Cuerpo y heterotopía en los cuentos de Virgilio Piñera

Autores

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.060

Palavras-chave:

Cuerpo, Ceguera, Cojera, Heterotopía, Heterocronía

Resumo

In this paper I aim to examine four short tales written by cuban writer Virgilio Piñera (1912-1979): “Las partes” (1944), “Cosas de cojos” (1956), “La cara” (1956), and “Oficio de tinieblas” (1961), all collected in El que vino a salvarme (1970). Mi reading focuses on a set of physical conditions, such as blindness, lameness and body disaggregation. I analyze how these conditions create protected spaces, insularities that differentiate, physical and socially from crhonological time and cotidianity meaning. I’m interested in how these universes build hetherotopia (Foucault, 1994), in other words, reserved places that resist to external logic and where characters use their bodies to construct new kinds of relationships, in terms of otherness and community (Nancy, 2000)

Referências

Arenas, R. (2002). La isla en peso con todas sus cucarachas. En R. Molinero (ed.), Virgilio Piñera. La memoria del cuerpo (pp. 29-48) Plaza Mayor.

Benítez Rojo, A. (1998). La isla que se repite. Casiopea.

Bianco, J. (1970). Piñera, narrador. En V. Piñera, El que vino a salvarme. Sudamérica.

Calomarde, N. (2010). El diálogo oblicuo. Orígenes y Sur: Fragmentos de una escena de lectura latinoamericana (1944-1956). Alción.

Espinosa Domínguez, C. (2011). Virgilio Piñera en persona. Ediciones Unión.

Foucault, M. (1994). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Nueva Visión.

Foucault, M. (2007). Los anormales. Curso en el Collège de France (1974-1975). Fondo de Cultura Económica.

Glissant, É. (2010). El discurso antillano. (A. M. Boadas, A. Hernández y L. Arencibia, trads.). Casa de las Américas.

Jambrina, J. (2012). Virgilio Piñera: poesía, nación y diferencias. Verbum.

Kanzepolsky, A. (2004). Un dibujo del mundo: extranjeros en Orígenes. Beatriz Viterbo.

Laddaga, R. (2000). Literatura indigente y placeres bajos: Felisberto Hernández, Virgilio Piñera y Juan Rodolfo Wilcock. Beatriz Viterbo.

Nancy, J.-L. (2001). La comunidad desobrada. (P. Perera, trad.). Arena Libros.

Naranjo, C. (2003). Creando imágenes, fabricando historia: Cuba en los inicios del siglo XX, Historia Mexicana, 53(2), 156-177. https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/1455/1303

Palacios, V. H. (2019). El cuerpo, el rostro y la identidad del yo. Apuntes sobre la corporalidad humana en un tiempo de transformaciones. Enclaves del pensamiento, Revista de Filosofía, Arte, Literatura, Historia, 13 (15), 35-56. https://www.enclavesdelpensamiento.mx/index.php/enclaves/article/view/350/346

Piñera, V. (2012a). De mi autobiografía la vida tal cual. En las palabras de El Escriba. Artículos publicados en Revolución y Lunes de Revolución (1959-1961) (pp. 315-327). Unión.

Piñera, V. (1970). El que vino a salvarme. Sudamericana.

Piñera, V. (2012b). La vida entera. Lectorum.

Piñera, V. (abril-junio, 1990). La vida tal cual, Unión, 10 (III), 21-36.

Piñera, V. (2011). Virgilio Piñera de vuelta y vuelta. Correspondencia 1932-1978. Ediciones Unión.

Valencia, G. (2002). Pensar el tiempo desde las ciencias sociales. Colección Cuaderno de Trabajos, 12. Instituto de Investigaciones Histórico-Sociales.

Publicado

24-06-2023

Como Citar

Navarrete Turrent, L. (2023). Cuerpo y heterotopía en los cuentos de Virgilio Piñera. Cuadernos Del CILHA, (38), 1–19. https://doi.org/10.48162/rev.34.060