School compulsory. An approach to the history of common education in Buenos Aires and National Territories, 1870-1920
Keywords:
compulsory schooling, free schooling, common education, Buenos Aires, National TerritoriesAbstract
Compulsory schooling in common education is part of our history, defended from very different ideological positions; and although society ideological positions; and although society expresses its need and defends it, in recent times it has been questioned. My studies in the history of education have addressed compulsory and free education in the last decades of the 19th century, and my interest, in this article, lies in delving into some aspects that remained on my work agenda. My objective is to explore and analyze the speeches of officials and educators about the legal mandate of common education laws (dictated in provinces and in the Nation), and their compliance in effective practice, limited to very precise and concrete situations in the province of Buenos Aires and national territories. This is an approach to a very complex topic, and a broad time unit, 1870-1920.
Downloads
References
Auza, Néstor (1981). Católicos y liberales en la generación del ochenta. Buenos Aires: Ediciones Culturales Argentinas.
Auza, Néstor (1984). Los católicos argentinos: su experiencia política y social. Buenos Aires: Editorial Claretiana.
Auza, Néstor (2001). Historia y catolicidad, 1869-1910. Buenos Aires: Editorial Docencia.
Belgrano, Manuel (2011). Escritos sobre educación. Selección de textos. (Presentación de Rafael Gagliano). Buenos Aires: UNIPE.
Berra, Francisco (1895). El estado económico de las escuelas comunes de la provincia de Buenos Aires. La Plata: Imprenta i Litografía Solá Hnos., Sese y Ca.
Berrutti, José (1914). El analfabetismo en nuestro país. Buenos Aires: Talleres Gráficos Juan Perrotti.
Campobassi, José S. (1956). Ley 1420. Antecedentes históricos. Buenos Aires: Ediciones Gure.
Díaz, Raúl (1903). Territorios y Colonias Federales: mi opinión sobre la enseñanza primaria en las escuelas rurales para niños y las escuelas para adultos. Buenos Aires: Tipografía La Baskonia.
Di Stefano, Roberto y Zanatta, Loris (2000). Historia de la Iglesia argentina. Desde la Conquista hasta fines del siglo XX. Buenos Aires: Grijalbo Mondadori.
Estrada, José Manuel (1904). Miscelánea. Estudios y artículos varios. (Tomo Tercero). Buenos Aires: Compañía Sud Americana de Billetes de Banco.
Gerchunoff, Pablo; Rocchi, Fernando y Rossi, Gastón (2008). Desorden y progreso. Las crisis económicas argentinas, 1870-1905. Buenos Aires: Edhasa.
Guic, Laura S. (2023). El gobierno de la educación común. Estudio de las políticas educativas del Consejo Nacional de Educación hacia el Centenario de la Revolución de Mayo. Buenos Aires: Teseo / Ediciones de la UNLa.
Herrero, Alejandro (2022). Liberalismo, patriotismo y nacionalismo, 1880-1943. Buenos Aires: Ediciones del FEPAI.
Herrero, Alejandro (2023a). Objeciones a la ley de educación de la provincia de Buenos Aires (1882-1894). Una aproximación a las intervenciones de funcionarios de la Dirección General de Escuelas. Temas de historia argentina y americana (Buenos Aires: Instituto de Historia Argentina y Americana, Facultad de Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica Argentina), 1(31), febrero-junio, 67-81.
Herrero, Alejandro (2023b). Nacionalismo y obligación escolar. Una aproximación a la educación argentina, 1890-1910. Cultura Latinoamericana. Revista de Estudios Interculturales (Universidad Católica de Colombia / Università degli Studi di Salerno, Italia), 37(1), enero-junio, 78-107.
Hora, Roy (2010). Historia económica de la Argentina en el siglo XIX. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Jáuregui, J. F. (1913). Las Escuelas Normales Populares y las nocturnas de puertas abiertas. Revista de Educación. Publicación Oficial de la Dirección General de Escuelas de la Provincia de Buenos Aires, mayo-junio, 587-595.
Ley de educación promulgada el 8 de julio de 1884. El Monitor de la Educación Común, año 5, nº 86, 1885, 837-849.
