Native Communities and Ancestral Bodies in Restitution Processes With Conservation Guarantees in Research Contexts
Heritage Experiences in Mendoza 2020-2024
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.46.049Keywords:
heritage, indigenous communities, restitution, co-management, conservationAbstract
The article examines heritage management in Mendoza from 2020 to 2024, focusing on the restitution of ancestral remains and heritage conservation in collaboration with Indigenous communities. During this period, a participatory governance model was developed to foster dialogue between scientific knowledge and Indigenous worldviews. Through case studies and administrative processes, mechanisms were established to address conflicts of interest and ensure conservation while respecting Indigenous rights. The importance of co-management and mediation in decision-making is emphasized, ensuring the participation of diverse communities. Furthermore, the article highlights the need to update legal and academic frameworks toward a more inclusive and equitable heritage management approach. The study concludes that this participatory management model represents a significant advancement in integrating multiple perspectives into the administration of cultural and archaeological heritage.
Downloads
References
Allegretti, P., De Cicco, C., y Schobinger, J. (2008). Restauración y conservación de una momia de altura: Informe sobre control, tratamiento tanatopráxico parcial y tareas complementarias aplicadas a la momia incaica del cerro Aconcagua (Mendoza). Anales de Arqueología y Etnología, 61–62, 265–273.
Ayala, P. (2014). Patrimonialización y arqueología multicultural en San Pedro de Atacama (norte de Chile). Estudios Atacameños. Arqueología y Antropología Surandinas, 49, 69–94.
Ballart Hernández, J., y Juan i Tresserras, J. (2010). Gestión del patrimonio cultural. Ariel Patrimonio.
Barberena, R., Menéndez, L., le Roux, P. J., Marsh, E. J., Tessone, A., Novellino, P., Lucero, G., Luyt, J., Sealy, J., Cardillo, M., Gasco, A., Llano, C., Frigolé, C., Guevara, D., Da Peña, G., Winocur, D., Benítez, A., Cornejo, L., Falabella, F., Cortegoso, V. (2020). Multi-isotopic and morphometric evidence for the migration of farmers leading up to the Inka conquest of the southern Andes. Scientific Reports, 10, 21171. https://doi.org/10.1038/s41598-020-78013-x
Bárcena, R. (1974–1976). Antropología física del Valle de Uspallata. Anales de Arqueología y Etnología, XXXIX–XXXI, 109–184.
Bárcena, J. R. (2023a, enero 6). Qhapaq ñam y minera San Jorge son compatibles. Los Andes.
https://www.losandes.com.ar/opinion/qhapaq-nan-y-minera-san-jorge-son-compatibles/
Bárcena, J. R. (2023b, enero 7). El niño momia peruano de la capacocha del Aconcagua. Los Andes.
https://www.losandes.com.ar/sociedad/el-nino-peruano-momia-de-la-capacocha-del-aconcagua/
Bárcena, J. R. (2025a, enero 18). El linaje patriarcal de la momia del cerro Aconcagua (Nota I). Los Andes.
Bárcena, J. R. (2025b, enero 25). El linaje patriarcal de la momia del cerro Aconcagua (Nota II). Los Andes.
Bragoni, B. (2022, 1 de noviembre). Malestar del Conicet con el Gobierno de Mendoza por el "niño momia" del Aconcagua. Memo. Política, Economía, Poder.
https://www.memo.com.ar/runrunes/traslado-nino-momia-aconcagua-conicet-beatriz-bragoni/
Belli, E., y Slavutsky, R. (2005). Discusión. Patrimonio: territorio, objetos, símbolos, personas. ¿Cuál es la disputa? Mundo de Antes, 4, 18–20.
Bienes Patrimoniales. (2021). Legislación de declaratorias de Bienes del Patrimonio Cultural de la Provincia de Mendoza (C. Ruiz, Comp.). Ediciones Culturales de Mendoza.
Boccara, G. (2002). Mundos nuevos, en las fronteras del Nuevo Mundo: Relectura de los procesos coloniales de etnogénesis, etnificación y mestizaje en tiempos de globalización. Ediciones Abya-Yala.
