The owing writer's archive: Permanente obra negra (2019) by Vivian Abenshushan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.081

Keywords:

archive , book , novel , plagiarism , precariousness

Abstract

In Permanente obra negra (2019) Vivian Abenshushan constructs an entropic device that stands as a resistance not only to the traditional form of the book, but also to the conventions about its circulation and reading. The work constitutes a practice around the archive that allows her to denounce the precariousness of intellectual work in a capitalist system of exploitation while encouraging communalist and de-appropriative writing practices. The file-archive accounts for the tensions surrounding the notions of authorship, novel and originality in the productions of the present through the use of quotation, rewriting, plagiarism and montage. 

References

Abenshushan, V. (2013). Escritos para desocupados. Sur+ Ediciones.

Abenshushan, V. [Entre una multitud]. (2019). Permanente obra negra [título provisional]. Editorial Sexto Piso.

Abenshushan, V. (2019). Permanente obra negra [Captura de pantalla]. https://www.permanenteobranegra.cc/

Abenshushan, V. (2019). Permanente obra negra [Fotografía]. Facebook. https://www.facebook.com/editorialsextopiso/posts/publicamos-el-libro-experimental-permanente-obra-negra-de-vivian-abenshushan-en-/10156278346731709/

Barthes, R. (1987). El susurro del lenguaje. Paidós.

Berardi, F. (2010). Generación post-alfa. Patologías e imaginarios en el semiocapitalismo. Ediciones Tinta Limón.

Casacuberta, D. (2003). Creación colectiva. En Internet el creador es el público. Gedisa.

Cohen, M. (1 de septiembre de 2012). Markson en el desván. Otra parte, (27). https://www.revistaotraparte.com/op/ficcion/markson-en-el-desvan/

Critchley, S. (1 de septiembre de 2012). Absolutamente demasiado. Otra parte, (27). https://www.revistaotraparte.com/op/artes/absolutamente-demasiado/

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Editorial Trotta.

Domínguez Cáceres, R. (2021). De la copia y lo original en Permanente obra negra de Vivian Abenshushan. INTI: Revista de literatura hispánica, 1 (93-94), 187-194. https://digitalcommons.providence.edu/inti/vol1/iss93/14/

Farge, A. (1991). La atracción del archivo. Edicions Alfons El Magnànim.

Ferrando Mateu, R. (2017). Cultura Libre o Derechos de autor ¿una disyuntiva innecesaria en el siglo XXI?

Diablotexto Digital, (2), 135-151. https://doi.org/10.7203/diablotexto.2.10035

Fisher, M. (2019). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Caja Negra.

Foster, H. (septiembre de 2016). El impulso de archivo. Nimio, (3), 102-125. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/nimio/article/view/351

Foucault, M. (agosto de 1984). ¿Qué es un autor? Conjetural, (4), 87­111.

Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Siglo XXI.

Garramuño, F. (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Fondo de Cultura Económica.

Groys, B. (2016). Arte en flujo: ensayos sobre la evanescencia del presente. Caja Negra.

Guasch, A. M. (2011). Arte y archivo, 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Akal.

Link, D. (diciembre de 2019). Canon contra archivo. Lenguas vivas, (15), 10-25. https://ieslvf-caba.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2019/12/Lenguas-Vivas_15_digital.pdf

Magis Weinberg, C. (julio de 2019). Acerca de una novela en permanente construcción. Tierra adentro.

Markson, D. (2018). La soledad del lector. La Bestia Equilátera.

Mata, V. (2018). Plagie, copie, manipule, robe, reescriba este libro. https://www.academia.edu/43163100/plagie_copie_manipule_robe_reescriba_este_libro_No_solamente_Valeria_Mata

Mora, V. L. (2022). Cognición distribuida y estética de la acumulación fragmentaria en Permanente obra negra de Vivian Abenshushan. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (38), 97-110.

Rivera Garza, C. (2013). Los muertos indóciles. Necroescrituras y desapropiación. Tusquets Editores.

Rivera Garza, C. (2017). Desapropiación para principiantes. Literal. Latin American Voices/Voces Latinoamericanas. https://literalmagazine.com/desapropiacion-para-principiantes/

Rivera Garza, C. (2022). Escrituras geológicas. Iberoamericana.

Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Caja Negra.

Tello, A. M. (2018). Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo. La Cebra.

Topuzian, M. (2014). Muerte y resurrección del autor (1963-2005). Universidad Nacional del Litoral.

Published

21-03-2024

How to Cite

Sosa, C. P. (2024). The owing writer’s archive: Permanente obra negra (2019) by Vivian Abenshushan . Cuadernos Del CILHA, (40), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.34.081