Performativity: propositions for conceptual stabilization from contemporary Latin American theory

Authors

  • Francisco Albornoz Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.029

Keywords:

Performativity, Performance, definitions, Enrique Dussel, Santiago Castro-Gómez

Abstract

The contested concepts of Performativity and Performance require an onto-epistemological stabilization. From Latin American theory, this research provides a contemporary overview on the subject. To fulfill its goal, this paper examines the emergence of the concept in philosophy, social sciences, and the arts. Then, some constants are proposed as a genealogical explanation for the lack of a complete, consistent definition of the concepts in the different theoretical traditions where it appears. Finally, propositions are made to consolidate new definitions on the matter. From Enrique Dussel’s work (in dialogue with Karl Marx) the idea of living labor (lebendige Arbeit) will be used as the ontological ground for Performativity. And in Santiago Castro-Gómez interpretation of Foucault, epistemological tools will be found for future understanding/acting.

References

Allain, P. & Harvie, J. (2006) Performance/Performativity. En The Routledge Companion to Theatre and Performance. Routledge.

Austin, J. (1990). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.

Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje. CENDEAC.

Bial, H. (2011). Today I Am a Field: Performance Studies Comes of Age. En J. Harding & C. Rosenthal (Eds.), The Rise of Performance Studies. Rethinking Richard Schechner’s Broad Spectrum (pp. 85-97). Palgrave Macmillan.

Butler, J. (1998) Actos performativos y constitución de género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate Feminista, 9 (18), 296-297.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Carlson, M. (2004) Performance: a critical introduction. Routledge.

Carlson, M. (2011). Performance Studies and the Enhancement of Theatre Studies. En J. Harding & C. Rosenthal (Eds.). The Rise of Performance Studies. Rethinking Richard Schechner’s Broad Spectrum. Palgrave Macmillan.

Castro-Gómez, S. (2007). Descolonizar la universidad. La hybris del punto cero. En S. Castro-Gómez y R- Grosfoguel (Comps.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo gobal. Siglo del Hombre Editores.

Castro-Gómez, S. (2015). Historia de la gubernamentalidad I. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Siglo del Hombre Editores.

Castro-Gómez, S. (2019). El tonto y los canallas: notas para un republicanismo transmoderno. Pontificia Universidad Javeriana.

Conquergood, D. (1995). Of Caravans and Carnivals: Performance Studies in Motion. TDR, 39 (4), 137-141.

Culler, J. (2000). Philosophy and Literature: The Fortunes of the Performative. Poetics Today, 21 (3), 503-519.

Derrida, J. (1994). Firma, acontecimiento, contexto. En Márgenes de la filosofía. Cátedra.

Dussel, E. (1984). Filosofía de la poiésis. En Filosofía de la producción. Editorial Nueva América.

Dussel, E. (1990). El último Marx (1863-1882) y la liberación latinoamericana. Un comentario a la tercera y cuarta redacción del “El capital”. Siglo XXI.

Dussel, E. (1994). Historia de la filosofía latinoamericana y filosofía de la liberación. Nueva América.

Dussel, E. (2011). Filosofía de la liberación. Fondo de Cultura Económica.

Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Abada.

Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Anchor Books – Doubleday

Lyotard, J. (1986). La condición postmoderna. Cátedra.

Marx, K. (1975). El capital. Crítica de la economía política. Siglo XXI.

McKenzie, J. (2001). Perform or Else: From Discipline to Performance. Routledge.

Schechner, R. (1966). Approaches to Theory/Criticism. The Tulane Drama Review (TDR), 10 (4), 20-53.

Schechner, R. (2000). Performance, teoría y prácticas interculturales. Libros del Rojas.

Schechner, R. (2002). Foreword. En N. Stuckyn & C. Wimmer (Eds.) Teaching performance Studies. Southern Illinois University.

Taylor, D. (2012). Performance. Asunto Impreso ediciones.

Published

20-12-2021

How to Cite

Albornoz, F. (2021). Performativity: propositions for conceptual stabilization from contemporary Latin American theory. Cuadernos Del CILHA, (35), 1–31. https://doi.org/10.48162/rev.34.029