Boletín Oficial de Mendoza. (2009). Decreto reglamentario 1882. Ley de Patrimonio Cultural y Museos 6034/93. https://www.mendoza.gov.ar/wp-content/uploads/sites/17/2023/04/Decreto-1882.pdf
Bragoni, B. (2022, noviembre 1). Malestar del Conicet con el Gobierno de Mendoza por el “niño momia” del Aconcagua. Memo. Política, Economía, Poder.
https://www.memo.com.ar/runrunes/traslado-nino-momia-aconcagua-conicet-beatriz-bragoni/
Chiavazza, H. (2008). Guión para la exposición arqueológica en el Centro de Interpretación de la Reserva Telteca. Nueva Museología. https://www.academia.edu/2132520/
Chiavazza, H. (2020, noviembre 17). Plan de gestión patrimonial [Video]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=qEBHTjoyRbg
Chiavazza, H. (2021). Proyecto: centro de restitución, conservación y conocimiento de valores originarios [Manuscrito inédito]. Dirección Provincial de Patrimonio Cultural y Museos, Gobierno de Mendoza.
Chiavazza, H. (2023). Gestión, patrimonio e investigación en el sur del Qhapaq ñam (Mendoza). En Núñez Camelino, M., Barboza, M. C., Píccoli, C., Roca, M. V., y Scabuzzo, C. (Eds.), Actas del XXI Congreso Nacional de Arqueología Argentina (p. 433). http://congresoscnaa.org/congreso/wp-content/uploads/2023/08/Libro-de-Resumenes-XXI-CNAA.pdf
Chiavazza, H., Álvarez, A., Moretti, G., Daibes, L., Castro, M., Salustro, S., Albarrán, E., Romero, C., Soria, M., Cruz, F., Pronoto, A., Mons, R., Campos, G., Sánchez, A., López, G., Barroso, M., y Guerci, V. (2023). Política museológica y diseño estratégico patrimonial (Mendoza 2020–2023). En H. Chiavazza (Ed.), Actas del Encuentro Provincial de Museos (p. 23). Dirección Provincial de Patrimonio Cultural y Museos. Gobierno de Mendoza.
Chiavazza, H. (2024, febrero 24). Ceremonialismo inca en tierras huarpes. Los Andes.
https://www.losandes.com.ar/sociedad/ceremonialismo-incaico-en-tierra-huarpe/
Claw, K., Anderson, M., Begay, R., Tsosie, K., Fox, K., SING Consortium, y Garrison, N. (2018). A framework for enhancing ethical genomic research with Indigenous communities. Nature Communications, 9, 2957. https://doi.org/10.1038/s41467-018-05188-3
Colwell-Chanthaphonh, C., y Ferguson, T. J. (Eds.). (2008). Collaboration in archaeological practice: Engaging descendant communities. Altamira Press.
Cosmai, N., Folguera, G., y Outomuro, D. (2013). Restitución, repatriación y normativa ética y legal en el manejo de restos humanos aborígenes en Argentina. Acta Bioethica, 19(1), 19–27. http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2013000100003
Crespo, C. (2023). Tiempos de reparación: Reflexiones sobre las políticas de restitución de ancestros indígenas en la Patagonia Argentina. TAREA, 10(10), 20–45.
Curtoni, R. (2022). La restitución de cuerpos indígenas y la colonialidad de la ancestralidad. Revista TEFROS, 20, 59–78.
Curtoni, R. (2024). El regreso de los ancestros. Movimientos indígenas de repatriación y redignificación de los cuerpos. Memorias Disidentes. Revista De Estudios críticos Del Patrimonio, Archivos Y Memorias, 1(2), 256-263. https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/Mdis/article/view/elregresodelosancestros.rese%C3%B1a-RafaelCurtoni
Diario Uno. (2018, 21 de enero). Momia del Aconcagua: entre nuevas pistas y la restitución. Uno. https://www.diariouno.com.ar/mendoza/momia-del-aconcagua-entre-nuevas-pistas-y-la-restitucion-01212018_H1WmoSNbRz
Durán, V. y Novellino, P. (2003). Vida y muerte en la frontera del Imperio Español. Estudios arqueológicos y bioantropológicos en un cementerio indígena post-contacto del Centro-Oeste de Argentina. Anales de Arqueología y Etnología, 54-55: 23-46.
