Affective faces as landscapes in Peruvian films, Rosa Chumbe (2015) and Magallanes (2015)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.068

Keywords:

Jonatan Relayze, Salvador del Solar, cinematographic landscape, close-up, faces

Abstract

This essay analyzes the use of faces as landscapes in Rosa Chumbe (2015) and Magallanes (2015) by Peruvian filmmakers Jonatan Relayze and Salvador del Solar. These, throughout their plots, show, indirectly and directly, the political and social consequences of past decades in Peruvian society. Above all, the consequences for some women, the anti-subversive policies, and the state of exception that the Peruvian government imposed in the 1990s to try to control the armed movements (Sendero Luminoso and the Tupac Amaru Revolutionary Movement). I maintain that these directors transmit in their faces transformed into landscapes a sequence of changes in qualities or affective states that problematize the situation of the women victims of the system. In this sense, two different perspectives on the past, present and future of the protagonists are condensed. Thus, the landscape of faces in the foreground takes center stage in trying to understand the complex framework of Peruvian society at the beginning of the new century. Based on the works on cinematographic landscape by Martín Lefebvre (2006, 2011), Graeme Harper and Johnathan Rayner (2010, 2013); and Gilles Deleuze's (1983) work on film studies, I analyze the narrative and cinematographic strategies used by these filmmakers to turn female faces into landscapes and thus understand the different views of Peruvian society.

References

Bedoya, R. (2020). 100 años de cine en el Perú: una historia crítica. https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/17110

Bustamante, E. (18 de junio de 2017). “Rosa Chumbe”, Más allá del naturalismo. Páginas del diario de Satán. http://www.paginas-del-diario-de-satan.com/pdds/?p=4101

Cisneros, R. (2015). ‘Magallanes’, de Salvador del Solar [Entrevista]. No somos libres. https://www.programaibermedia.com/pt-pt/magallanes-de-salvador-del-solar-no-somos-libres/

Comisión de la Verdad y Reconciliación del Perú. (2003). Informe Final. https://www.cverdad.org.pe/ifinal/

Del Solar, S. (Director). (2015). Magallanes [Película]. Péndulo Films, CEPA, Proyectil, Tondero Producciones, Nephilim Producciones.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Paidós.

Delgado, M. (7 de junio de 2017). Las películas no deben explicar todo lo que les pasa a sus personajes [Entrevista]. Desist Film. https://desistfilm.com/entrevista-a-jonatan-relayze-las-peliculas-no-deben-explicar-todo-lo-que-le-pasa-a-los-personajes/

Harper, G. y Rayner, J. (2013). Film landscapes: Cinema, environment and visual culture. Cambridge Scholars.

Lefebvre, M. (2006). Between Setting and Landscape in the Cinema. En M. Lefebvre (Ed.), Landscape and Film (pp. 19-60). Routledge.

Lefebvre, M. (2011). On Landscape in Narrative Cinema. Revue Canadienne d’Études cinématographiques/Canadian Journal of Film Studies, 20(1), 61-78.

Planas, E. (5 de septiembre de 2020). FIL LIMA: el crítico Ricardo Bedoya analiza los últimos 20 años del cine latinoamericano [Entrevista]. El comercio. https://elcomercio.pe/luces/cine/fil-lima-2020-el-critico-ricardo-bedoya-analiza-los-ultimos-20-anos-del-cine-latinoamericano-entrevista-el-cine-latinoamericano-del-siglo-xxi-tendencias-y-tratamientos-universidad-de-lima-noticia/

Relayze, J. (Director). (2015). Rosa Chumbe [Película]. Yin Zhang Films.

Real Academia Española. (s.f.). Costumbrismo. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/costumbrismo?m=form

Salinas, P. (2018). Migración y relaciones de género en el cine peruano: Entre milagros y violaciones desde Natacha a Magallanes. Letras Hispanas, 14, 226-238. https://www.

academia.edu/92314588/Migración_y_relaciones_de_género_en_el_cine_peruano_entre_milagros_y_violaciones_desde_Natacha_a_Magallanes

Sommer, D. (2007). Ficciones fundacionales: Las novelas nacionales de América Latina. Fondo de Cultura Económica.

Valdez, J. (2004). Cine peruano y violencia: realidad y representación. http://fresno

.ulima.edu.pe/sf/ sf_bdfde.nsf/OtrosWeb/CONT14VALDEZ-CINE/$file/ 10-contratexto14-VALDEZ.pdf https://www.verdadyreconciliacionperu.com/admin/files/articulos/818_digitalizacion.pdf

Published

09-11-2023

How to Cite

Moscoso-Garay, M. (2023). Affective faces as landscapes in Peruvian films, Rosa Chumbe (2015) and Magallanes (2015). Cuadernos Del CILHA, (39), 1–30. https://doi.org/10.48162/rev.34.068