The Old and the New in Jorge Luis Borges’s and Julio Cortázar’s Bestiaries.

Lo antiguo y lo nuevo en los bestiarios de Jorge Luis Borges y Julio Cortázar

Authors

  • Deerie Sariols Persson Universidad de Saint Quentin-en-Yvelines

Keywords:

Bestiary, Animal, Monster, Cortázar, Borges

Abstract

Very popular in the Middle Ages, bestiaries are a literary genre of old origins, a sort of encyclopedia, blended with moralizing allegory. They recover animal symbolism of earlier traditions and are filled with real or imaginary animals and monsters. Each era and culture has developed bestiaries of all kinds. This genre has had a boom in the twentieth century, recycling many influences of the past and reconciling many aesthetic and philosophical directions, mostly imitating its brief form, and not the religious admonition, already obsolete at that time. In Argentina, Jorge Luis Borges and Julio Cortázar, combining tradition, art and personal references, wrote works such as Handbook of Fantastic Zoology (The Book of Imaginary Beings), and Bestiary and Cronopios and Famas. They propose a contemporary approach to medieval perception of the world, appropriating the ancient symbolism of biological wonders of dubious reality and real animals to renew and give them new life. Mythological and literary figures, in the case of Borges (the Golem, the amphisbaena, the Minotaur, Kafkaesque beings, etc.), original creations, in the case of Cortázar (cronopios, famas, mancuspias...), both authors often treat real animals (tigers, rabbits, axolotl ...) assigning them mysterious qualities which show the anguish and difficulty of living in a world as complex as ours.

References

Arreola, Juan José. Bestiario. México: J. Ortiz, 1976.

Blüher, Karl Alfred / De toro, Alfonso (eds.). Jorge Luis Borges. Variaciones interpretativas sobre sus procedimientos literarios y bases epistemológicas. Frankfurt: Vervvert Verlag, 1995.

Bogaert, Sophie, et al. L’animal et l’homme. Paris: GF Flammarion, 2004.

Borges, Jorge Luis. Nueva antología personal. Barcelona: Club Bruguera, 1982.

Borges, Jorge Luis. El hacedor, Barcelona: Alianza Editorial, 1998.

Borges, Jorge Luis. "El idioma analítico de John Wilkins". Otras inquisiciones, Barcelona: Destino. 2002.

Borges, Jorge Luis. "Del culto de los libros". Otras inquisiciones. Barcelona: Destino, 2002.

Borges, Jorge Luis y Guerrero, Margarita. El libro de los seres imaginarios. Barcelona: Destino, 2007.

Bozzetto, Roger. Territoires des fantastiques. Publications de l’Université de Provence, 1998.

Cortázar, Julio. "Algunos aspectos del cuento". Último round, México: Siglo Veintiuno, 1969.

Cortázar, Julio. Historias de cronopios y de famas. Barcelona: Edhasa, 1970.

Cortázar, Julio. Bestiario. Madrid: Alfaguara/Bolsillo, 1995.

Cortázar, Julio. "Axolotl". Final del juego. Madrid: Aguilar, 1995.

Eisterer-Barceló, Elia. La inquietante familiaridad. Wilhelmsfeld: Gottfried Egert Verlag, 1999.

Fernández Porta, Eloy. "Bestiarios del porvenir, Guía del animal en la literatura posmoderna". Caminos de Pakistán. Extraído el 30 de marzo de 2002 desde: www.caminosdepakistan.com

Flaubert, Gustave. La tentation de Saint Antoine. Paris: Garnier Flammarion, 1990.

Guglielmi, Nilda. El Fisiólogo, bestiario medieval. Madrid: Eneida ediciones, 2003.

Lascault, Gilbert. Le monstre dans l’art occidental. Première édition. Paris: Klincksieck, collection Esthétique, 1973.

Lévi Strauss, Claude. Le totemisme aujourdh’hui. Paris: Presses Universitaires de France, 1962.

Maillard-Chary, Claude. Le bestiaire des surréalistes. Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle, 1995.

Pilipovsky Clara Ines. "Del sentimiento de no estar del todo: Julio Cortázar y la configuración de su mundo fantástico" in Ensayos sobre Ciencia Ficción y Literatura Fantástica, Conferencias y Comunicaciones del 1er Congreso Internacional de literatura fantástica y ciencia ficción. Madrid: Editores: Teresa López Pellisa y Fernando Ángel Moreno Serrano, 2008.

Prego Gadea, Omar y Cortázar, Juio. La fascinación de las palabras. Barcelona: Muchnik, 1984.

Rebold-Benton, Janetta. Le Bestiaire médiéval. Les animaux dans l’art du Moyen Âge. Paris : Abbeville, 1992.

Tibi, Pierre. Aspects de la nouvelle II. Perpignan : Cahiers de l’Université de Perpignan, n. 18. Université de Perpignan, 1988.

Vázquez Bigi, M. "Los cronopios de Cortázar: psicología y criptograma". Centro Virtual Cervantes. Extraído el 3 de marzo de 2002 desde: http://cvc.cervantes.es

Yelin, Julieta. "El bestiario inhumano. sobre el manual de zoología fantástica de Jorge Luis Borges y Margarita Guerrero" 2009. Extraído el 10 de febrero de 2012 desde: e-archivo.uc3m.es/.../1/bestiario_yelin_LITERATURA_2008.pdf

Published

12-12-2012

How to Cite

Sariols Persson, D. (2012). The Old and the New in Jorge Luis Borges’s and Julio Cortázar’s Bestiaries.: Lo antiguo y lo nuevo en los bestiarios de Jorge Luis Borges y Julio Cortázar. Cuadernos Del CILHA, 13(1), 43–59. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cilha/article/view/4138

Issue

Section

Miscellaneous