Participatory and Collaborative Science: Experiences of Knowledge Construction Among Archaeologists and Ranquel Communities of La Pampa
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.46.047Keywords:
bioarchaeological record, Ranquel community, agreed objectives, intercultural approachAbstract
This article adresse the archaeological research activities that has been carried out in a co-participatory way with Ranquel communities in northern La Pampa, and the relevance of interculturality in the construction of bioanthropological sites knowledge. With the discovery of human bone at the Laguna Chadilauquen and San Enrique, the Province’s Cultural Heritage agencies called on archaeologists and the Provincial Council of Aborigines to work together in the corresponding research, as stipulated in Law No 3104 of Archaeological and Paleontological Protection of La Pampa Heritage. For both sites, the study objectives were agreed upon jointly with members of Ranquel communities. It was proposed to make consensual decisions on the type of archaeological intervention to be carried out at each site, according to the characteristics of the archaeological record.
At the Laguna Chadilauquen site, surveys and collection archaeological material were realized with the indigenous collaboration. At the San Enrique site, the discovery of a multiple secondary burial in a ravine with imminent risk of collapse, required another research strategy: it was agreed to remove the exposed remains and researchers were authorized to carry out their study, with the commitment to return them for ceremonial burial.
Participatory activities have allowed the integration of academic research perspectives with traditional indigenous knowledge. The intercultural research experience has made it posible to tack between different approaches and reconcile community and academic objectives on equal footing, even though they conceptually perceive the world differently.
Downloads
References
Acevedo, V., L. Staropoli, V. Herrera, D. Ávido, M. Vitores, D. Soto, C. Landa, N. Ciarlo, M. Gómez Coronado y Del Savio, P. (2020). Proceso de patrimonialización de un cañón del siglo XVIII en San Antonio de Areco, provincia de Buenos Aires, Argentina. Cuadernos de Marte 19, 165-208. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/cuadernosdemarte/article/view/6281/5297
Acevedo, V. y Staropoli, L. (2023). La digitalización de la arqueología en un mundo de patrimonio virtual y ciencia abierta (versátil, flexible y expeditiva). Revista del Museo de Antropología 16 (3), 377-394. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.42498
Aguerre, A. (1995). Arqueología en la Laguna Chadilauquen, Embajador Martini, Provincia de La Pampa. En Aguerre (comp.) El pasado en la Laguna Chadilaufquen, Departamento Realicó, Provincia de la Pampa, República Argentina: Instituto de Antropología Rural, Estudios Pampeanos, Edición Especial n°1: 21-43. Santa Rosa, La Pampa.
Boschín, M. y Fernández, M. (2017). Relato acerca de la restitución de cráneos de caciques pampas y ranqueles a comunidades originarias. Un acto de reparación histórica. Atek Na 6, 141-147. https://plarci.org/index.php/atekna/article/view/168/62
Cipolla, C., J. Quinn y Levy J. (2019). Theory in collaborative indigenous Archaeology: insights from Mohegan. American Antiquity 84 (1),127-142. https://doi.org/10.1017/aaq.2018.69
Curtoni, R. (2022). La Restitución de cuerpos indígenas y la colonialidad de la ancestralidad. Revista Tefros 20 (1), 59-78. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs3/index.php/tefros/article/view/1275/1529
Curtoni, R. y Canuhé, M. (2023). Reentierro de cuerpos milenarios en Loma de Chapalcó y resignificación del territorio ancestral. Tarea 10: 76-90. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/1372/3475
Curtoni R. y Chaparro, M. (2007). El Re-entierro del Cacique José Gregorio Yancamil. Patrimonio, Política y Memoria de Piedra en la Pampa Argentina. Revista Chilena de Antropología 19, 9-36. https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/14311
Curtoni, R., K. Painé y Serraino, N. (2022). Cuerpos, memorias y relacionalidades: reentierro de ancestros milenarios en Loma de Chapalcó (La Pampa, Argentina). En C. Jofré y C. Gnecco (Eds.) Políticas patrimoniales y procesos de despojo y violencia en Latinoamérica (pp. 63-73). Editorial Unicen, Tandil, Buenos Aires.
