The greens of woods. Visual strategies and ways of thinking of the forest as a discursive space in Late Medieval images

Authors

  • Nadia Mariana Consiglieri Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET, Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.35.021

Keywords:

wood, natural discursive spaces, green, visions of nature, Middle Ages

Abstract

The wood represented a significant part of nature in medieval everyday life and imaginary. Apart from providing diverse resources, both its physical characteristics and the fauna and flora that either inhabited it or were thought to inhabit it were factors that contributed to linking it to the unknown, the hazardous and the wild. Its immeasurable dimensions as well as its polymorphic and whimsical nature enabled it to be thought of as a territory of the unforeseen and the random, where the threat of the occult and the unfamiliar was always latent. Various medieval bi–dimensional representations account for this idea. Certain spatial arrangements such as the concentration of elements in the plane and, especially dark greenish blue shades were frequently used to illustrate the forest. Would it be possible to talk about particular strategies to represent the forest through visual language? This paper aims to address the specificity of these discursive tactics of representing the wood and its surroundings through images produced between the 14th and 15th centuries.

Author Biography

Nadia Mariana Consiglieri, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET, Argentina)

Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires y Docteure de l’Université PSL préparée à l’École Pratique des Hautes Études. Un avance preliminar del presente trabajo fue expuesto en una conferencia virtual dentro del Ciclo de Charlas de divulgación organizadas por la Sociedad Argentina de Estudios Medievales (SAEMED) el 13 de julio de 2020. Esta investigación fue realizada gracias al apoyo de CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) en el marco de una Beca Postdoctoral en Temas Estratégicos vigente. (Argentina)

References

Andreolli, Bruno e Montanari, Massimo (A cura di), Il bosco nell Medioevo. Bologna: CLUEB, 1988.

Beck, Bernard. “Jardin monastique, jardin mystique. Ordonnance et signification des jardins monastiques médiévaux”, Revue d'Histoire de la Pharmacie 327 (2000): 377–394, [Consulta: 04/02/2021] https://www.persee.fr/doc/pharm_0035–2349_2000_num_88_327_5121

Cardini, Franco e Miglio, Massimo. Nostalgia del Paradiso: il giardino medievale Roma–Bari: Laterza, 2002.

Carlotti, Mariella. Il bene di tutti. Gli affreschi del Buon Governo di Ambrogio Lorenzetti nel Palazzo Pubblico di Siena. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2010.

Carrizo, Walter y Consiglieri, Nadia Mariana. “Lupi bestiae ferae sunt. El lobo y sus significados en los discursos gráficos y literarios del Occidente Medieval (siglos IX–XV)”, Espacios vividos, pensados e imaginados en el mundo medieval, Revista Memoria Europae 1, nº 1 (2015): 155–195, (Publicado originalmente en: http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/memoriaeuropae/login ); [Consulta: 04/02/2021] https://docplayer.es/31528522–Lupi–bestiae–ferae–sunt–el–lobo–y–sus–significados–en–los–dis–ix–xv–lupi–bestiae–ferae–sunt–the–wolf–and–its–meanings–in–the–literary.html

Clement, Vincent. “La frontera y el bosque en el medievo nuevos planteamientos para una problemática antigua”, en Actas del Congreso la Frontera Oriental Nazarí como Sujeto Histórico (S.XIII–XVI): Lorca–Vera, 22 a 24 de noviembre de 1994, coordinado por Pedro Segura Artero, 325–334. Almería: Instituto de Estudios Almerienses, 1997, [Consulta: 03/02/2021] https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=994359

Consiglieri, Nadia Mariana. El dragón de lo imaginado a lo real. Su simbolismo y operatividad visual en la miniatura cristiana de la Plena Edad Media hispánica. Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila, 2020.

Consiglieri, Nadia Mariana. “Rethoric and agency around Iberian sacred landscapes (11th and 12th centuries”, Revista Digital de Iconografía Medieval 10, nº 20 (2018): 43–72, [Consulta: 04/02/2021] https://www.ucm.es/data/cont/docs/621–2019–01–15–6.%20Rethoric%20and%20agency%20(digital).pdf

Eco, Umberto. Arte y belleza en la estética medieval. Buenos Aires: Debolsillo, 2012.

Gage, John. Color y cultura. La práctica y el significado del color de la Antigüedad a la abstracción. Madrid: Ediciones Siruela, 1993.

Gregory, Tullio. “Naturaleza”, en Diccionario razonado del Occidente Medieval, editado por Jacques Le Goff y Jean–Claude Schmitt, 589–598. Madrid: Ediciones Akal, 2003.

Guglielmi, Nilda. “Prólogo. El Fisiólogo y la Edad Media”, en El Fisiólogo. Bestiario Medieval, Introducción y notas de Nilda Guglielmi, 7–37. Buenos Aires: EUDEBA, 1971.

Gutiérrez Baños, Fernando. “Hacia una historia de la figuración marginal”, Archivo Español de Arte 72, nº285, enero–marzo (1999): 53–66, [Consulta: 04/02/2021] https://doi.org/10.3989/aearte.1999.v72.i285.736

Hassig, Debra. Medieval Bestiaries. Text, Image, Ideology. Cambridge– New York –Melbourne: Cambridge University Press, 1995.

I fioretti di San Francesco, publicato da Claudio Paganelli (E–book, E–Text, Web design, Multimedia, 1998). [Consulta: 04/02/2021] http://www.liberliber.it/mediateca/libri/f/fioretti_di_san_francesco/i_fioretti_di_san_francesco/pdf/i_fior_p.pdf.

