Gender and critical digital consumption: reflections based on a cross-disciplinary experience in research, teaching, and outreach in communication and gender

Authors

Keywords:

Gender, Agency, social communication, mainstreaming, records

Abstract

This article reflects on digital media discourses on gender based on the articulation between research, teaching and university extension in Entre Ríos and Santa Fe (Argentina). Based on ethnographic records of the experience of coordinating non-sexist communication workshops in tertiary educational institutions, we analyze emerging meanings regarding the myths about gender identities in digital culture, as well as the discomforts that come with questioning them. We point out that in addition to gender-based surveillance and control, feminist and sexual diversity discourses find conditions of production in digital mediatizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Laura Schaufler, FCEDU - UNER / CONICET, Argentina

Dra. María Laura Schaufler. Doctora en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Rosario y Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina. Su línea de investigación son los Estudios de género, feminismo, comunicación y cultura. Es directora del GEFICC-UNER: Grupo de Investigación Feminismos e Interseccionalidades de la Comunicación y la Cultura y de la Diplomatura en Estudios de Género, Comunicación y Cultura (UNER). Entre sus últimas publicaciones se encuentran: 

- Schaufler, M.L.; Ríos Valdés, E. (2024) “Géneros, Cuerpos y Colonialidad en la Capoeira en Barcelona: ‘La mujer tiene que hacerlo mejor que el hombre para llegar al mismo sitio’”. Avatares de la Comunicación y la Cultura, N 27 https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/avatares/article/view/9480/pdf  

- Schaufler, M.L.; Drivet, L.; López, M. (2024) “Sueños en pandemia. Un análisis semiótico de relatos oníricos de infancias y adolescencias en el Litoral argentino”, Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 22(44), a6, 1-19. https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/4171/3669  

María Emilia Schmuck, UNER / INES-CONICET, Argentina

Dra. María Emilia Schmuck. Doctora en Ciencias Sociales y Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina. Su línea de investigación: Estudios de género, educación y ruralidad. Es investigadora del GEFICC-UNER: Grupo de Investigación Feminismos e Interseccionalidades de la Comunicación y la Cultura y docente de la Diplomatura en Estudios de Género, Comunicación y Cultura (UNER). Entre sus últimas publicaciones se encuentran: 

- Schmuck, M. E.; Schaufler, M. L.; Barroso, E. “¿Quedarse?, ¿volver?, ¿conectarse?: Movilidades/inmovilidades espaciales y experiencias de cursado en pandemia en la Universidad Nacional de Entre Ríos”; Itinerarios Educativos; 19; 12-2023; 1-11 https://doi.org/10.14409/ie.2023.19.e0055 

- Schaufler, M. L.; Michea, N.; Saucedo, G.; Schmuck, M. E.; “Del consumo a la producción: reflexiones sobre géneros, sexualidades y cultura digital en espacios de formación con jóvenes en Santa Fe y Entre Ríos”; +E: Revista de Extensión Universitaria; 16; 6-2022; 1-16 https://doi.org/10.14409/extension.2022.16.Ene-Jun.e0007 

Published

01-04-2025

How to Cite

Schaufler, M. L., & Schmuck, M. E. (2025). Gender and critical digital consumption: reflections based on a cross-disciplinary experience in research, teaching, and outreach in communication and gender . illcayac evista igital e iencias ociales, 11(21). etrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/8169