Performativity and Archive, based on Beatriz Catani’s Project Atlas (of) lost works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.037

Keywords:

Performativity, Archive, Ghosts, Beatriz Catani, Aby Warburg

Abstract

Performance and archive have defined two great fields of research in the arts throughout the 20th century. This article explores the distances and confluences between these two apparently opposite territories, taking as a starting point the Project Atlas (of) Lost Works, by argentine playwright and theater director Beatriz Catani (2021-). To this end, various foundational episodes in the history of archives and performance are put into dialogue, such as Aby Warburg's Atlas Mnemosyne and the analysis by Didi-Huberman, the photographs of Jackson Pollock inventing action painting or the Allan Kaprow's ideas anticipating the future of artistic practices.

References

Agamben, Giorgio. El uso de los cuerpos. Homo Sacer IV, 2. 2014. Trad. César Palma. Valencia: Pre-Textos, 2017.

Catani, Beatriz. Acercamientos a lo real. Textos y escenarios. Ed. Óscar Cornago. Buenos Aires. Ediciones al Sur, 2007.

Catani, Beatriz. Proyecto Atlas (de) las obras perdidas. Archivo de Arte de la Universidad de La Plata. https://www.centrodearte.unlp.edu.ar/categorias_archivo/beatriz-catani-proyecto-atlas/

Catani, Beatriz, Gustavo Radice, Carolina Donnantuoni. “Entrevista a Beatriz Catani. Arqueología del teatro performático”. La Plata (Argentina): Centro de Artes Universidad de La Plata, 2018

De Diego, Estrella. Artes visuales en Occidente desde la segunda mitad del siglo XX. Madrid: Cátedra, 2015.

Derrida, Jacques. Mal de archivo. Una impresión freudiana. 1995. Trad. Francisco Vidarte. Madrid : Trotta, 1997.

De Certeau, Michel, Luce Giard, Pierre Mayol. La invención de lo cotidiano. 2. Habitar, cocinar. 1994. Trad. Alejandro Pescador. México: Universidad Iberoamericana, 1999.

Didi-Huberman, Georges. La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. 2002. Trad. Juan Calatrava. Madrid: Abada, 2013.

Kaprow, Allan. “El legado de Jackson Pollock”. 1958. Entre el arte y la vida: Ensayos sobre el happening. Ed. Jeff Kelley. Trad. Albert Fuentes. Barcelona: Alpha Decay, 2016.

Krieger, Peter. “El ritual de la serpiente. Reflexiones sobre la actualidad de Aby Warburg, en torno a la traducción al español del libro Schlangenritual. Eine Reisebericht”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 88. enero 2016. DOI: 10.22201/iie.18703062e.2006.88.2208

Lefebvre, Henri. La vida cotidiana en el mundo moderno. 1968. Trad. Alberto Escudero. Madrid: Alianza, 1972.

Vélez Bertomeu, Fabio. “Aby Warburg, El ritual de la serpiente, trad. J. Etorena, Sexto Piso, Madrid, 2008, 112 pags.”, Salon Kritik, 2013.

https://www.academia.edu/45535724/El_ritual_de_la_serpiente_Aby_Warburg

Warburg, Aby. Recuerdos del viaje al territorio de los indios pueblo en Norteamérica. 1938. Ed. Maurizio Ghelardi. Trad. Helena Aguilá Ruzola. Madrid: Siruela, 2018.

Published

22-12-2021

How to Cite

Cornago Bernal, Óscar . (2021). Performativity and Archive, based on Beatriz Catani’s Project Atlas (of) lost works. Cuadernos Del CILHA, (35), 1–36. https://doi.org/10.48162/rev.34.037