The challenge of diversification in theater audiences "

the Teatro Nacional Cervantes between 2006 and 2016

Authors

  • Aimé Pansera Instituto de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de San Martín. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.032

Abstract

According to the Cultural Information System of Argentina, before the Covid-19 crisis, theater audiences in our country experienced a reduction of 40% during the last years. The target of this essay is to problematize the link between cultural policies for theatre and its audiences. To reach this goal, we analyze the composition, between 2006 and 2019, of the audiences of the Teatro Nacional Cervantes (TNC). The description of the audience development models implemented in Latin America (Vergara, 2019), the analysis of the main trends in cultural consumption as well as the data on theater audiencies in our country allows us to compare two different administrations of the TNC and to characterize the work of the Gestión de Públicos area, unprecedented in our country. We discovered that the first studied period embraced one of the guidelines proposed by the model of audiences education, its expansion, while the creation of a specific area worked in favor of its diversification, in a context of cultural consumption transformation and crisis. The methodology that guides this essay is the prospect and bibliographical analysis, and the overall analysis of the cuantitative samples carried out by the institution and by researchers.

References

ALIANO, N.; FISCHER, M.; MOGUILLANSKY, M.; SALAS TONELLO, P. (2017). “Prácticas culturales e identidades políticas. Una lectura desde la teoría de las afinidades electivas” en III Jornadas Interdisciplinarias de Jóvenes Investigadores en Ciencias Sociales IDAES-UNSAM. San Martín

BENZECRY, C. (2012). El fanático de la ópera. Buenos Aires, Siglo XXI.

DURAN, A.; JAROSLAVSKY, S. (2012). Cómo formar jóvenes espectadores en la era digital. Buenos Aires, Leviatán.

DURAN, A.; JAROSLAVSKY, S. (2017). “La pionera área de gestión de públicos del Teatro Nacional Argentino Teatro Cervantes”. En: Conectando audiencias (11), 46-55.

CASSINI, S. (2019). “Públicos y comunidades en el circuito de las artes escénicas autogestivas. El caso del festival ESCENA (2015-2016)”. En: WORTMAN, A. (comp.) Productores y consumos culturales en la ciudad creativa. Consultado en: https://www.teseopress.com/productores

CERDEIRA, M.; SANCEHZ SALINAS, R. (2013). “Estudio Nacional de Público Teatral”. En: IV Congreso Argentino de Cultura: Políticas para el Desarrollo Local y Regional en el Nuevo Milenio. Resistencia.

ENFOQUE CONSUMOS CULTURALES; ALTERNATIVA TEATRAL (2020). Públicos de teatro. Perfiles y hábitos entre los espectadores de teatro independiente en la Ciudad de Buenos Aires. Buenos Aires. Consultado en:

http://enfoqueconsumosculturales.org.ar/wpcontent/uploads/2020/06/PUBLICOS-TEATRO-_VF_ALTERNATIVA_ENFOQUE_compressed.pdf

GARCIA CANCLINI, N. (1987) (ed.) Políticas culturales en América Latina. México: Grijalbo.

GRAN TEATRO NACIONAL DE PERU, MINISTERIO DE CULTURA (2020). GTN en vivo. Perfi-les de públicos y visionados de experiencias escénicas. Consultado en: https://drive.google.com/file/d/1u5WO8FOQ56t63q_6J0R8z661dJdXHxBv/view

HANNA, A. (2019). Nuevos públicos para las artes escénicas. Políticas de mediación en Argentina y Chile. Buenos Aires, RGC Libros.

HANNA, A.; Jaroslavsky, S. (2020), “El otro en tiempos de aislamiento”. En: Revista Funámbulos (53), 68-81

MACCARI, B. (2019). “Hitos y dimensiones de las prácticas con públicos, audiencias y comunidades: una periodización posible desde la experiencia argentina”. En: MACCARI, B.; URRACO, J. (coord.) Enlaces compartidos. Activando conversaciones sobre públicos, audiencias y comunidades culturales. Buenos Aires: Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación.

MOGUILLANSKY, M.; PAPALINI, V. “Los públicos de artes combinadas en Argentina. Una revisión de las agendas de investigación”. En: Revista Pilquén, (3), 44-55.

PONTORIERO, A. (2017). Públicos y políticas culturales en las artes escénicas en Argentina. El Teatro Nacional Cervantes, 2008-2015. Tesis de maestría (Universidad de Palermo). Buenos Aires.

ROSAS MANTECON, A. (2009) “O qué é o público?”. En: Revista Poiesis (14), 173-213.

SALAS TONELLO, P. (2018). El rol del Estado en las prácticas de reconocimiento artís-tico del teatro independiente de Tucumán en la Fiesta Provincial del Teatro (2002-2017). Tesis de Maestría (IDAES UNSAM). Buenos Aires.

SAMPEDRO, F. (2019). Teatro Nacional Cervantes: de la calle Libertad hacia las pro-vincias. Análisis de la política de federalización de la producción teatral en la etapa 2006-2016. Trabajo final integrador (IDAES- UNSAM). Buenos Aires.

SEIBEL, B. (2011) Historia del Teatro Nacional Cervantes 1921-2010. Buenos Aires, Instituto Nacional del Teatro.

SIMONETTI, P. (2018). ¿La cultura hace bien? Políticas culturales dirigidas a sectores vulnerados y organizaciones sociales en el Uruguay (2007-2017). Tesis de Maestría (IDAES UNSAM). Buenos Aires.

TEATRO NACIONAL ARGENTINO – TEATRO CERVANTES (2019). Estudio de caracteriza-ción de público 2019. Teatro Nacional Argentino Teatro Cervantes. Buenos Aires. Consultado en: https://www.teatrocervantes.gob.ar/wp-content/uploads/2020/03/Estudio-de-caracterizaci%C3%B3n-TNA-TC-2019.pdf

TEATRO NACIONAL ARGENTINO – TEATRO CERVANTES (2020). El desarrollo de públicos en el Teatro Nacional Argentino-Teatro Cervantes. Foco en los nuevos públicos. Consultado en: https://www.teatrocervantes.gob.ar/wp-content/uploads/2020/10/2020_Publicacio%CC%81n-digital_A4_Publicos_mediacio%CC%81n.pdf

UNIDAD DE PROGRAMACION Y PUBLUCOS, MINISTERIO DE LAS CULTURAS, LAS ARTES Y EL PATRIMONIO DE CHILE (2020). Estudio de públicos en confinamiento. Consultado en: https://drive.google.com/file/d/1pyqCr6eNXbasUxj-bse2kku3wxJuqb-U/view

VERGARA, P. (2019). “El paradigma latinoamericano de la formación de públicos” en MACCARI, B.; URRACO, J. (coord.) Enlaces compartidos. Activando conversaciones sobre públicos, audiencias y comunidades culturales. Buenos Aires: Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación.

WAINER, A. (2012). El Cervantes. Ideas de teatro nacional (y algunas notas y digre-siones). Buenos Aires: Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación, Teatro Nacional Cervantes.

YUDICE, G. (2002). El recurso de la cultura: usos de la cultura en la era global, Barcelona: Gedisa.

Published

01-01-2022

How to Cite

Pansera, A. (2022). The challenge of diversification in theater audiences " : the Teatro Nacional Cervantes between 2006 and 2016. Estudios Sociales Contemporáneos, (26), 192–213. https://doi.org/10.48162/rev.48.032