This is an outdated version published on 01-03-2021. Read the most recent version.

Educative reform in Tlaxcala: a resistant life story

Authors

  • Manuel Sanchez Cerón Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.33.003

Keywords:

life stories, education policies, education reforms, neoliberal policies, elementary school teacher’s

Abstract

This article presents the life story of an elementary school teacher who works in the state of Tlaxcala. This woman is a militant, activist and union leader in this state and faces a deep process of reform that seeks to flexibilize the teacher’s profession. The research is based on a contextual life story (Goodson, 2003) that allows to reconstruct this process from the lived experience. The article is divided in three parts, the first one presents the origin of this teacher’s political practice; the second one, reviews her experience of losing her teacher’s job. and, the third one, goes over the process of recovering her job.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Sanchez Cerón, Universidad Pedagógica Nacional

Manuel Sánchez Cerón es sociólogo y Dr. en Estudios Latinoamericanos por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Actualmente es profesor en la Universidad  Pedagógica Nacional (UPN), Puebla. Ha participado en diversos congresos de la SOLAR y la FIEALC. Publicaciones recientes: (2015) La evaluación a la docencia: algunas consecuencias para América Latina, en Revista mexicana de investigación educativa, México, vol. XX, núm. 67, pp. 1233-1253; (2017) Reestructuración capitalista, reforma educativa e identidad docente en América Latina, en Diversidad y encuentro. Revista de estudios e investigación educativa, Puebla, vol. IV, núm. 2, pp. 79-108; (2018) La intensificación del trabajo docente en tres países latinoamericanos, en Voces y Silencios: Revista latinoamericana de educación, Bogotá, vol. IX, núm. 1, pp. 4-27; y, (2019) Evaluación y resistencia magisterial en Tlaxcala, México (2013-2015). Una lectura desde Gramsci y Giroux, en MILLCAYAC. Revista Digital de Ciencias Sociales, 2019, vol. 9, núm. 11.

Published

01-03-2021

Versions

How to Cite

Sanchez Cerón, M. (2021). Educative reform in Tlaxcala: a resistant life story . Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 8(14), 59–78. https://doi.org/10.48162/rev.33.003

Issue

Section

Estado y Movimientos Sociales en Nuestra América