Neomuralism and cultural policies in Mexico and Argentina

Comparative analysis of two cases

Authors

  • Caroline Prévost Universidad Bordeaux Montaigne, Francia

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.029

Keywords:

street art, artistic activism, public space

Abstract

This article seeks to question, from a perspective situated in Mexico and Argentina, the effects of the progressive implementation of cultural policies on the rise of neomuralism; starting from the premise that this renewed and self-managed movement has emerged in Latin American cities at the beginning of the new millennium. Some works have indeed shown that it derived in Mexico from graffiti, which gained momentum in 1995 with the "chavos banda", while it had developed with great vigor in Argentina since the economic, political and institutional crisis of 2001. It therefore stems from popular mobilizations, i.e. outside official spaces, at a time when new identity dynamics were being built. However, we have observed in recent years a particular interest of institutions in this militant art, as well as a demand by artists to legally regulate their practice. In the light of a multidisciplinary theoretical base that mobilizes the fields of visual arts, sociology and urban studies, and based on a quantitative as well as qualitative analysis, we will then question the role that cultural policies can play in the recognition and valorization of neomuralism, examining its contributions, but also its limits.

 

References

ABARCA SANCHÍS, F. (2010). El postgraffiti, su escenario y sus raíces: graffiti, punk, skate y contrapublicidad, Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Consultado en: https://eprints.ucm.es/id/eprint/11419/

ÁLFARO SIQUEIROS, D. y colaboradores (1924). “Manifiesto del sindicato de obreros técnicos, pintores y escultores”. En: El Machete (7), 1-3. Consultado en: https://artemex.files.wordpress.com/2010/12/lectura-4-manifiesto-del-sindicato-de-pintores-y-escultores.pdf

ÁLFARO SIQUEIROS, D. (1933). “Un llamamiento a los plásticos argentinos”. En: Críti-ca. Consultado en : http://www.elportaldemexico.com/arte/artesplasticas/siqueirosalosplasticosarg.htm

ARDENNE, P. (2000). L’Art dans son moment politique, Bruxelles : La lettre volée.

ARDENNE, P. (2009). “L’art dans l’espace public : un activisme”. En : Les Plumes. Consultado en : http://edredon.uqam.ca/upload/files/plumes/2011/Paul_Ardenne2.pdf

BOURDIEU, P (1966). L’amour de l’art. les musées d’art européens et leur public. Paris : Les Éditions de Minuit.

CAPASSO, V. y colaboradores (2019). “Activismo artístico y memoria: el caso de la desaparición de Santiago Maldonado”. En: Cuaderno de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas (2), 28-45. Consultado en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/88346

CARPITA, M. (2012). Muralismo kirchnerista. En: carpita-muralismo y arte público. Consultado en: http://carpita.blogspot.com/2012/04/muralismo-kirchnerista.html

CARPITA, M. (2012). 1°Congreso Nacional de Muralismo - CCK 2015. En: carpita-muralismo y arte público. Consultado en: http://carpita.blogspot.com/p/1congreso-nacional-de-muralismo-cck-2016.html

CONADEP (2011). Nunca más: informe de la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas, Buenos Aires: Eudeba.

CONEVAL (2015). Medición de la pobreza, Hidalgo, 2010-2015. Indicadores de pobre-za por municipio. En: Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. Consultado en: https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Hidalgo/Paginas/pobreza_municipal2015.aspx

COOPER, M. y colaboradores (1984). Subway Art, New York: Thames & Hudson Ltd.

EMERSON K. y colaboradores (2011). “An integrative framework for collaborative governance”. En : Journal of Public Administration Research and Theory. Consultado en : https://academic.oup.com/jpart/article/22/1/1/944908

ENCUESTA PERMANENTE DE HOGARES (2003). Porcentaje de hogares y personas bajo las líneas de pobreza e indigencia. En: Instituto Nacional de Estadística y Censos. Consultado en: https://www.indec.gob.ar/indec/web/Institucional-Indec-InformacionDeArchivo-2

HABERMAS, J. (1993), L’espace public : Archéologie de la publicité comme dimension constitutive de la société bourgeoise, Paris : Payot.

HABERMAS, J. (1997). Droit et démocratie : entre faits et normes, Paris : Gallimard.

HERNANDEZ CASTELLANOS, L. (2015). El muralismo mexicano actual y los imaginarios sociales en la construcción de la identidad nacional, México: Universidad Nacional Autónoma de México. Consultado en: https://repositorio.unam.mx/contenidos/el-muralismo-mexicano-actual-y-los-imaginarios-sociales-en-la-construccion-de-la-identidad-nacional-92688?c=BZNKv9&d=false&q=*:*&i=1&v=0&t=search_0&as=0

GUINARD, P. (2010) “Regard et place d’une chercheuse blanche dans les espaces publics de Johannesburg”. En : Carnets de géographes. Consultado en : https://journals.openedition.org/cdg/1911

JACOB, L. (2011). “Art public et les transformations de l’espace urbain”. En : Les Plumes. Consultado en : http://edredon.uqam.ca/upload/files/plumes/2011/jacob.pdf

LAMIZET, B. (2002). Le sens de la ville, Paris : L’Harmattan.

LONGONI, A. (2005). Vanguardia y revolución. Ideas y prácticas artístico-políticas en Argentina de los 60-70, Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Consultado en: http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1865

MELARA CHAVEZ, V. y colaboradores (2016). Estrategias para la difusión y desarrollo del muralismo urbano, en espacios públicos del municipio de San Salvador, San Salvador: Universidad de El Salvador. Consultado en: http://ri.ues.edu.sv/id/eprint/10950/1/Estrategias%20para%20la%20Difusion%20y%20Desarrollo%20del%20muralismo%20urbano%2C%20en%20espacios%20publicos%20del%20municipi.pdf

MINISTERIO DE ECONOMIA (2020), Evolución de la Deuda Bruta de la Administración Central. En: Argentina.gob.ar. Consultado en: https://www.argentina.gob.ar/economia/finanzas/presentaciongraficadeudapublica

MINISTERIO DE DESARROLLO SOCIAL (2013), Material para la producción del lenguaje mural, Buenos Aires: Presidencia de la Nación. Consultado en: https://www.desarrollosocial.gob.ar/wp-content/uploads/2015/05/El-lenguaje-mural2.pdf

Published

01-01-2022

How to Cite

Prévost, C. (2022). Neomuralism and cultural policies in Mexico and Argentina: Comparative analysis of two cases. Estudios Sociales Contemporáneos, (26), 128–149. https://doi.org/10.48162/rev.48.029