The Forms Todavía / Aún / Aun as Linguistic Marks for Reinforcement of Epistemic Modality and Evidentiality in Doctoral Thesis

Authors

  • Sonia Nancy Baldasso Instituto de Lingüística "Joan Corominas", Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Keywords:

Pragmatic Cognitive Prototypical Approach, Academic Scientific Discourse, Epistemic Modality And Evidentiality, The Forms Todavía Aún Aun

Abstract

The aim of this paper is to show, under a pragmatic-cognitive-prototypical approach, that the forms todavía / aún / aun (T/A/A) are used as linguistic reinforcement marks of epistemic modality and evidentiality. On the basis of corpus data from doctoral theses on Archeology and Linguistics and through a mixed methodology (quantitative and qualitative), we identified certain lexico-grammatical and semantic-discursive correspondences between the epistemic modality and evidentiality expression alternatives and the presence or absence of the forms T/A/A. The doctoral thesis genre, whatever discipline it addresses, is characterized by the presence of these rhetorical strategies to support the writers’ claims. Our analysis demonstrates that the presence of the forms T/A/A is significant and that when the speaker uses them reflexively they behave as effective linguistic resources to express subjectivity and make the speaker’s intention more transparent.

Author Biography

Sonia Nancy Baldasso, Instituto de Lingüística "Joan Corominas", Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Profesora de Enseñanza Media y Superior en Letras (UNCuyo), Licenciada en Letras (UNCuyo), Mag. en Ciencias del Lenguaje (UNCuyo), Profesora Adjunta de Morfología y Sintaxis (Letras, FFyL, UNCuyo), de Morfología y Sintaxis del Español (Traductorado Bilingüe Inglés-Español, FFyL, UNCuyo) y docente investigadora de la Secretaría de Investigación, Internacionales y Posgrado (SIIP-UNCuyo). Su línea de trabajo aborda la categorización y subcategorización de adverbios no prototípicos en textos académico- científicos, desde el marco cognitivo-funcional.

 

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Published

16-12-2019

How to Cite

Baldasso, S. N. (2019). The Forms Todavía / Aún / Aun as Linguistic Marks for Reinforcement of Epistemic Modality and Evidentiality in Doctoral Thesis. Anales De Lingüística, (3), 129–159. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/analeslinguistica/article/view/3771

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