Endere, M. L. (2005). Discusión. Patrimonio: territorio, objetos, símbolos, personas. ¿Cuál es la disputa? de Belli, E. y Slavutsky, R. Mundo de Antes, 4, 18–20.
Endere, M. L. (2009). Algunas reflexiones acerca del patrimonio. En M. L. Enderey J. L. Prado (Eds.), Patrimonio, ciencia y comunidad. Su abordaje en los partidos de Azul, Olavarría y Tandil (pp. 19–48). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Escolar, D. (2022). Los indios montoneros: Un desierto rebelde para la nación argentina (Guanacache, siglos XVIII–XX). Prometeo.
Felcman, I. y Blutman, G. (2018). La planificación estratégica participativa. Conceptos e instrumentos para nuevos modelos de gestión pública. Revista Perspectivas de Políticas Públicas, 7 (14): 415-447.
Fernández Rojas, J. (2022, 11 de septiembre). El cráneo prehistórico que "estremeció" a un nuevo edificio en Godoy Cruz. MDZ Diario. https://www.mendozapost.com/sociedad/huesos-cementerio-indigena-godoy-cruz-mendoza/
Fernández Ruiz, J.M. (2021). Multiculturalismo relativo al tema del integrismo y autodeterminación de poblaciones originarias. Alpha, 52: 243-260.
Figuerero Torres, M.J. y Mengoni Goñalons. (2022). Trabajo colaborativo con las comunidades originarias de la Provincia de Santa Cruz: Reflexiones a Propósito de da creación de un “Centro de Interpretación” en Los Antiguos, Patagonia. En L. Ferrero (comp.) Actas VI Congreso ALA: Desafíos emergentes: antropologías desde América Latina y el Caribe (pp. 371-380). Asociación Latinoamericana de Antropología.
García, A. (2002). Una mirada a los reclamos modernos de identidad Huarpe. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 6(109). Universidad de Barcelona. https://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-109.htm
Giannotti, S., y Mansegosa, D. (2020). Informe de Rescate Arqueológico en contexto de pericia judicial (Expediente No P-755914/19): P. Godoy No 1191 (Godoy Cruz) [Manuscrito inédito]. Disponible en la Dirección Provincial de Patrimonio del Gobierno de Mendoza.
Giannotti, S. y Mansegosa, D. (2021). Rescate arqueológico del enterratorio humano del sitio Pozo de Rivadavia (Departamento de Rivadavia, Mendoza) [Manuscrito inédito]. Disponible en Dirección de Patrimonio Cultural y Museos (Gobierno de Mendoza).
Giannotti S. y Mansegosa, D. (2022a). Resultados preliminares del análisis de restos óseos humanos exhumados durante las tareas de rescate arqueológico del sitio Pozo de Rivadavia (Departamento de Rivadavia) [Manuscrito inédito]. Disponible en Dirección de Patrimonio Cultural y Museos (Mendoza, Argentina).
Giannotti, S. y Mansegosa, D. (2022b). Evaluación de impacto arqueológico en obra Torres del Marques (Pedro J. Godoy no 1198, Godoy Cruz) [Manuscrito inédito]. Disponible en Dirección Provincial de Patrimonio Cultural y Museos (Mendoza, Argentina).
Gil, A., Neme G, Ugan, A. y Tykot, R. (2012). Isótopos estables (13C, 15N y 18O) en la arqueología del sur de Mendoza. En G. Neme y A. Gil (Eds.). Paleoecología humana en el sur de Mendoza: perspectivas arqueológicas (pp. 135-156). Sociedad Argentina de Antropología.
