Voices and identities in Pedro Páramo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.027

Keywords:

Pedro Páramo, Modernism, Identities, Literature, Juan Rulfo

Abstract

This manuscript provides an analysis the power relations, person voices, and identities that exist in the literature work of Pedro Páramo through connection points established between the chief of the Media Luna hacienda and the rest of the characters. The most defining features of the voices in the novel are given from a central character, Pedro Páramo, throughout a fragmentary diegesis. This is due to the fact that Juan Rulfo exposes in his novel the last gasps of modernism while presenting a technique that are framed within postmodern forms.

References

Aguirre Barrera, D. I. (2008). Esposas y madres: la sexualidad femenina en Pedro Páramo. La ventana. Revista de estudios de género, 28, 233-269.

Arango, M. A. (1978). Correlación social entre el caciquismo y el aspecto religioso en la novela Pedro Paramo de Juan Rulfo. Cuadernos Hispanoamericanos, 341, 401-412.

Bárcenas Deanda, R. (2019). El encuentro enigmático de Juan Preciado con la pareja de hermanos en Pedro Páramo, Sincronía, 76, 606-621.

Calviño Iglesias, J. (1985). "Pedro Páramo: texto e ideología". Cuadernos hispanoamericanos, 421-423, 355-384.

Foucault, M. (1993). Microfísica del poder. La piqueta. (Original publicado en 1980).

Genette, G. (1983). Nou-veau discours du récit. Seuil.

Hernaiz Forest, M. E. (2018). Negociación de la identidad en Pedro Páramo, de Juan Rulfo. [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional UNC. https://eprints.ucm.es/47268/1/T39852.pdf

Hernández-Rodríguez, R. (2001). El fin de la modernidad: Pedro Páramo y la desintegración de la comunidad. Bulletin of Hispanic Studies, 5, 619-634.

Iriarte, P. (1996). Macondo y Comala, dos formas del infierno en la narrativa latinoamericana. Folios. Revista de la Facultad de Artes y Humanidades, 6. https://doi.org/10.17227/01234870.6folios50.61

Jameson, F. (1991). Ensayos sobre la posmodernidad. Imago Mundi.

Lee, J.-D. (2000). El mito en Pedro Páramo. Asian Journal of Latin American Studies, 13, 175-193.

Lipovetsky, G. (1995). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama. (Original publicado en 1983).

Luraschi, I. A. (1976). Narradores en la obra de Juan Rulfo: estudio de sus funciones y efectos. Cuadernos Hispanoamericanos, 308, 5-9.

Marcos Dipaola, E. (2010). Des-apariciones: entre fronteras y desplazamientos (o) las voces y la escritura en Pedro Páramo y Cárcel de Árboles. Intersticios, 2, 115-126.

Metz, C. (1974). El estudio semiológico del lenguaje cinematográfico. LENGUAjes. Revista de lingüística y semiología, 2, 37-51.

Moreiras, A. (1990). Transculturación y pérdida del sentido: El diseño de la posmodernidad en América Latina. Nuevo Texto Crítico, 6, 105-119.

Patiño Millán, C. (jul-dic, 2010). Pecado e incesto en ¡Absalón! ¡Absalón! de William Faulkner y Pedro Páramo de Juan Rulfo. Nexus comunicación, 8, 199-209. https://doi.org/10.25100/nc.v0i8.887

Rodríguez, J. C. (1990). Teoría e historia de la producción ideológica : las primeras literaturas burguesas. Ediciones Akal.

Rodríguez-Alcántara, H. (1981). Rulfo y la crítica. Inti, 13-14, 9-24.

Rulfo, J. (2017). Pedro Páramo. Cátedra. (Original publicado en 1955).

Sabugo Abril, A. (1985). Comala o una lectura en el infierno. Cuadernos Hispanoamericanos, 421-423, 417-432.

Tittler, J. (1981). Pedro Páramo: nihilismo fracasado. Inti, 13-14, 73-82.

Vital Díaz, A. (2011). Estrategias comunicativas en Pedro Páramo. Literatura Mexicana, 2, 463-469.

Published

13-12-2021

How to Cite

Candón Ríos, F., & Del Pino, A. M. (2021). Voices and identities in Pedro Páramo. Cuadernos Del CILHA, (35), 1–25. https://doi.org/10.48162/rev.34.027