Words on Water
Patagonia and microfiction.
Keywords:
Microrrelato, Patagonia, Mar, Lo insularAbstract
In Argentine and Chilean Patagonian literary production, water becomes a dominant element that arises in the writing in its several manifestations: as rain, dew, river, spring, streams, lagoons, lakes, sea, among others; it goes through the collective imaginary in such a way that the poetic speaker or the narrator seem to be looking for firm land or an island where to anchor his/her writing. In this paper, I am interested in inquiring into how this essential element is textualized in the minimum compositions that make up the corpus of microfictions produced in both Patagonias, especially, in the south of Chile, taking into account that the hydric and insular landscape built in the texts does not imply geographic or regional determinism but the projection of a world perception.
References
Aliaga, Cristian. Música desconocida para viajes. Buenos Aires: Ediciones del Dragón, 2002.
Bachelard, Gastón. El agua y los sueños. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.
Barrientos Bradasić, Oscar. "Escribir desde la Patagonia". Entrevista realizada por Alejandro Lavquén en Punta Arenas. Publicada en revista Punto Final 697, 30 de octubre 2009 y reproducido en: http://www.letras.s5.com
Cárcamo-Huechante, Luis E. "La economía poética del mar: patrimonio y desbordamiento en Maremoto de Neruda", Revista Iberoamericana, LXXII, 215-216, abril-septiembre de 2006: 587-605.
Epple, Juan Armando. Con tinta sangre. Barcelona: Thule ediciones, 2004.
Espinosa, Gabriela. "Visiones del mar en la escritura breve: Anda Nada de Luis Britto García", Hostos Review. Antes y después del dinosaurio. El microrrelato en América Latina. Benjamin, Walter. "El narrador". En: Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. Madrid: Editorial Taurus, 1991: 111-134.
Foffani, Enrique y Andriana Manzini, "Más allá del regionalismo: la transformación del paisaje". En: Historia crítica de la literatura argentina. Dirigida por Noé Jitrik. Volumen: La narración gana la partida, dirigido por Elsa Drucaroff. Buenos Aires: Emecé, 2000: 261-291.
Hurtado Low, Bernardita. Furia y paciencia. Valdivia: El Kultrún, 2001.
Jara, Pedro Guillermo. Para murales. Valdivia: El Kultrun, 1988.
Mellado, Silvia. "Microfagia en la inmensidad". Trabajo leído en V Congreso Internacional de Minificción, 2008.
Publicado en Laura Pollastri [et.al.]. La huella de la clepsidra. El microrrelato en el siglo XXI. Buenos Aires: Katatay, 2010, 429-438.
Muñoz, Rosabetty. En nombre de ninguna. Valdivia: El Kultrún, 2006.
Muñoz, Rosabetty. "Ancud: vocación de mudanza" en Autorretrato de Chile, Santiago de Chile, LOM, 2004.
A cargo de Dolores Koch. New York, n. 6: 72-82.
Pollastri, Laura. "El desierto letrado: Patagonia, escritura y microrrelato" Conferencia de cierre del V Congreso Internacional de Minificción, 2008. Publicado en Laura Pollastri [et.al.]. La huella de la clepsidra. El microrrelato en el siglo XXI. Buenos Aires: Katatay, 2010: 439-459.
Pollastri, Laura. "Del papel a la red: lugares de legitimación de la minificción". En: Actas de 7º Jornadas nacionales de investigadores en comunicación. CD ROM. Red Nacional de Investigadores en Comunicación. Gral.
Roca, FADECS. UNCo., 2003.
Riedemann, Clemente. Gente en la Carretera, Valdivia: El Kultrún, 2006.
Revista Caballo de Proa. Valdivia, Chile: Editor y responsable Pedro Guillermo Jara.
Soria Galvarro, Yuri. Mar Interior. Valdivia: El Kultrún, 2006.
Teiguel, José Diógenes. El perro de Pavlov. Inédito.
VVAA. Fin de Hielo. Prosa y poesía de Aysén. Valdivia: El Kultrún, 2003.