A socio-critical approach to the rural-urban dichotomy in Peace by Aristophanes

Authors

  • Universidad Nacional de San Juan
  • María Celina Perriot Universidad Nacional de San Juan

Keywords:

rural, urban, Aristophanes, Social criticism

Abstract

In this article, we examine Aristophanes’ comedy Peace, written in the 5th century BC, in an attempt to explore the way in which the core-periphery polarization is presented as the axis around which the underlying social, cultural and economic tensions revolve. Against the background of the long and devastating Peloponnesian war, Aristophanes became keenly aware of the rural-urban dichotomy, heightened by the state of belligerence and its adverse consequences for the population. Peace is particularly revealing of the concomitant tensions and allows a glimpse of the author's position regarding both the war and the various forms of exchange between both spaces. Social criticism, the theoretical framework of the article, holds that all artistic creation is social practice and, therefore, ideological production. Drawing upon this tenet, we seek to cast light on the social values that organize the fictional text, without ignoring its aesthetic specificity. A socio-critical reading of the literary text makes it possible to relate writing and ideological production of meaning.

References

Fuentes primarias

HALL, Frederick William and GELDART, William Martin (eds.) (1906‒1907). Aristophanis Comoediae. (Vol. 1) Oxford: Clarendon Press.

ARISTÓFANES (2013). (Introducción, traducción y notas de Claudia Fernández) Paz. Buenos Aires: Losada.

Bibliografía consultada

ANGENOT, Marc (2010). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: Siglo XXI.

CROS, Edmond (1986). Literatura, ideología y sociedad. Madrid: Gredos.

‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ (1997). El sujeto cultural. Sociocrítica y psicoanálisis. Buenos Aires: Corregidor.

DUCHET, Claude (1991). “Posiciones y perspectivas sociocríticas” en: Malcuzynski, Pierrette (comp.) Sociocríticas. Prácticas textuales. Cultura de fronteras. Amsterdam: Rodopi.

ESPIÑEIRA GONZALEZ, Keina (2009) El Centro y la Periferia. Una reconceptualización desde el pensamiento descolonial. Recuperado desde: https://www.cidob.org/en/content/down load/22987/266912/file/ponencia_III_training_programa_keinaEspineira.pdf

GIL FERNÁNDEZ, Luis (1996). Aristófanes. Madrid: Gredos.

OGIEN, A. (2018) “Una concepción ampliada de periferia” en Revista Periferias N° 2. Recuperado desde: https://revistaperiferias.org/es/ed/democracia-y-periferia/

PLÁCIDO, Domingo (1997) La sociedad ateniense. La evolución social en Atenas durante la guerra del Peloponeso, Barcelona, Crítica.

ROBIN, Régine y ANGENOT, Marc (1991). “La inscripción del discurso social en el texto literario” en Malcuzynski, Pierrette (comp.) Sociocríticas. Prácticas textuales. Cultura de fronteras. Amsterdam: Rodopi

SHERE, JIMENA (2018) El par cómico. Un estudio sobre la persuasión cómica en la comedia temprana de Aristófanes. Buenos Aires: Santiago Arcos.

UBERSFELD, Anne (1998). Semiótica Teatral. Madrid: Cátedra.

‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ (2004). El diálogo teatral. Buenos Aires: Galerna.

ZIMMERMANN, Bernhard y RÖSLER, Wolfgang (1991). Carnevale e utopia nella Grecia antica. Bari: Levante.

Published

17-12-2021

Issue

Section

Artículos