Jaques Pi, Jèssica. La estética del románico y el gótico. Madrid, La Balsa de la Medusa 129, 2009.

Le Goff, Jacques. Il tempo del lavoro. Agricoltura e segni dello zodiaco nei calendari medievali. Milano: Giunti Editore, 1988.

Montoya Ramírez, María Isabel, “La caza en el medievo peninsular”, Tonos digital: Revista de estudios filológicos, nº 6 (2003), [Consulta: 04/02/2021] https://www.um.es/tonosdigital/znum6/portada/Cazamur.htm

Morrison, Elizabeth. Beasts factual & fantastic. Los Angeles: J. Paul Getty Museum, 2007.

Muratova, Xenia. “Mirar la naturaleza”, en Arte e Historia en la Edad Media III. Sobre el ver: públicos, formas, funciones, editado por Enrico Castelnuovo y Giuseppe Sergi, 411–440. Madrid: Ediciones Akal, 2016.

P. Ovidio Nasón, Metamorfosis: Volumen III (Lib. XI–XV), Traducción por Antonio Ruíz de Elvira; texto, notas e índices por nombres por Bartolomé Segura Ramos. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1994.

Pastoureau, Michel. Bestiaires du Moyen Âge. Paris: Éditions du Seuil, 2011.

Pastoureau, Michel: El oso. Historia de un rey destronado. Barcelona: Paidós, 2008.

Pastoureau, Michel. Una historia simbólica de la Edad Media Occidental. Buenos Aires: Katz Editores, 2006.

Pastoureau, Michel. Vert. Histoire d’un couleur. Paris: Éditions du Seuil, 2013.

Plotino, Enéadas V–VI, Introducciones, traducciones y notas de Jesús Igal. Madrid: Gredos, 1998.

Regueras Grande, Fernando y García– Aráez Ferrer, Hermenegildo. Scriptorium. Tábara visigoda y mozárabe. Salamanca: Ayuntamiento de Tábara, C.E.B. “Ledo del Pozo” y Parroquia de Tábara, 2001.

Rucquoi, Adeline. “La percepción de la naturaleza en la Alta Edad Media”, en Natura i desenvolupament. El medi ambient a l’Edat Mitjana, coordinado por Flocel Sabaté i Curull, 73–98. Lleida: Pagès Editors, 2007.

San Francisco de Asís. Escritos. Biografías. Documentos de la época, edición preparada por José Antonio Guerra, o.f.m. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1998.

San Isidoro de Sevilla. Etimologías, texto y notas de José Oroz Reta y Manuel– A. Marcos Casquero; introducción de Manuel C. Díaz y Díaz. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 2009.

Sangrador Gil, José. “La Escuela de Traductores de Toledo durante la Edad Media”, en Pensamiento y circulación de las ideas en el Mediterráneo: el papel de la traducción, coordinado por Miguel Hernando de Larramendi y Gonzalo Fernández Parrilla, 25–52. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla– La Mancha, 1997, [Consulta: 04/02/2021] https://books.google.com.ar/books?id=HESu06SVqqMC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Schmitt, Jean–Claude. Les rythmes au Moyen Âge. Paris: Éditions Gallimard, 2016.

Tanabé, Mégumi. “Les sources d’ornement végétal dans les Heures de Marguerite d’Orléans (Paris, BnF ms. lat. 1156B)”, en Traces du végétal. Nouvelles Recherches sur l’Imaginaire, dirigido por Isabelle Trivisani–Moreau, Aude–Nuscia Taïbi y Cristiana Oghina–Pavie. Angers: Presses universitaires de Rennes, 2015, [Consulta: 04/02/2021] https://doi.org/10.4000/books.pur.42302

Vernet, Juan. Lo que Europa debe al islam de España. Barcelona: El Alcantilado, 1999.

Voisenet, Jacques. Bêtes et Hommes dans le monde médiéval. Le bestiaire des clercs du Ve au XIIe siecle. Turnhout: Brepols, 2000.

Voisenet, Jacques. “El simbolismo animal según los clérigos de la Edad Media”, en Animales simbólicos en la Historia. Desde la Protohistoria hasta el final de la Edad Media, dirigido por María Rosario García Huerta y Francisco Ruiz Gómez, 187–205. Madrid: Editorial Síntesis, 2012.

White, John. Arte y Arquitectura en Italia. 1250–1400. Madrid: Cátedra, 1989.

Zambon, Francesco. El alfabeto simbólico de los animales. Los bestiarios de la Edad Media. Madrid: Ediciones Siruela, 2010.

Zink, Michel. “La nature dans le monde médiéval”, en Art et nature au Moyen Âge, Catalogue d’exposition Art et nature au Moyen Âge, présentée au Musée national des beaux–arts du Québec du 4 octobre 2012 au 6 janvier 2013, Béatrice De Chancel–Bardelot et al., 13–23. Québec – Paris: Musée national des beaux–arts du Québec, Musée de Cluny– Musée national du Moyen Âge et Réunion des musées nationaux– Grand Palais, 2012.

Zumthor, Paul. La medida del mundo. Representación del espacio en la Edad Media. Madrid: Ediciones Cátedra, 1994.

Published

28-11-2022

How to Cite

Consiglieri, N. M. . (2022). The greens of woods. Visual strategies and ways of thinking of the forest as a discursive space in Late Medieval images. Scripta Mediaevalia, 15(2), 185–214. https://doi.org/10.48162/rev.35.021

Issue

Section

Artículos