Gnecco, C. (1999). Multivocalidad histórica. Hacia una cartografía postcolonial de la arqueología. Universidad de Los Andes. Bogotá, Colombia.
Gnecco, C. (2017). Antidecálogo. Diez ensayos (casi) arqueológicos. Ediciones del Signo, Universidad de Cauca.
Gnecco, C. (2019). El Señuelo Patrimonial. Pensamientos post-arqueológicos en el camino del inca. Diálogos en Patrimonio Cultural. 2: 13-50. Maestría en Patrimonio Cultural, Tunja. Universidad Tecnológica y Pedagógica de Colombia.
Gobierno de Mendoza, Prensa. (2020a, 5 de marzo). Horacio Chiavazza es nuevo director de Patrimonio. https://www.mendoza.gov.ar/prensa/horacio-chiavazza-nuevo-director-de-patrimonio-de-mendoza/
Gobierno de Mendoza, Prensa. (2020b, 15 de noviembre). El Gobierno de Mendoza protegerá parte del camino del inca que llega a Uspallata. https://www.mendoza.gov.ar/prensa/el-gobierno-de-mendoza-protegera-parte-del-camino-del-inca-que-llega-a-uspallata/
Gobierno de Mendoza, Prensa. (2020c, 17 de noviembre). Comenzaron los trabajos de preservación del Qhapaq ñam. https://www.mendoza.gov.ar/prensa/comenzaron-los-trabajos-de-preservacion-del-qhapaq-nan/
Gobierno de Mendoza, Emetur (2021, 1 de julio). El Gobierno de Mendoza trabaja en la puesta en valor del sistema vial andino. https://mendoza.tur.ar/noticias-de-viaje/el-gobierno-de-mendoza-trabaja-en-la-puesta-en-valor-del-sistema-vial-andino/
Gobierno de Mendoza. (2022, 8 de noviembre). Mendoza trabaja para restituir al Aconcagua los restos del niño inca momificado. https://www.mendoza.gov.ar/prensa/mendoza-trabaja-para-restituir-al-aconcagua-los-restos-del-nino-inca-momificado/
Gómez-Carballa, A., Catelli, L., Pardo-Seco, J., Martinón-Torres, F., Roewer, L., Vullo, C., y Salas, A. (2015).The complete mitogenome of a 500-year-old Inca child mummy. Scientific Reports, 5, 16462. https://doi.org/10.1038/srep16462
González, G. (2022). El impacto de la grieta en el sistema de creencias y valores. Observatorio de Psicología Social Aplicada, Facultad de Psicología, UBA. https://www.psi.uba.ar/opsa/documentos/informes/Grieta%201.pdf (consultado el 10 de diciembre de 2024)
Guaman Poma de Ayala, F. (1615/1980). El primer nueva corónica y buen gobierno. John V. Murra y Rolena Adorno (Eds.). Traducciones y análisis textual del quechua por Jorge L. Urioste. 3 vols. México: Siglo XXI Editores.
Guaytamari. (2022, 18 de junio).Guapacu. Guardas del Patrimonio Cultural. Sonidos da Esperanza. https://sonidosdaesperanza.org/2022/06/18/comunidad-guaytamari/(Consultado el 10 de noviembre de 2024)
Haber, A. (2005). Discusión. Patrimonio: territorio, objetos, símbolos, personas. ¿Cuál es la disputa? de Belli, E. y R. Slavutsky, Mundo de Antes 4: 18-20.
Herrera, C. (2018). En Mendoza Pueblos Originarios piden la restitución del Guardián del Aconcagua [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=1MCipc4WNTA (consultado el 15 de mayo de 2025)
Huircapán, D., Jaramillo, A. y Acuto, F. (2017). Reflexiones interculturales sobre la restitución de restos mortales indígenas. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano 26 (1): 57-75.
Jofré, I. C. (2019). Conversaciones con Cristóbal Gnecco… De cuando el camino se corrió de lugar. Diálogos en Patrimonio Cultural 2: 69-76. Maestría en Patrimonio Cultural, Tunja. Universidad Tecnológica y Pedagógica de Colombia.
