Transparency, Disclosedness and Conscience: the Self-Clarification in Sein und Zeit

Authors

  • Luciano Garófalo Universidad de los Andes

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.50.006

Keywords:

Self-disclosure, Conscience, Transparency, Truth

Abstract

The aim of this paper is to examine the notion of “Transparency” (Durchsichtigkeit) as an express definition of what, for Heidegger, the self-knowledge of Dasein consists of. Therefore, it will also be necessary to inspect the concept of self-deception associated with it insofar as it is its opposite. To that end, I will confront the passages where this question is dealt with (i.e. § 31 of Sein und Zeit), with those others (§§ 54-60) intended by the author to elucidate the structure of conscience on the basis of an existential interpretation of it that highlights the ontological conditions of its possibility. My hypothesis is that this transparency of which Heidegger speaks must be understood from the guidelines established in the explanation of the Disclosedness of Gewissen itself and the existentiell modification that it entails, with which the potentiality-for-Being-its-Self is attested in front of the They and, then, the clarification of the Selbst.

Author Biography

Luciano Garófalo, Universidad de los Andes

El autor es Licenciado y Magister en Filosofía por la Universidad Central de Venezuela (UCV) y está próximo a defender su tesis de doctorado sobre la noción de veracidad en la ética aristotélica, luego de haber culminado sus estudios en el programa de doctorado de la Universidad de los Andes de Chile. Ha sido becario del Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico de la Universidad Central de Venezuela (CDCH-UCV), así como de la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT) de Chile, ahora denominada Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID). También ha sido beneficiario de la Beca Iberoamérica de Investigación del Banco Santander para una estadía en el exterior, la cual realizó en la Universidad de Navarra durante el año 2020. Sus intereses están orientados a explorar los vínculos existentes entre la Filosofía Clásica y la Fenomenología, en particular, según la reapropiación heideggeriana de varios tópicos pertenecientes a cada una de estas disciplinas.

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Published

31-12-2021

How to Cite

Garófalo, Luciano. 2021. “Transparency, Disclosedness and Conscience: The Self-Clarification in Sein Und Zeit”. Philosophia 81 (2):9-39. https://doi.org/10.48162/rev.50.006.

Issue

Section

Artículos