Stroke, distortion, aberraction (Francis Alÿs)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.024

Keywords:

Affectation, Movement-Image, Contemporary Art

Abstract

The essay analyzes the video work of visual artist Francis Alÿs. From Deleuze's aesthetic-philosophical perspective on cinema, this work proposes an approach to Alÿs's work based on the concept of image-affection. The argument of this article seeks to show that the relationship betwen performance and movement-image generates a paradox between the poetic image and the documentary image, which turns the image into an intensive surface, where affectation matters more than the representation. 

References

Agamben, G. (2005). Profanaciones. Adriana Hidalgo Editora.

Agamben, G. (2001). Historia e infancia. Adriana Hidalgo Editora

Barrios, J. L. (2021). La forma y la hiancia: negatividad y afección en Theodor Adorno y Gilles Deleuze (El naturalismo como potencia crítica-estética a la categoría de representación). Revista de Filosofía Universidad Iberoamericana, 53 (150), 312-343. https://doi.org/10.48102/rdf.v53i150.86

Benjamin, W (2018). El narrador. En Iluminaciones. Taurus.

Deleuze, G. (2018). Seminario de cine III, Las potencias de lo falso. Cactus.

Deleuze, G. (2009). Cine I. Bergson y las imágenes. Cactus.

Deleuze, G. (2006). En medio de Spinoza. Cactus.

Deleuze, G. (2005). La lógica del sentido. Paidós.

Deleuze, G. (1984). La imagen movimiento. Estudios sobre cine I. Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.

Spinoza, B. (1975). Ética. Aguilar.

Published

03-12-2021

How to Cite

Barrios Lara, J. L. (2021). Stroke, distortion, aberraction (Francis Alÿs). Cuadernos Del CILHA, (35), 1–24. https://doi.org/10.48162/rev.34.024