Collectives at the fair, collective fairs

An approach to associations between independent publishers in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.083

Keywords:

book fairs, independent publishing, associativism, circulation

Abstract

After the so-called independent publishing boom in Argentina, the professionalization of the sector came with the emergence of shared needs to solve in an articulated way among colleagues: the organization of collective stands at international and official fairs, the co-programming of fairs and events, and the associative modalities of distribution and commercialization. These modes of associativism are presented as relevant because, in various ways, they multiply and (re)create public spaces for the circulation of publications and the meeting with readers.

In this article we record how, for a few years, the landscape of the Buenos Aires International Book Fair has been mutating due to the formation of various collective stands that are sustained from the alliance, occasional or not, between independent publishers. Besides, we analyze the phenomenon of fairs organized by and between independent publishers: the editors attend their own stands –affording expenses according to their economies–, they participate in the programming of the activities, and the public does not pay admission.

References

Botto, M. (2014). 1990-2010. Concentración, polarización y después. En J. L. de Diego (Dir.), Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010) (2° ed., pp. 219-269). Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.

Cámara Argentina del Libro (2022). Informe de Producción del Libro Argentino 2021.

Cámara argentina del libro. https://www.camaradellibro.com.ar/

Gago, V. (2014). La razón neoliberal. Economías barrocas y pragmática popular. Tinta Limón.

Groys, B. (2014). Volverse público: las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Caja Negra.

Lorey, I. (2008). Gubernamentalidad y precarización de sí. Sobre la normalización de los productores y las productoras culturales. En B. Buden, J. Butler, A. De Nicola, B. Holmes, J. Kastner, M. Lazzarato, I. Lorey, S. Nowotny, G. Raunig, G. Roggero, R. Sánchez Cedillo, H. Steyerl, B. Vecchi y M. von Osten, Producción cultural y prácticas instituyentes. Líneas de ruptura en la crítica institucional (pp. 57-78). Traficantes de sueños.

Molina, C. (2015). La poesía como Festival. El jardín de los poetas. Revista de teoría y crítica de poesía latinoamericana, (1). https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/eljardindelospoetas/article/view/3458

Muniz Jr., J. de S. (2016). Girafas e bonsais: editores “independientes” na Argentina e no Brasil (1991-2015) [Tesis]. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-28112016-103559/es.php

Ruffel, L. (2015). Los espacios públicos de la literatura contemporánea. Cuadernos Lírico, (13). https://doi.org/10.4000/lirico.2112

Sorá, G. (2013). El mundo como feria. In(ter)dependencias editoriales en la Feria de Frankfurt. Comunicación y medios, (27), 102-128. https://doi.org/10.5354/rcm.v0i27.24917

Szpilbarg, D. (2019). Cartografía argentina de la edición mundializada. Modos de hacer y pensar el libro en el siglo XXI. Tren en movimiento.

Vanoli, H. (2009). Pequeñas editoriales y transformaciones en la cultura literaria Argentina. Apuntes CECYP, (15), 161-185. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/apuntescecyp/article/view/4046

Villarino Pardo, C. (2016). Estrategias y procesos de internacionalización. Vender(se) y mostrar(se) en ferias internacionales del libro. En I. Galanes Santos, A. L. Alonso, S. Montero Kupper y A. Fernández Rodríguez (Eds.), La traducción literaria. Nuevas investigaciones (pp. 73-92). Comares.

Published

06-03-2024

How to Cite

Coppari, L. (2024). Collectives at the fair, collective fairs: An approach to associations between independent publishers in Argentina. Cuadernos Del CILHA, (40), 1–19. https://doi.org/10.48162/rev.34.083