The influence of the philosophical environment on the art of Classical Greece (6th and 5th centuries BC)
Keywords:
Greece, philosophy, movement, Plato, Hegel, MaritainAbstract
This article analyzes the influence of the philosophical environment on the development of classical Greek art, focusing on sculpture from the 6th and 5th centuries BCE. Starting from the question of how ideas and philosophy affect artistic creation, it examines the transition from mythological and naturalistic thought to rationalism, as reflected in the aesthetic and technical evolution of sculpture. Through a comparison between “The Brothers Cleobis and Biton” by Polymedes of Argos and “The Discobolus” by Myron, the article highlights the shift from Egyptian rigidity to naturalistic movement as a manifestation of spirit and philosophical thought. The analysis draws on the contributions of Hegel, Plato, and Maritain, who argue that art is an expression of intellect and cultural context. It concludes that classical Greek sculpture is a privileged testimony to the interaction between philosophy, culture, and creativity, and that the artwork serves as a vehicle for truth and beauty, always referring to its author and its era.
References
Aristóteles. (1970). Ética a Nicómaco.
Gombrich, E. (1999). La historia del arte, Editorial Diana.
Heidegger, M. (2014). Construir, habitar, pensar (J. A. Escudero, Trad.). Oficina de Arte y Ediciones. https://www.laoficinaediciones.com/libros/construir-habitar-pensar-bauen-wohnen-denken/
Hegel, G W F, (1946). De lo bello y sus formas, Colección Austral.
Maritain, J. (1972). Arte y Escolástica, Club de Lectores.
Popper, K., (1980). La lógica de la investigación científica, Editorial Tecnos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los usuarios son libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.