Jofré, I. C. (2020). Cuerpos/as que duelen. Cosmopolítica y violencia sobre cuerpos/as indígenas reclamados como ancestros/as warpes. Revista Intersticios de la política y la cultura. Intervenciones latinoamericanas 17: 73-100
Leff, E. (2022). Descolonización del conocimiento eurocéntrico, emancipación de los saberes indígenas y territorialización de la vida. Utopía y Praxis Latinoamericana, 98, 1–21. https://doi.org/10.5281/zenodo.6615824
Legislatura de Mendoza. (1993). Ley N° 6034 – Patrimonio Cultural y Museos. https://www.hcdn.gob.ar/legislacion/leyes/6000-6999/ley6034.html
Ley N° 25.743. (2003). Protección del Patrimonio Arqueológico y Paleontológico. Boletín Oficial de la República Argentina, 17 de julio de 2003.
Logan, J. (2009).Constructing indigeneity in Argentina: At the cross roads of mountaineering, tourism, and re-ethnification. Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, 14(2), 405–431. https://doi.org/10.1111/j.1935-4940.2009.01054.x
Los Andes. (2022, 19 de octubre). Investigadores franceses estudian poblaciones nativas de Mendoza. Los Andes. https://www.losandes.com.ar/sociedad/investigadores-franceses-estudian-poblaciones-nativas-de-mendoza/
Magallanes, J. y Stella, V. (2022). Restituciones de restos humanos indígenas en Argentina: trayectorias de luchas, enfoques disciplinares y desafíos pendientes. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano 31 (2): 49-63 https://doi.org/10.5281/zenodo.7348575
Marios, J. (2015, 22 de enero). El Niño del Aconcagua - Mendoza (Momia Inca a 5.300 m de altura) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=N0jZyz50byoyt=350s
Mignolo, W. (2009). The darker side of the Renaissance: Literacy, territoriality, and colonization (M. C. García V., Trad.). Arquitectura de las Transferencias. (Obra original publicada en 2003).
Munilla, N. (2020, 14 de marzo). Horacio Chiavazza: "La investigación es importante para la conservación del patrimonio". MDZ. https://www.mdzol.com/sociedad/2020/3/14/horacio-chiavazza-la-investigacion-es-importante-para-la-conservacion-del-patrimonio-67147.html
Novellino, P; A. Gil; G. Neme y Durán, V. (2004). El consumo de maíz en el Holoceno tardío del oeste argentino: isótopos estables y caries. Revista Española de Antropología Americana, 34: 85-110.
Ostrom, E. (2000). El Gobierno de los bienes comunes. La evolución de las instituciones de acción colectiva. Fondo de Cultura Económica, México.
Prieto Castillo, D. (2015). Elogio de la pedagogía universitaria. Veinte años del Posgrado de Especialización en Docencia Universitaria. Edición digital Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.
https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/7651/elogiodelapedagogiauniversitaria.pdf
Qhapaq ñam. (2021). Qhapaq ñam Sistema Vial Andino: nuevos esfuerzos en favor de su conservación sostenible. Unesco. DOI: https://doi.org/10.58337/AJIR4259.
Rascován, N. (2021, 6 de octubre).Entrevista: Biting to ancient DNA. Consejo Europeo de Investigación (ERC). https://erc.europa.eu/news-events/magazine/biting-ancient-dna
Rusconi, C. (1956). La ciudadela prehispánica de Ranchillos (Mendoza). Revista del Museo de Historia Natural de Mendoza, 9 (1-2): 55-87.
Rusconi, C. (1962). Poblaciones pre y post hispánicas de Mendoza. Antropología. Imprenta Oficial, Mendoza.
Rusconi C. (1967). Cementerio indígena en Las Barrancas. Revista del Museo de Historia Natural de Mendoza XIX: 15-22.