Lida, Miranda (2005). La prensa católica y sus lectores en Buenos Aires (1880-1920). Prismas. Revista de historia intelectual, (9), 119-132.
Lida, Miranda (2015). Historia del catolicismo en la Argentina entre el siglo XIX y el XX. Buenos Aires: Siglo XXI.
Lionetti, Lucía (2006). La educación pública: escenarios de conflictos y acuerdos entre católicos y liberales en la Argentina de fines del siglo XIX y comienzos del XX. Anuario de Estudios Americanos, 63(1), 77-106.
Mauro, Diego (2014). Proceso de laicización en Santa Fe (Argentina): 1860-1900. Consideraciones sobre la “Argentina liberal y laica”. Revista de Indias, (261), 539-560.
Recalde, Héctor (1987). El Primer Congreso Pedagógico (1882). (Tomos 1 y 2). Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Recalde, Héctor (2016). Clericalismo y anticlericalismo en América Latina, 1810-1915: el caso de Argentina. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.
Revista de Enseñanza. Publicación Oficial de la Dirección General de Escuelas de la Provincia de Buenos Aires, año 1894.
Revista de Educación. Publicación Oficial de la Dirección General de Escuelas de la Provincia de Buenos Aires, años 1900-1915.
Rodríguez, Laura Graciela (2018). Enseñanza religiosa y educación laica en las escuelas públicas de Argentina (1884 a 2015). Prohistoria, 21(30), 183-206.
Roitenburd, Silvia (2001). Educación y control social. El nacionalismo católico cordobés (1862-1844). En Adriana Puiggrós (Dir.), Historia de la educación en la Argentina. Tomo IV: La educación en las provincias y territorios nacionales (1885-1845) (pp. 59-119). Buenos Aires: Galerna.
Rossi, Fidel (1914). Escuelas normales populares. Revista de Educación. Publicación Oficial de la Dirección General de Escuelas de la Provincia de Buenos Aires, agosto, 853-855.
Santa Olalla, Enrique Martín (1882). Congreso Pedagógico. El Monitor de la Educación Común, año 1, nº 12.
Senet, Rodolfo (1906). La Educación Primaria. Nociones de Psicología y de Metodología General. Buenos Aires: Cabaut y Cía Editores.
Sociedad Popular de Educación de Lomas de Zamora. Memoria del Consejo Consultivo correspondiente al ejercicio de 1903-1904. Lomas de Zamora, 1904.
Sociedad Popular de Educación de Lomas de Zamora. El Monitor de la Educación Común, año 39, nº 573, 223-224.
Sociedad Popular de Educación de Lomas de Zamora. Veinte años de labor en pro de la cultura. 1900-1920. Lomas de Zamora, 1920.
Tassi, Antonio (1913). Informe sobre Escuelas Normales Populares. Revista de Educación. Publicación Oficial de la Dirección General de Escuelas de la Provincia de Buenos Aires, julio-setiembre, 782-787.
Yépez, Daniel (2015). Jujuy 1884: la confrontación Estado civil e Iglesia. La sanción de la ley 1.420 y la rebelión anti-laicista del obispo Rizo Patrón. Anuario de Historia de la Educación, 16(1), 39-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
NOTA DE CESIÓN DE DERECHOS
Esta nota de cesión de derechos debe ser completada por todos los autores de colaboraciones aceptadas por CUYO y enviada por correo electrónico a: cuyoanuario@gmail.com
Título del Manuscrito:.....................................................
Declaración
Mediante la presente nota el/los autores otorgamos licencia exclusiva y sin límite de temporalidad para la difusión del manuscrito dentro de la revista titulada "CUYO" que edita el Instituto de Filosofía Argentina y Americana, de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina. Siendo de mi conocimiento que la distribución de la citada revista no es con finalidad lucrativa, sino académica, otorgo/otorgamos la autorización correspondiente para que la difusión pueda efectuarse a través de formato impreso y medios electrónicos, tanto en red local como por vía Internet.
Nombre y firma del autor o los autores:.....................................................................






















