Semantic value of the morphosyntactic structures in 3-year-old children

Authors

  • Emilce Soledad Toledo Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

Language, Semantics, Grammar, Morphosyntax

Abstract

Langacker (in Cifuentes 1996:23) states that “[…] grammar is just the structuration and symbolization of the semantic content”. According to this postulate, morphosyntactic markers would be structured by lexical-semantic relations. To test this hypothesis, we investigated whether 3-year-old children were able to identify verbs and countable and uncountable nouns presented as pseudowords from morphosyntactic markers of the sentence. For that purpose, a descriptive exploratory study was carried out in twelve 3-year-old children by replicating one of Brown tests (1981:39). When the findings were analysed, it was observed that all children recognized the addressed grammatical categories. It can be said that the morphosyntatic structures from the sentences would allow children to identify each category of the pseudowords. It was concluded that the grammatical elements would structure the cognitive representation evoked by them allowing the access to the presumptuous meaning of a pseudoword from its form and function in the structure of a sentence. This means that the morphosyntatic markers would provide the necessary information to locate the grammatical category of words and, in this way, the non-words would acquire a reference status as they would be a “first semantic approximation in a pragmatic context” (Sentis et al. 2009:148). These results would confirm the thesis that "[...] lexicon, morphology and syntax are conceived as a continuum of interrelated aspects [...]" (Cuenca y Hilferty 2007:24).

References

Aguado, J. y Pine, J. (2005). ¿Es totalmente productivo el uso inicial de la flexión verbal finita? un nuevo método cuantitativo para el estudio de la productividad verbal en español. En: M.A. Mayor, B. Zubiauz y E. Díez (eds.), Estudios sobre la adquisición del lenguaje (pp. 105.119). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Brown, R. (1981). Psicolingüística: Algunos aspectos acerca de la adquisición del lenguaje. Distrito Federal: Trillas.

Cifuentes, J. L. (1996). Gramática Cognitiva: Fundamentos críticos. Madrid: Eudema. Clemente, R. A. (1996). Desarrollo del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

Cuenca, M. J. y Hilferty, J. (2007). Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel S.A.

Cuetos Vega, F., (1998). Evaluación y Rehabilitación de las afasias. Aproximación cognitiva. Madrid: Médica Panamericana.

Giammatteo, M. y Albano, H. (2009). ¿Cómo se clasifican las palabras? Buenos Aires: Biblios.

Manrique, M. (2011). Estudio de la morfología verbal en las oraciones utilizadas para la reeducación de fonemas en las propuestas de Mura (1994) y López ocio y Agustoni (1998) (tesis de grado). U.N.S.L., San Luis.

Ortega, S. y Quesada, M. (2002). Desarrollo del lenguaje verbal. Mendoza: EFE.

Raiter, A. y Jaincheco, V. (2002). Psicolingüística. Elementos de adquisición, comprensión y alteraciones del lenguaje. Buenos Aires: Docencia.

Rodríguez, O. y Berruecos, M.P. (1997). La adquisición del español como lengua materna. Estudios lingüísticos y literarios. Distrito Federal: El colegio México.

Santana, O., Carreras, F., Perez, J. R., Rodriguez, G. (2003). Relaciones morfológicas sufijales del español. Procesamiento del Lenguaje. Natural, (30), pp. 1-73. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/1589/1/PLN_30_01.pdf

Sebastián, E. (1991). El desarrollo del sistema de referencia temporal en español: Un paseo por la morfología verbal. Anales de Psicología, 7 (2), pp. 181-196. Recuperado de https://www.um.es/analesps/v07/v07_2/07-07_2.pdf

Sentis, F., Nusser, C., Acuña, X. (2009). El desarrollo semántico y el desarrollo de la referencia en la adquisición de la lengua materna. Onomázein, (20), pp. 153-191.

Serra, S. (2008). Fonoaudiológicamente. Nociones básicas y práctica profesional. Córdoba: Brujas.

Valle, F., Cuetos Vega, F., Igoa, J. M., del Viso, S. (1990). Comprensión y producción del lenguaje. Madrid: Alianza.

Published

03-09-2021

How to Cite

Toledo, E. S. (2021). Semantic value of the morphosyntactic structures in 3-year-old children. Anales De Lingüística, (6), 69–103. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/analeslinguistica/article/view/5176