Gregorio López Naguil and orientalist art criticism in Buenos Aires.

Authors

  • Esther Espinar Castañer Universitat de les Illes Balears

Keywords:

Buenos Aires, Orientalism, Exoticism, Japonisme, Gregorio López Naguil

Abstract

Buenos Aires spread Orient through literary and artistic productions. Following the European taste for the Orientalism, artists participated in aesthetic approaches around the exoticism, of their formal solutions and used it as a source of renewal in art. These works were made especially in the second decade of the 20th century. As an example we will focus our attention on the artist Gregorio López Naguil. The Oriental image appeared through the painting, illustration for books and periodicals and theatrical scenography. About orientalist production, the art review left writings on the spreading and influence in Buenos Aires.

References

AA.VV. Espejos de Oriente. Barcelona: Centre Documentació i Museu Tèxtil, 2004.

AA.VV. Els Ballets Rusos de Diaghilev 1909/1929. Quan l’art balla amb la música. Barcelona: Fundació "la Caixa", 2011.

Amigo, Roberto; Baldasarre, Mª Isabel, (Introd., investig., selec., y org.). Maestros y discípulos. El arte argentino desde el Archivo de Mario A. Canale. Buenos Aires: Espigas, 2006.

Anaya, Jorge. Arte argentino. Cuatro siglos de historia (1699--2000). Buenos Aires: Emecé, 2005.

Babino, María Elena. Catálogo artístico del Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. Buenos Aires:Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación, 2005.

Chiappori, Atilio. Recuerdos de la vida literaria y artística. Buenos Aires: Emecé, 1944.

Christophersen, Alejandro. Ideas sobre Arte. Buenos Aires: Moen, 1920.

Fernández García, Ana María. Arte y emigración: la pintura española en Buenos Aires (1880-1930). Oviedo: Universidad, 1997.

Fontbona, F. y Miralles F., Anglada-Camarasa. Barcelona: Polígrafa, 1981.

Gutiérrez Viñales, Rodrigo. "El Hispanismo como factor de mestizaje estético en el arte americano (1900-1930)". En: Iberoamérica Mestiza. Encuentro de pueblos y culturas. Madrid: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior-SEACEX, 2003: 167-185.

Gutiérrez Viñales, Rodrigo. "Roberto Montenegro y los artistas americanos en Mallorca (1914-1919)", Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas. México: UNAM, 2003: 93-121.

Gutiérrez Viñales, Rodrigo. La Pintura Argentina. Identidad Nacional e Hispanismo (1900-1930). Granada: Editorial Universidad de Granada, 2003.

Gutiérrez Viñales, Rodrigo. "El 98 y la Reconquista Espiritual de la América a través de la pintura. La influencia de Ignacio Zuloaga en la Argentina". En: Francisco Morales Padrón (coord.): XIII Coloquio de Historia Canario Americana / VIII Congreso Internacional de Historia de América AEA. Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones del Cabildo de Gran Canaria, 2000: 396-410.

Lladó Pol, Francisca. Pintores argentinos en Mallorca (1900-1936). Palma: Lleonard Muntaner, 2006.

Pagano, José León. Historia del Arte en la Argentina. Buenos Aires: L’Amateur, 1944.

Penhnos, Marta y Wechler, Diana (Coord.). Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (1911-1989). Buenos Aires: Ediciones del Jilguero, 1999.

Rinaldini, Julio. Críticas extemporáneas. Buenos Aires: Talleres Gráficos Cuneo, 1921.

Svanascini, Osvaldo. ABC de las artes visuales en la Argentina. Buenos Aires: Artotal, 2006.

Publicaciones periódicas

Amador, Fernán Félix de. "El VIII Salón Anual", La Época, 21.09.1918.

Bing, Siegfried. Le Japon Artistique. Paris: Marpon et Flammarion, V.II, 1889.

Bravetta, Ettore. "Un Nelson Coreano", La Prensa, Suplemento, 27.04.1930.

Félix de Amador, Fernán. "XII Salón Nacional de Bellas Artes", Plus Ultra, a. VII, n. 77, septiembre 1922.

France, Anatole. "Historia de la dama del abanico blanco", El Hogar, a. XIX, n. 691, 12.01.1923.

López Naguil, Gregorio. "Un maestro a través de su discípulo: Anglada Camarasa". Buenos Aires: Lyra, V. VII, n. 67-69, marzo-abril 1949.

Gutiérrez, Ricardo. "La obra de Gregorio Naguil", Caras y Caretas, a. XXIX, n. 1443, 29.05.1926.

Hearn, Lafcadio. "El retorno de la muerta", El Hogar, a. XXIII, n. 900, 14.01.1927.

Mor, L. E. "El primer Salón de Artes decorativas", Augusta, V. I, n. 7, diciembre 1918: 354.

Rinaldini, Julio. "Las estampas japonesas en Buenos Aires", La Nación, 2 de junio de 1921.

Rinaldini, Rinaldo [seud.]. "Crónica de arte", Nosotros, a. XI, n. 98, junio de 1917: 335-339.

Rojas Silveyra, M. "VIII Salón Nacional, pintura, escultura y artes decorativas. Reseña general", Augusta, V. I, n. 4, septiembre 1918: 164.

S/a. "Bellas Artes. El Salón", La Nación, 25.09.1919.

S/a. "Bellas Artes. Tercer Salón de acuarelistas", La Nación, 13.05.1917.

S/a. "Gregorio Naguil", Caras y Caretas, a. XXI, n. 1046, 19.10.1918.

S/a. "La célebre Madame ‘Paquin’", Caras y Caretas, a. XX, n. 990, 22.09.1917.

S/a, "Nuestros artistas plásticos. El pintor Gregorio López Naguil". La Prensa, Suplemento, 24.10.1943.

Sibelius, Marco. "El IV Salón de los decoradores, acuarelistas, pastelistas y aguafuertistas", Augusta, V. I, n. 1, 1918: 34-37.

Published

12-12-2012

How to Cite

Espinar Castañer, E. (2012). Gregorio López Naguil and orientalist art criticism in Buenos Aires. Cuadernos Del CILHA, 13(1), 80–104. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cilha/article/view/4141

Issue

Section

Dosier