The Status of the Poetic Subject Penetrates Literary Genres

Authors

  • Cleila Moure Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

Poetic subject, Writing, Outside, Literary genres, Theory

Abstract

The poetic subject is an elusive concept for critical and theoretical reflection, given its complexity and ambivalent relation with the author’s figure. Maurice Blanchot and Michel Foucault have meditated on the problematic condition of the literary enunciation subject in relation to other issues such as the nature of poetical meaning and the specificity of literary genres. Following the abovementioned authors, I put forward that the thought from outside and its discourse correlate, the writing of the disaster, can be adequate starting points to reconsider the problematic relationship between writing and subjectivity, as well as theoretical devices to question the feeble distinction between literary genres. According to this line of thought, I consider the series poetry/letters/diary/essay/chronicle as terms or singularities that share the same condition; "the movement from which the text comes" is the problematic aspect. This movement is neither an inner part nor a content of the text but its outside, the outside that determines and goes through it.

References

Artaud, Antonin (1947). Van Gogh, el suicidado por la sociedad. Traducción y notas de Aldo Pellegrini. Buenos Aires: Argonauta, 1987.

Barthes, Roland (1966). Crítica y verdad. Trad. de José Bianco. Buenos Aires: Siglo XXI, 1976.

Barthes, Roland. (1971). "De la obra al texto". En: El susurro de la lengua. Buenos Aires: Paidós, 1991.

Blanchot, Maurice (1955). El espacio literario, Barcelona: Paidós, 1992.

Blanchot, Maurice (1973). El paso (no) más allá. Barcelona: Paidós, 1994.

Blanchot, Maurice (1983). La escritura del desastre. Caracas: Monte Ávila, 1990.

Blanchot, Maurice (1994). "Blanchot sobre Artaud", Zona erógena, n. 17, Versión digital http://www.educ.ar, 11/12/12.

Deleuze, Gilles (1969). Lógica del sentido. Barcelona: Paidós, 1989.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari (1973). Rizoma (Introducción). Valencia: Pre-textos, 1977.

Foucault, Michel (1986). El pensamiento del afuera. Valencia: Pre-textos, 2004.

Kristeva, Julia (1968). "Poesía y negatividad" y "El engendramiento de la fórmula". En: Semiótica 2. Madrid: Fundamentos, 1981.

Bignozzi, Juana. "Cada vez hay menos tiempo". En: Mujer de cierto orden. Recogido en: La ley tu ley. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2000.

Gianuzzi, Joaquín. Obra poética. Buenos Aires: Emecé, 2000. Kafka, Franz. Diarios. Trad. de J. R. Wilcock. Buenos Aires: Ediciones Marymar, 1977.

Mallarmé, Stéphan. Cartas sobre la Poesía. Trad. de Rodolfo Alonso. Córdoba: Ed. del Copista, 2004.

Pizarnik, Alejandra. Obras completas. Poesía y prosa. Edición a cargo de Cristina Piña. Buenos Aires: Corregidor, 1993.

Pizarnik, Alejandra. Diarios. Edición a cargo de Ana Becciú. Barcelona: Lumen, 2003.

Pizarnik, Alejandra. "El verbo encarnado". En: Antonin Artaud. Textos. Buenos Aires: Aquarius, 1971.

Thénon, Susana. La morada imposible. edición a cargo de Ana M. Barrenechea y María Negroni. Buenos Aires: Corregidor, 2001.

Lemebel, Pedro. La esquina es mi corazón. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio, 1995.

Published

01-12-2013

How to Cite

Moure, C. (2013). The Status of the Poetic Subject Penetrates Literary Genres. Cuadernos Del CILHA, 14(2), 136–152. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cilha/article/view/4062

Issue

Section

Dosier