The importance of the body in performances and emerging forms of theatricality in the Buenos Aires counterculture of the 1980s

Authors

  • Mariela Singer Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo https://orcid.org/0000-0002-0859-817X

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.026

Keywords:

Body, Performance, 80's, Theatricality

Abstract

The years of the Argentine democratic opening are characterized by the deployment of a heterogeneity of experiences of performances and forms of theatricality in various centers of the Buenos Aires counterculture, which share as a distinctive aspect the interest in experimenting with corporeality. The experiences of those years renew the exploratory climate of the 1960s, which both locally and internationally gave importance to performance as a mode of artistic expression and recovered avant-garde concerns of the early twentieth century. The New York neo-avant-garde of that time is a landmark in the performative turn in the arts and the importance given to the body as a support for performances. This text addresses the role of corporeality in the performances and forms of theatricality emerging in the post-dictatorship 80s, connecting the study of this context with that of aspects of the 60s aesthetic-political context.

Author Biography

Mariela Singer, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo

Mariela Singer es Doctora en Ciencias Sociales y Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Profesora Adjunta integrante del Circuito de Formación Feminista de la Facultad de Ciencias Sociales (CIRFFEM-UBA). Directora y Coordinadora Académica del Posgrado “Cuerpo, comunicación, estética y política, perspectivas situadas y feministas”, dictado por la Facultad de Ciencias Sociales-UBA y avalado por la Subsecretaría de Políticas de Género y Diversidad Sexual del Ministerio de las Mujeres, Políticas de Género y Diversidad Sexual de la Provincia de Buenos Aires. Coordinadora general del Área Cuerpo y Comunicación. Problemáticas estético-políticas en la producción de subjetividad, Facultad de Ciencias Sociales, UBA. Docente de la Maestría en Arte y Sociedad en Latinoamérica de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Docente de grado y de posgrado en la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo y en la Facultad de Ciencias Sociales, UBA. Profesora Adjunta a cargo de la materia “Cuerpo, comunicación y política en la producción de subjetividad” (cátedra Singer), Jefa de Trabajos Prácticos en el Seminario de Diseño Gráfico y Publicitario y Directora del Grupo de Investigación en Comunicación “Cuerpo, comunicación, estética y política” (GIC, 2020-2022), Fac. de Cs. Sociales, UBA. Ha recibido becas del Consejo Nacional de Investigaciones Cientiìficas y Teìcnicas, CONICET, Argentina. Ha publicado trabajos en diversos congresos y revistas en el ámbito nacional e internacional sobre políticas de los cuerpos, arte y feminismos.   

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Published

12-12-2021

How to Cite

Singer, M. (2021). The importance of the body in performances and emerging forms of theatricality in the Buenos Aires counterculture of the 1980s. Cuadernos Del CILHA, (35), 1–27. https://doi.org/10.48162/rev.34.026