Endere, M. y Curtoni, R. (2006). Entre lonkos «ólogos». La participación de la comunidad indígena rankülche de Argentina en la investigación arqueológica Arqueología Suramericana 2 (1), 72-92.
https://ridap.org/files/critica/125/Endere_y_Curtoni_2006_Entre_lonkos_y_%C3%B3logos.pdf
Endere, M. y Curtoni, R. (2007). Acerca de la interacción entre la comunidad indígena Rankülche y los arqueólogos en el área centro-este de La Pampa. Quinto Sol 11, 197-205.https://biblat.unam.mx/hevila/Quintosol/2007/no11/8.pdf
Giacomasso, M. y Curtoni, R. (2017). Patrimonio y paisaje cultural rankülche. La relación pasado-presente en la construcción de “Pueblo Ranquel” (San Luis, Argentina). Intersecciones en Antropología 18, 233-244.
https://www.redalyc.org/pdf/1795/179553493009.pdf
Giacomasso, M., M. Chaparro y Curtoni, R. (2019). El patrimonio cultural indígena en La Pampa, Argentina. Memorias, monumentos y reivindicaciones hacia el pueblo rankülche. Question 1 (63), 1-19. https://doi.org/10.24215/16696581e172
Gómez Coronado, M., P. Del Savio y Soto, D. (2024). La importancia de los recursos visuales digitales en la comunicación de la Arqueología y el Patrimonio Cultural. Revista del Museo de Antropología 17 (1), 313-330.
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.44127
Johnson, M. (2000). Teoría Arqueológica, Una introducción. Editorial Ariel, Barcelona, España.
Landa, C., E. Montanari, L. Coll, A. Tapia y Angueyra, J. (2020). Análisis espacial del enfrentamiento armado entre ranqueles y militares en Cochicó (1882). Disputa de relatos y monumentalidad. Cuadernos de Antropología 23,75-100.
https://www.plarci.org/index.php/cuadernos-de-antropologia/article/view/998
Larsen, C. (1995). Biological Changes in Human Populations with Agriculture. Annual Rewieu of Anthropology 24,185-213. https://www.jstor.org/stable/2155935
Lazzari, A. (2011). Reclamos, restituciones y repatriaciones de restos humanos indígenas: cuerpos muertos, identidades, cosmologías, políticas y justicia. Corpus. Archivos virtuales de la alteridad americana1 (11).
https://doi.org/10.4000/corpusarchivos.962
Lazzari, A. (2024). La vuelta de los Ranqueles. Una reemergencia indígena en América Latina. Editorial Sb, Serie Historia Americana. Paradigma indicial. Ciudad de Buenos Aires.
Lazzari, A., I. Roca y Vacca, C. (2016). Volver al futuro. Rankülches en el centro de la Argentina. Pueblos en la Argentina, historias, culturas, lenguas y educación. Ministerio de Educación y Deportes. Presidencia de La Nación.
Ley N° 3104. De protección del patrimonio arqueológico y paleontológico. Santa Rosa, 5 de octubre de 2018. Boletín Oficial Nº 3332: 19/10/2018. https://asesorialetradadegobierno.lapampa.gob.ar/images/stories/Archivos/AsesoriaLetrada/Leyes/2018/Ley_No_3104.pdf
Ley Nacional N° 25743. Protección del patrimonio arqueológico y paleontológico. Sancionada: 4/06-/003. Promulgada: 25/06/2003.https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-25743-86356/texto
McLellan, A. y Woolsey, C. (2024). Thematic Analysis of Indigenous Perspectives on Archaeology and Cultural Resource Management Industries. American Antiquity 89, 185-201. https://doi.org/10.1017/aaq.2024.7
McNiven, I. (2016). Theoretical challenges of Indigenous Archaeology: setting an agenda. American Antiquity 81 (1), 27-41. http://www.jstor.org/stable/24712861
Rizzo, F., A. Tapia, y Fernández, M. (2024). Bioarqueologia de los restos oseos humanos del sitio San Enrique (Loventue, La Pampa). Resultados preliminares. En Libro de Resúmenes III Webinar Latinoamericano de Antropologia Biológica (pp. 48). https://bioantwebinar.wordpress.com/programa/
Salomón Tarquini, C. y Roca, I. (2015). Investigaciones de y con el pueblo ranquel: pasado, presente y perspectivas. Actas de las Jornadas de homenaje a Germán Canuhé. Secretaria de Cultura, Ministerio de Cultura y Educación, Gobierno de La Pampa. Santa Rosa, La Pampa.
