Narratives as a mode of inquiry regarding the teaching and learning of social sciences
Keywords:
Narrative Documentation, Inquiry , pedagogical actionAbstract
Teacher education in social sciences is affected by multiple tensions and challenges, such as the need to foster a closer integration between academic knowledge and the practical expertise that educators develop in their daily practice. The narrative documentation of pedagogical experiences emerges as a powerful modality to make this expertise visible, reconstruct it, and re-signify it, while generating processes of critical reflection on one's own practice.
This article presents the results of a qualitative research project that explored how a group of teachers and advanced students from a primary education teaching program participated in a narrative documentation tool. The main objective was to investigate the pedagogical and disciplinary meanings and expertise that these individuals employ when narrating and reflecting on their practices, and to understand to what extent this modality promotes the development of a reflective stance and the construction of meaningful professional knowledge.
An interpretative approach was utilized, drawing on various sources and instruments, such as written experience narratives by the participants and in-depth interviews. Through qualitative analysis, recurring cores of meaning were identified and interpretative categories were constructed. This allowed us to objectify and put under analysis the principles, assumptions, and modes of action that the subjects uphold in their practices, as well as the specific dilemmas and challenges they face.
Among the main conclusions, it is highlighted that narrative documentation constitutes a significant contribution to the initial and ongoing education of social science teachers. It enables the recovery and legitimization of their professional expertise while generating processes of inquiry and transformation. In this sense, it is a modality with strong epistemic and political potential, aiming to redefine educational training and research from a participatory and emancipatory perspective.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guillermo Alejandro Gallardo, María Alejandra Gatto D'Andrea, Patricia Mónica Grippo, José Francisco Merciel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
El plagio es una práctica que viola las normas éticas y los derechos de autor/a, de este modo los responsables editoriales de Millcayac – Revista Digital tomaremos todas las prevenciones necesarias para evitarlo y detectarlo en los trabajos a publicar. El plagio puede suceder en cualquier tipo de documento donde se toman secciones o partes de otras fuentes sin incluir las referencias pertinentes.
Los sistemas de detección de plagio, llevados adelante por los/as revisores/as de Millcayac- Revista Digital serán variados e incluirán desde de la asistencia de computadoras, bases de datos, Internet, y software adecuado, como aquellas herramientas provenientes de la revisión del estilo de escritura y usos de técnicas lingüísticas con el objeto de detectar plagios de copia literal conocido como "copy & paste" u otras modalidades de plagios encubiertas.
El cuerpo editorial de Millcayac- Revista Digital se reserva el derecho de retirar cualquier trabajo recibido, aceptado o ya publicado en caso de constatarse plagio, falsificación o publicación duplicada.
Millcayac - Revista Digital de Ciencias Sociales está distribuido bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital.