Of masks and mimetic machines: the performance of self-representation in Lázaro, by Lagartijas Tiradas al Sol

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.034

Keywords:

Reality, Self-fiction, Post-identity, Palimpsest, Mexico

Abstract

The Mexican theatre group Lagartijas Tiradas al Sol presented their latest production, Lázaro, by means of digital platforms during the year 2020. The play is a work of “self-fiction” in which actor and director Lázaro Gabino Rodríguez narrated the process of personal transformation he underwent when he decided to change his name and underwent a plastic surgery to alter his face. Lázaro exercises an audio-visual montage, juxtaposing personal archive materials (family pictures, clips of films in which Rodríguez has acted) with the written testimonies of people who are close to the performer and talk about how “Gabino” has ceased to exist in order to become “Lázaro”. With this production, Lagartijas Tiradas al Sol staged a reflection about identity as a masquerade subject to discriminatory social relations in Mexico. Following theorizations posed by F. Guattary and S. Rolnik, we discuss the micropolitical dimensions of Lázaro, the way this play exposes the tensions between a personal process of singularization with the “machinical” production of subjectivity in capitalist societies. We argue that, by staging the face as a performative mask, the play points towards a state of post-identity that interrogates practices of self-representation and the politics of the gaze.

References

Área 51 Foro Teatral (2020, diciembre). Desmontaje Lázaro. [página de Facebook]. https://www.facebook.com/329039667200134/videos/301303804578055

Blanco, S. (2019, enero-marzo). Autoficción. Paso de Gato. 18 (76), 54-55.

Butler, J. (2011). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del ‘sexo’. En D. Taylor y M. Fuentes (comp.), Estudios avanzados de performance (pp. 51-89). Fondo de Cultura Económica.

Butler, J. (1998). Actos performativos y constitución del género, Debate feminista, 18, 296-314.

Eco, Umberto (2007). Historia de la fealdad. Lumen.

Guattari, F. y S. Rolnik. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Traficantes de Sueños.

Hellier-Tinoco, R. (2019). Performing Palimpsest Bodies. Postmemory Theatre Experiments in Mexico. Intellect Books, The University of Chicago Press.

Johnson, A., Díaz Cruz, R. y Guzmán, A. (2019). Extrañezas íntimas: inquietudes en torno a Das Unheimliche en la sociedad y el arte. Gedisa, Universidad Autónoma Metropolitana.

Lagartijas Tiradas al Sol (s/f). Carpeta Lagartijas. [manuscrito no publicado] Archivo de la compañía. Documento en formato PDF.

Lagartijas Tiradas al Sol (s/f). Lagartijas Tiradas al Sol. http://lagartijastiradasalsol.com/

Lagartijas Tiradas al Sol (s/f). La invención de nuestros padres. www.lagartijastiradasalsol.blogspot.com/2012/02/la-invencion-de-nuestros-padres.html

Lejeune, P. (1991). El pacto autobiográfico. Suplementos Antrhopos, 29, 47-61.

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Paso de Gato.

Preciado, B. P. (2008). Testo Yonqui. Editorial Espasa Calpe.

Prieto Stambaugh, A. (2016). Memorias inquietas. Testimonio y confesión en el teatro performativo de México y Brasil. En E. Fediuk y A. Prieto Stambaugh (eds.), Corporalidades escénicas. Representaciones del cuerpo en el teatro, la danza y el performance (págs. 215-249). Universidad Veracruzana.

Rodríguez, G. (2018). Estamos hechos para el sueño. No tenemos órganos adecuados para la vida (apuntes sobre la actuación en el cine para jóvenes poetas). Cinema 23. https://cinema23.com/cuaderno/somos-feitos-para-o-sonho-na%CC%83o-temos-orga%CC%83os-adequados-para-a-vida-notas-sobre-a-atuac%CC%A7a%CC%83o-no-cinema-para-jovens-poetas/

Rodríguez Lines, L. G. (2020, junio). Lázaro. [manuscrito no publicado]. Registro realizado para “My Documents Online”.

Sánchez, J. A. (2012). Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Paso de Gato.

Schechner, R. (2011). Restauración de la conducta. En D. Taylor y M. Fuentes (comps.), Estudios avanzados de performance (págs. 31-49). Fondo de Cultura Económica.

Schechner, R. (2006). Performance Studies: An Introduction. Routledge.

Serrano, A. y Área 51 Foro Teatral (2020, diciembre). [manuscrito no publicado]. Lázaro. Registro realizado para el 6º Festival de Unipersonales.

Taussig, M. (2012). Beauty and the Beast. The University of Chicago Press [versión Kindle].

Taussig, M. (1999). Defacement. Public Secrecy and the Labor of the Negative. Stanford University Press.

Taussig, M. (1993). Mimesis and Alterity. Routledge.

Trastoy, Beatriz (2008). La dramaturgia autobiográfica en el teatro argentino contemporáneo. Archivo ARTEA, Artes vivas - artes escénicas. www.archivoartea.uclm.es/textos/la-dramaturgia-autobiografica-en-el-teatro-argentino-contemporaneo

Ward, J. A. (2019). A Shared Truth. The Theatre of Lagartijas Tiradas al Sol. University of Pittsburgh Press.

Published

20-12-2021

How to Cite

Prieto Stambaugh, A., & Castro Cruz, . L. E. (2021). Of masks and mimetic machines: the performance of self-representation in Lázaro, by Lagartijas Tiradas al Sol. Cuadernos Del CILHA, (35), 1–30. https://doi.org/10.48162/rev.34.034