Silliman, S.2010.The value and diversity of Indigenous Archaeology: a response to McGhee American Antiquity 75 (2), 217-220. https://doi.org/10.7183/0002-7316.75.2.217
Tapia, A. (2015). El territorio ranquelino durante los siglos XVIII y XIX. Su relevancia en la construcción de la identidad y la memoria colectiva. En Investigaciones acerca de y con el pueblo ranquel: pasado, presente y perspectivas. Actas de las Jornadas en Homenaje a Germán Canuhé: Subsecretaria de Cultura, Ministerio de Cultura y Educación (pp. 17-32). Gobierno de La Pampa. Santa Rosa.
Tapia, A. y Charlin, J. (2004). Actividades de molienda y pulido en las tolderías ranquelinas del caldenar pampeano. En G. Martínez, M. Gutiérrez, R. Curtoni, M. Berón y P. Madrid (Eds.), Aproximaciones contemporáneas a la arqueología pampeana. Perspectivas teóricas, metodológicas, analíticas y casos de estudio; Universidad Nacional del Centro, Facultad de Ciencias Sociales (pp. 363-385). Olavarría.
Tapia, A. y Pera, L. (2019). Las mujeres en la sociedad ranquelina del siglo XIX. Perspectiva etnohistórica y arqueológica. En M. Fernández (Comp.) Género, saberes y labores de las sociedades indígenas pampeano patagónica (pp. 145-223). EDUNLU, Editorial de la Universidad Nacional de Luján. Luján.
Tapia, A., A. Salvino y Aguerre, A. (2020). Chadilauquen y Neicorehue, dos asentamientos lagunares con cerámica en el nordeste de la pampa seca. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología XLV (2), 323-353.
https://www.saantropologia.com.ar/wp-content/uploads/2021/01/Relaciones-45-2-completo-web.pdf
Torres, D. y Fernández, A. (2016). Formas de participación en Ciencia Ciudadana. Didáctica y TIC. Blog de la Comunidad virtual de práctica "Docentes en Línea". https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.15366/pr.15366.pdf
UNESCO, United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. 2021. Recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta, Biblioteca Digital. [En línea]. https://doi.org/10.54677/YDOG4702
UNESCO, United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. 2023. Entendiendo la ciencia abierta. UNESCODOC, Biblioteca Digital. [En línea]. https://doi.org/10.54677/TESH7304
Zedeño, M. N. (2013). Methodological and Analytical Challenges in Relational Archaeologies: A View from the Hunting Ground. En Christopher Watts (Ed) Relational Archaeologies: Humans, Animals, Things (pp.117-134). Routledge. New York.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alicia Haydée Tapia, Mabel Fernández, Florencia Rizzo, María Isabel Serraino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those who publish in Anales de Arqueología y Etnología agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, which is subject to the Creative Commons license, which allows third parties to use the work provided they acknowledge the authorship of the work and acknowledge its first publication in this journal.
- Authors may enter into other non-exclusive contractual agreements for the distribution of the published version of the article (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book or monograph) provided that it is expressly indicated that the work was first published in this journal.
Signed articles are the sole responsibility of their authors.
Anales de Arqueología y Etnología guarantees open access and free access for authors and readers.























