y discriminación social en la época de la globalización." Nueva sociedad, n. 152, 1997: 37-52.

Martí, Silas. "Em 'rolezinhos' da arte, ativistas negros vão em grupo a vernissages". Folha de São Paulo, 3 de febrero de 2015. Extraído 10/2/2018. En línea: http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2015/02/1584260-em-rolezinhos-da-arte-ativistas-negros-vao-em-grupo-a-vernissages.shtml

Menéndez, Eduardo L. La parte negada de la cultura: Relativismo, diferencias y racismo. Barcelona: Bellaterra, 2002.

Mignolo, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del signo, 2010.

Mignolo, Walter. "Aiesthesis decolonial." Calle 14. Revista de investigación en el campo del arte, 4, 4, 2011: 10-25.

Gómez, Pedro Pablo, y Walter Mignolo. Estéticas decoloniales. Sentir, pensar, hacer en Abya Yala y la Gran Comarca. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012.

Matheus Moreira. "Arte feita por negros. Você aceita?." páginaB!, 24 de junio de 2018. Extraídos de http://www.paginab.com.br/arte/arte-feita-por-negros-voce-aceita/

Patrício, Moisés, y de Peter de Brito. "A presença negra # manifesto." Revista O Menelick 2º Ato, febrero de 2015. Extraído 3/2/2018 En línea: http://www.omenelick2ato.com/artes-plasticas/a-presenca-negra-manifesto

Quijano, Aníbal. "La colonialidad del poder y la experiencia cultural latinoamericana." Pueblo, época y desarrollo: la sociología de América Latina, Ed. Briceño-León, Roberto, y Heinz R. Sonntag. Caracas: Nueva sociedad, 1998. 139-155.

Quijano, Aníbal. "Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina." La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Comp. Edgardo Lander. Buenos Aires: CLACSO, 2000. 201-246.

Quijano, Aníbal. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: Clacso, 2014.

Rancière, Jacques. La división de lo sensible: estética y política. Consorcio Salamanca 2002. Extraído desde http://mesetas.net/?q=node/5

Rancière, Jacques. Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Servei de Publicacions de la Universitat Autónoma de Barcelona, 2005.

Rancière, Jacques. El espectador emancipado. Buenos Aires: Ediciones Manantial, 2010.

Richard, Nelly. Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte: Leonor Arfuch, Ticio Escobar, Néstor García Canclini, Andrea Giunta. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales, 2014.

Rivera Cusicanqui, Silvia. Ch'ixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta limón, 2010.

Segato, Rita Laura. La nación y sus otros: raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de políticas de la identidad. Buenos Aires: Prometeo Libros Editorial, 2007.

Schwarcz, Lilia Moritz. Racismo no Brasil. Vol. 31. São Paulo: Publifolha, 2001.

Sukama, Nengumbi Celestin "Héroes afrodescendientes argentinos invisibilizados." Afroestilo. Afroestilo, 2014. Extraído 1/2/2018. En línea: http://afroestilo.com/blog/2014/05/08/heroes-afrodescendientes-argentinos-invisibilizados/

Toledo, Mirta. La semilla elemental. Buenos Aires: Editorial Vinciguerra, 1993.

Toledo, Mirta. "Art and human nature." Avances en Psicología Latinoamericana, 26,1, 2008: 43-51.

Williams, Raymond. La larga revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.

Published

01-06-2019

How to Cite

Bugnone, A. (2019). Anti-racist Artistic Practices: Moisés Patrício and Mirta Toledo. Cuadernos Del CILHA, 20(1), 51–70. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cilha/article/view/1940