Salas, A., Catelli, L., Pardo-Seco, J., Gómez-Carballa, A., Martinón-Torres, F., Roberto-Bárcena, J., y Vullo, C. (2018).Y-chromosome Peruvian origin of the 500-year-old Inca child mummy sacrificed in Cerro Aconcagua (Argentina). Science Bulletin, 63(20), 1457–1459. https://doi.org/10.1016/j.scib.2018.10.001
Sandoval, J.R., Fujita, R., Jota, M.S., Pinotti, T., Santos, F.R. (2023). Inka Child Mummy Found in Cerro Aconcagua (Argentina) Traced Back to Populations of the Northern Peruvian Coast through Y-Chromosome Analysis. DNA 3: 137–147. https://doi.org/10.3390/ dna3040012.
Savona, M. (2020). ¿La “nueva normalidad” como “nueva esencialidad”? COVID-19, transformaciones digitales y estructuras laborales. Revista CEPAL, (132), 209–224. https://hdl.handle.net/11362/46831
Schobinger, J. (2001). El santuario incaico del cerro Aconcagua. Mendoza. EDIUNC. Universidad Nacional de Cuyo.
Silvestri, S., H. Chiavazza, H., y Prieto-Olavarría, C. (2024). Relevamiento y propuesta metodológica para el análisis del patrimonio arquitectónico incaico en el Tambo de Ranchillos (Uspallata, Mendoza, Argentina). Unidades murarias, recintos y unidades arquitectónicas. Arqueología, 30 (1), 12549. https://doi.org/10.34096/arqueologia.t30.n1.12549
Sosa, V. (2019). La lógica de la aporía. Comentarios sobre la patrimonialización del Qhapaq ñam de un sujeto detrás del señuelo. Diálogos en Patrimonio Cultural, 2, 87–104. Maestría en Patrimonio Cultural, Universidad Tecnológica y Pedagógica de Colombia.
Sosa, V. (2020). El proyecto Camino Ancestral Qhapaq ñam a modo de introducción. En Camino Ancestral Qhapaq ñam. Una vía de integración de los Andes en Argentina (pp. 14–23). Ministerio de Cultura.
Stopansky, M. (2022, 28 de octubre). Devolverán a la montaña a la momia inca hallada en el Aconcagua. Los Andes. https://www.losandes.com.ar/sociedad/devolveran-a-la-montana-a-la-momia-inca-hallada-en-el-aconcagua/
Suárez, R. (2023). Mensaje del Sr. Gobernador, Dr. Rodolfo Suarez ante la Honorable Asamblea Legislativa. Gobierno de Mendoza. https://www.mendoza.gov.ar/wp-content/uploads/sites/5/2023/05/DISCURSO_1M_2023.pdf (consultado el 8 de octubre de 2024)
El camino del inca es un eslabón clave con nuestro pasado. MDZ. https://www.mdzol.com/sociedad/2022/11/22/victor-duran-el-camino-del-inca-es-un-eslabon-clave-de-nuestro-pasado-292993.html
Usach, Z. (2022b, 20 de setiembre). El milenario tesoro arqueológico escondido bajo tierra en Godoy Cruz que investigan en la UNCuyo. MDZ https://www.mdzol.com/sociedad/2022/9/20/el-milenario-tesoro-arqueologico-escondido-bajo-tierra-en-godoy-cruz-que-investigan-en-la-uncuyo-276156.html
Usach, Z. y Lagiglia, F. (2022, 1 de agosto). Revelan fotos de restos humanos que habrían sido ocultados por años en una fosa común. MDZ
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Horacio Chiavazza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those who publish in Anales de Arqueología y Etnología agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, which is subject to the Creative Commons license, which allows third parties to use the work provided they acknowledge the authorship of the work and acknowledge its first publication in this journal.
- Authors may enter into other non-exclusive contractual agreements for the distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book or monograph) provided that it is expressly indicated that the work was first published in this journal.
Signed articles are the sole responsibility of their authors.
Anales de Arqueología y Etnología guarantees open access and free access for authors and readers.























